شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
روی خط خبر

حضور معنادار دختران در مقطع لیسانس
نگاه دختران به آموزش عالی یافتن فرصت ازدواج است
شهروند| براساس آمارهای آموزش عالی، حضور دختران در آموزش عالی در مقطع کارشناسی معنادار است. در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعداد دختران به یک‌سوم کاهش می‌یابد. بنابراین نگاه دختران به آموزش عالی، صنفی، دستیابی به موقعیت اجتماعی، یافتن فرصت ازدواج و آشنا شدن با فضای اجتماعی و رشد فرهنگی است. از این رو آنان به اندازه کافی انگیزه مشارکت اجتماعی ندارند. لیلا فلاحتی، مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم با اعلام این مطلب به ایسنا گفت:  باید به انگیزه‌های دختران در زمینه تحصیل و آموزش توجه کنیم. برای حضور کیفی دختران در عرصه مدیریت چه در آموزش‌ عالی و چه در بخش‌های دیگر نیازمند حضور کیفی هستیم. ممکن است سیاست‌هایی وجود داشته باشد که پسران را در آموزش عالی به دختران ترجیح دهد البته انگیزه کیفی دختران در حوزه آموزش عالی پایین است. او به چالش‌های دیگر زنان در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت:  فضای اشتغال زنان تحصیلکرده را هنوز به میزان کافی فراهم نکرده‌ایم.مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم با بیان این‌که ایران به‌طور قطع در زمینه‌های سلامت و آموزش زنان پیشرفت معناداری داشته است، اظهارکرد: در زمینه محو بی‌سوادی در میان زنان بسیار موفق عمل کرده‌ایم. در یک دهه، حضور حداکثری دختران در آموزش عالی را تجربه کردیم، اگرچه از نظر عددی رشد خوبی داشته‌ایم اما از دیدگاه کیفی هنوز چالش‌هایی را در حوزه زنان و آموزش داریم که منحصر به کشور ما نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: تکرار تنبیه در مدارس پای وزیر را به مجلس باز می‌کند
شهروند| عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از جوابیه وزارت آموزش‌وپرورش برای توجیه منطقی بودن تنبیه در مدارس گفت:  اگر گزارش حتی یک مورد تنبیه در مدارس به دستمان برسد وزیر آموزش‌وپرورش باید برای پاسخگوی به نمایندگان درخصوص این اقدام غیرقانونی در مجلس حاضر شود. زهره طبیب‌زاده‌نوری در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از جوابیه وزارت آموزش‌وپرورش برای توجیه منطقی بودن تنبیه در مدارس گفت: آموزش‌وپرورش متاسفانه از یک حرکت نامتعارف و غیرمنطقی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استفاده کرده که به هیچ‌وجه توجیه منطقی ندارد.
او ادامه داد: اگر نمایندگان مطرح می‌کنند که تنبیه بدنی یک شیوه قرون‌وسطایی است و به هیچ‌وجه نباید در مدارس صورت بگیرد، انتظار دارند که آموزش‌وپرورش در قرن 21 ادراک شیوه مختلف تربیتی را داشته باشد.در حال حاضر می‌توان از روش‌های مختلف برای تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان از جمله شیوه‌های مختلف انضباطی از تذکرات کتبی با درج در پرونده دانش‌آموز، تذکرات شفاهی، اطلاع به والدین وی استفاده کرد.


تعداد بازدید :  410