شماره ۴۸۳ | ۱۳۹۳ شنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
تلاش ايران خودرو براي توليد خودروهاي پاك

خط مشی تعيين شده از سوي مهندس يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، تعهد اخلاقي به مردم، احترام به قانون و اجرای تمام استانداردهاي مصوب است تا بتواند ضمن حفاظت از محيط زيست رضايت مصرف کننده را جلب كند. نگاه گروه صنعتي ايران خودرو به مقوله محيط زيست از سازندگان تا شبكه خدمات پس از فروش يکپارچه و فراگير است و با اقداماتي كه انجام شده يا در دست انجام است، رسالت ايران خودرو در ايجاد هواي پاك و حفاظت از محيط زيست به انجام خواهد رسيد.
درحال حاضر، نقشه راه گروه صنعتي ايران خودرو در جهت حفظ
محيط زيست، توليد خودروهاي هيبريدي، افزايش موتورهاي كم مصرف و تنوع سبد سوختي محصولات، تدوين شده و در حال اجراست.
كليه محصولات ايران خودرو منطبق بر استاندارد آلايندگي يورو 4 است و اين در صورتي است كه سوخت يورو 4 توزيعي در جايگاه‌ها به صورت سراسري نيست و اين خود موجب كاهش عمر مفيد قطعات يورو 4 و افزايش آلايندگي خودرو مي‌شود. اگر كيفيت سوخت توزيعي متناسب با واكنش گر شيميايي خودروها نباشد، عمر كاتاليست ها به ميزان 75 درصد كاهش مي يابد. ايران خودرو توانسته از سال 82 تاكنون آلايندگي خودروها را به ميزان 80 درصد كاهش دهد.
حفاظت از محيط زيست و ايجاد هواي پاك در كلانشهرهاي كشور، به عنوان يكي از چالش ها و دغدغه هاي اساسي و مهم مردم و مسئولان مطرح است. در اين بين منابع مختلف موثر در افزايش آلاينده هاي محيط زيست قابل شناسايي و تفكيك هستند.
تعيين سهم هر يك از منابع آلاينده، درك بهتري را نسبت به وظايف هر يك از سازمان هاي مسئول به دست مي‌دهد. عوامل ايجاد و تشديد كننده
آلايندگي ها كه ناشي از احتراق سوخت در موتور وسايل نقليه است، در چند بخش قابل بررسي و ساماندهي است.
خودروهاي فرسوده خود يكي از منابع مهم آلودگي هوا به شمار مي روند
به گونه اي كه هر خودروي فرسوده حدود 60 تا 70 برابر بيشتر از خودروي نو توليد شده آلايندگي دارد. ديگر عامل آلودگي هوا كيفيت سوخت توزيعي در جايگاه‌هاست.
كيفيت سوخت توزيعي به صورت مستقيم و غير مستقيم بر ميزان آلودگي هواي شهرها تاثير غير قابل انكار دارد و همچنين جايگاه هاي عرضه سوخت عامل ديگري براي آلودگي هواست. جايگاه‌های عرضه بنزين (توزيع عمومي و جزئي) بدون رعايت زيرساخت‌های لازم در حجم آلايندگی هوا به خصوص آلاينده هاي تبخيري بسيار موثر هستند.
عامل ترافيك نيز از ديگر عوامل تشديد كننده آلاينده‌هاست. بار ترافيك در شهرهاي كلان كشور مصرف سوخت بالاي خودروها را به همراه دارد كه اين خود در افزايش آلودگي شهرها تاثير زيادي دارد.
همچنين در اين ميان گروه صنعتي ايران خودرو با توجه به تعهد اخلاقي به مردم و جامعه و لزوم رعايت استانداردهاي زيست محيطي اقدامات قابل توجهي براي بهبود شرايط محيط زيست انجام داده است.
 رسيدن به توليد موتورهاي كم مصرف و توربو شارژ و خودروهاي هيبريدي از ديگر برنامه هاي ايران خودرو در زمينه حفاظت از محيط زيست است.
توليد خودروهاي هيبريدي يا همان برقي و بنزيني كه در 10 سال اخير به صورت جدي وارد صنعت خودروي جهان شده، موجب كاهش چشمگير مصرف سوخت خودروها خواهد شد كه در اين مسير امور تحقيقاتي براي توليد خودروهاي هيبريدي در ايران خودرو آغاز شده است.
