شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه
قدم زدن ظریف و کری تضعیف منافع ملی نیست

شهروند| ماجرای قدم زدن چند دقیقه‌ای محمدجواد ظریف و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو به سوژه داغ برخی از رسانه‌ها تبدیل شده است. در همین راستا تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله جواد کریمی‌قدوسی که پیش از این نیز دوبار ظریف را به صحن علنی مجلس کشیده بود تا به سوالات وی پاسخ دهد، گفته‌اند وزیر امور خارجه باید درباره دلیل آن قدم زدن به نمایندگان توضیح بدهد. حشمت الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم اما معتقد است نه آن قدم زدن برخلاف آنچه برخی از نمایندگان می‌گویند عدول از منافع ملی بوده و نه به مجلس کشاندن ظریف، وزارت خارجه را از کارش بازمی‌دارد. فلاحت‌پیشه می‌گوید ایران و آمریکا باید تلاش کنند واسطه‌ها را از رابطه دوجانبه حذف کنند.
به نظر شما می‌توان گفت قدم زدن و مذاکره ظریف و کری عدول از منافع ملی بوده است؟
در روابط دیپلماتیک در شکل و محتوای دیپلماسی فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم به نظر من قدم زدن را نمی‌توان خروج راهبردی علیه منافع ملی کشور دانست. ایران و آمریکا در طول 15ماه گذشته عملاً واسطه‌ها را از ساختار روابط خود حذف کرده‌اند و این موضوع به خودی خود مثبت محسوب می‌شود. قدم زدن هم یکی از انواع مذاکرات است که در ماه‌های گذشته به شیوه‌های دیگری انجام شده است.
یعنی معتقدید این نوع انتقاد از تحرکات در سطح وزارت خارجه درست نیست؟
نمایندگان می‌توانند به محتوای مذاکرات یا حتی شکل کار انتقاد کنند اما به نظر من قدم زدن آقای ظریف با جان کری در راستای عدول و تضعیف منافع ملی نبوده است. به ‌طور کلی من فکر می‌کنم ایران و آمریکا هر کاری که در راستای حذف واسطه‌ها از روابط دو‌جانبه انجام دهند در راستای منافع ملی دو کشور است. در طول 35‌سال گذشته واسطه‌ها تنها به سود خود عمل کرده‌اند و هیچ سودی هم متوجه منافع ملی ایران نشده است. گفت‌وگوی رودرو نیز منتقدانی دارد و تابوشکنی‌هایی در این رابطه انجام شده است اما باید متوجه باشیم که در نهایت آنچه به دست می‌آید در راستای منافع ملی است.
به نظر شما به‌عنوان یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این‌که نمایندگان پس از هر حرکت وزیر امور خارجه وی را تهدید به استیضاح یا سوال کنند باعث نمی‌شود در سطوح بین‌المللی وزارت امور خارجه فاقد اختیارات کافی نشان داده شود؟
نه معتقد به این هم نیستم، به ‌هر حال سوال، تذکر و استیضاح حق قانونی نمایندگان است. من حتی این موضوع را منفی تلقی نمی‌کنم. طرح سوالات در نهایت باعث روشنگری در مسائلی می‌شود که برای بخشی از جامعه به‌وجود آمده است. در همین سوال آخری که از آقای ظریف مطرح شد نیز همین اتفاق افتاد و پاسخ‌های وزیر امور خارجه مسائل بسیاری را روشن کرد. در حال  حاضر این سوال از وزیر هم نشان‌دهنده وجود مردمسالاری در ایران است. آنچه موجب تضعیف وزارت امور خارجه خواهد شد سوالی است که مطرح شود و وزیر نتواند به آن پاسخ دهد.


تعداد بازدید :  165