شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
پایان ملک عبدالله
سلمان بن عبدالعزیز به‌عنوان پادشاه جدید عربستان بر تخت نشست

ملک‌عبدالله پادشاه عربستان روز گذشته در سن 90سالگی درگذشت. مقامات عربستان‌سعودی نیز این خبر را تأیید کرده‌اند به این ترتیب با درگذشت او، سلمان بن عبدالعزیز به‌عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی شد.
دربار پادشاهی عربستان‌سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نهایت تأسف و تأثر درگذشت ملک عبدالله
بن عبدالعزیز را به شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، ولیعهد تسلیت می‌گوییم. ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت محلی) برابر با سوم ربیع‌الثانی 1436 هجری درگذشت. دربار عربستان در بیانیه‌ای افزود، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود براساس قانون اساسی به‌عنوان پادشاه عربستان مورد بیعت قرار گرفت و پس از این بیعت براساس بند دوم فرمان پادشاهی شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز آل‌سعود را به‌عنوان ولیعهد معرفی کرد.
ایران در واکنش به این رخداد، درگشت ملک عبدالله را تسلیت گفت. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پیامی درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در واکنش به درگذشت پادشاه عربستان، اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه برای شرکت درمراسم تدفین ملک عبدالله به عربستان سفر خواهد کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفته و او را رهبری راسخ نامید. رئیس جمهوری آمریکا گفته است: ملک عبدالله به اهمیت روابط عربستان‌سعودی و آمریکا ایمان راسخ داشت و عامل ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن بود. اوباما پادشاه عربستان را دوستی امین و رهبری درستکار توصیف کرد که تصمیم‌هایی شجاعانه در روند صلح خاورمیانه اتخاذ کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: کشورهای ما در زمینه مقابله با چالش‌های متعدد همکاری کردند و من همواره دیدگاه‌های ملک عبدالله و دوستی واقعی و صمیمانه با او را ارج نهاده‌ام. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن ابراز تسلیت، گفت که پادشاه عربستان گفت‌وگوی ادیان را تحکیم بخشید.
شبکه تلویزیونی العربیه نیز گزارش داد، در پی درگذشت پادشاه عربستان، محمود عباس،
 رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفت و روابط بین پاریس و ریاض را قوی توصیف کرد. رئیس جمهوری فرانسه از ملک عبدالله به‌عنوان سیاستمداری که با عملکرد خود در تاریخ کشورش تاثیرگذار بود، تجلیل کرد.  دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس جمهوری مصر، دبیرکل اتحادیه عرب، شیخ الازهر و پادشاه مراکش نیز فوت ملک عبدالله را به امت عرب و اسلام تسلیت گفتند.
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم درگذشت
ملک عبدالله را تسلیت گفت و برای شرکت در مراسم تشییع جنازه او، سفر خود را به داووس نیمه‌کاره رها کرد. همچنین سخنگوی دولت اردن اعلام کرد که بنا به دستور پادشاه این کشور 40 روز در عزای عمومی خواهد بود. نخست‌وزیر کانادا هم به درگذشت پادشاه عربستان واکنش نشان داد و گفت: ملک عبدالله مدافع سرسخت آشتی بود.  نخست‌وزیر هند نیز درگذشت ملک عبدالله را از دست دادن فردی قدرتمند و اثرگذار توصیف کرد.
همچنین عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز را تسلیت گفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان و کشورهای عربی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های خود را از دست دادند. دیگر چهره‌ها و رهبران سیاسی جهان در پیام‌هایی درگذشت ملک عبدالله را تسلیت گفتند.
از سوی دیگر، بعد از اعلام خبر فوت پادشاه عربستان بهای نفت در بازار نیویورک افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بازار معاملات نیویورک هر بشکه نفت وست تگزاس اینتر مدییت برای تحویل در ماه مارس با افزایش 93 سنتی، 47 دلار و 24 سنت معامله شد.
نخستین حکم انتصاب پادشاه جدید عربستان
سلمان بن عبدالعزیز در اولین فرمان خود به‌عنوان پادشاه عربستان، محمد بن نایف را به‌عنوان «ولیعهد ولیعهد» و محمد بن سلمان را به‌عنوان وزیر دفاع تعیین کرد. براساس این حکم محمد بن نایف که هم‌اکنون وزیر کشور عربستان است با حفظ سمت به‌عنوان جانشین ولیعهد منصوب شد که در صورت تغییر نکردن شرایط و ثابت ماندن اصول بازی قدرت در عربستان، وی به‌عنوان اولین فرد از نسل سوم خاندان آل‌سعود، به پادشاهی خواهد رسید. محمد بن نایف همچنین به‌عنوان معاون دوم رئیس شورای وزیران انتخاب شد. ریاست شورای وزیران عربستان را طبق سلسله مراتب پادشاه برعهده دارد و معاون اول وی نیز ولیعهد است. سلمان بن عبدالعزیز براساس این حکم همچنین
 محمد بن سلمان، پسر خود را به‌عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی این کشور انتخاب کرد. این سمت پیش از شاه شدن سلمان در اختیار خود وی بود. ملک سلمان دیگر وزرای عربستانی ازجمله وزیر خارجه، وزیر نفت و وزیر دارایی را در سمت‌های خود ابقاء کرد. این دستورها دقایقی پس از سخنان تلویزیونی سلمان بن عبدالعزیز صادر شد که در آن تأکید کرد که راه پیشینیان خود را ادامه خواهد داد.
وی همچنین از مردم و مسئولان عربستانی خواست تا با مقرن بن عبدالعزیز به‌عنوان ولیعهدش بیعت کنند. شاه جدید عربستان در اولین سخنرانی خود گفت: عربستان به شیوه و سیاستی که در زمان ملک عبدالله داشت، پایبند است و آن را ادامه می‌دهد. سلمان بن عبدالعزیز شاه جدید عربستان در اولین سخنرانی خود به‌عنوان شاه گفت:
ملک عبدالله بن عبدالعزیز زندگی خود را صرف دفاع از مسائل جهان عرب و اسلام کرد.

 


تعداد بازدید :  324