شركت ايران خودرو توليد موتورهاي كم مصرف در كلاس هاي كوچك مثل ( 1.2 و 1.4 ) ليتر را به صورت جدي آغاز كرده و همزمان براي توليد خودرو با موتور توربوشارژ پيشرفته در حال مطالعه است.
اين شركت براي طراحي و توليد موتور پايه گازسوز بيش از 10 سال كار و سرمايه گذاري هاي بسياري در بخش ساخت مخازن تحت فشار
و اي. ام. اس انجام داده است. از نظر ايران خودرو افزايش توليد موتور پايه گازسوز تا
 300 هزار دستگاه در سال با حمايت دولت ضروري بوده و توليد انبوه موتور پايه گازسوز يكي از راه‌هاي خروج از بحران آلودگي هواست.
همچنين درحال حاضر مرحله دوم طراحي موتور ديزل ايران خودرو به اتمام رسيده است. اين موتور از نظر قابليت و عملكرد، بر استانداردهاي روز دنيا منطبق و بر اساس مصرف 5.4 ليتر در100 كيلومتر در چرخه تركيبي طراحي شده است.
توليد و مصرف خودروهاي هيبريدي و پايه گاز سوز در همه جاي دنيا با حمايت دولت ها انجام مي شود و اميد مي‌رود اين كار در ايران نيز با حمايت دولت اجرا و آلودگي هواي كلانشهرها برطرف شود.
طبق برنامه ريزي صورت گرفته در اين گروه صنعتي، در نيمه دوم سال 95 شاهد تردد خودروهايي با پلاتفرم جديد و موتورهاي كم‌مصرف با مالكيت ايران خودرو خواهيم بود.
خودروسازان و كارگران خطوط توليد اين شركت ها بخشي از مردم هستند. ايران خودرو براي ارتقاي استاندارد از يورو 2 به يورو4 و انتقال تكنولوژي آن هزينه هاي ارزي و ريالي زيادي صرف كرده است. هم اکنون واكنشگر شيميايي يا همان كاتاليست با قطعات گران آن برای خودروسازان ارزشمندتر از طلاست. اين در حالي است كه در بنزين، عدد اکتان بايد عدد 95 (طبق استاندارد يورو4) باشد تا با کاتاليست استاندارد يورو 4 تناسب داشته باشد اما هنوز اين امر با ابهاماتی همراه است. اين موضوع موجب بطلان قسمتي از سرمايه گذاري هاي كلان خودروسازان  مي‌شود. طبق اعلام رسمي شركت پخش و پالايش، هنوز از صد در صد سهم بنزين يورو 4 در سراسر كشور، حدودا  25 درصد سوخت يورو 4 توزيع مي شود و در نهايت استفاده از بنزين هايی با عدد اكتان و سطح كيفي پايين، ناكارآمدي قطعات و مجموعه ها و نهايتا بالا رفتن سطح آلايندگي خودروها را سبب می شود.
 داخلي سازي و توليد موتور تي.يو.3 از ديگر موفقيت هاي گروه صنعتي ايران خودرو در شرايط مقابله و جنگ تحريم اقتصادي و صنعتي كشور به شمار مي رود.
فرهنگ سازي براي تعويض كاتاليست ها بعد از عمر مفيد 80 هزار كيلومتر كاركرد نيز حایز اهميت است. بايد مشتري احساس وظيفه كند كه بعد از گذشت اين زمان به منظور حفظ محيط زيست و كاهش آلاينده‌ها براي تعويض كاتاليست ها اقدام جدي با يك تعريف مشخص انجام دهد .
همچنين بازه زماني ارتقاي استانداردها در ايران توجه و بازنگري مسئولان را مي طلبد. خودروسازاني كه 100 سال سابقه طراحي دارند هر پنج سال يك بار استانداردها را ارتقا مي دهند، اولين سابقه طراحي خودرو در ايران نيز مربوط به سال 80 و طراحي خودروي ملي سمند است.
در خاتمه انتظار مي رود با يك وحدت رويه ملي و تدوين استراتژي راهبردي شاهد تقابل هوشمندانه با تحريم صنعتي و اقتصادي در شرايط پيش رو و تدام ارتقای سطح تكنولوژي در اين صنعت خودروسازي به عنوان يكي از صنايع اشتغال زا و مادر باشيم و هموطنان هر چه بيشتر از مزاياي اين صنعت با كم‌ترين اثرات جانبي برخوردار شوند. 


تعداد بازدید :  362