شماره ۲۴۷۹ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تاسیس حزب جمهوری‌خواه آمریکا
168 سال پیش، برابر 28 فوریه 1854 میلادی، 50 سیاستمدار آمریكایی در تالار عمومی دبیرستان ریپان ایالت ویسكانسین، حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریكا را تاسیس كردند. سران ایالات متحده بین سال‌های 1860 تا 1932 از این حزب بودند. پس از آن به مدت دو دهه زمام امور این كشور به دست حزب دمكرات افتاد و از سال 1953 به بعد متناوباً یكی از دو حزب قدرت را در دست داشته است. دو حزب عمده ایالات متحده آمریكا به مانند احزاب سایر كشورها عضو‌گیری نمی‌كنند و بیشتر اعضای دو حزب هوادار آن محسوب می‌شوند.

شیمی‌دان برنده نوبل شیمی و صلح
121 سال پیش، برابر 28 فوریه 1901 میلادی، لینوس کارل پاولینگ، نویسنده و دانشمند شهیر آمریکایی در پورتلند به دنیا آمد. پاولینگ از بنیانگذاران شیمی کوانتوم و زیست شناسی مولکولی است و دقیقاً به همین خاطر در سال 1954 برنده جایزه نوبل شیمی شد. از پاولینگ بیش از 1200 اثر با موضوعات مختلف به چاپ رسیده است. مقام علمی پاولینگ تا بدانجاست که هفته‌نامه معروف نیوساینتیست، از او به عنوان یکی از 20 دانشمند برتر تمام دوران، یاد کرده است. جالب است بدانید او 8 سال پس از دریافت نوبل شیمی، جایزه صلح نوبل را نیز به دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌اش دریافت کرد.

پیمان دوستی ولادیمیر لنین با ایران
101 سال پیش، برابر 28 فوریه 1921 میلادی، ولادیمیر ایلیچ لنین، رهبر انقلاب روسیه و بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی، ضمن امضای پیمان دوستی  با ایران و افغانستان، بر کمک متقابل و عدم مداخله در امور این دو کشور تاکید کرد. به موجب این پیمان امتیازات استعماری امپراتوری روسیه بر علیه ایران و افغانستان ملغی اعلام شد. لنین پس از پیروزی انقلاب روسیه نیز با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرده بود عهدنامه مربوط به تقسیم ایران پاره شده و با خروج روس‌ها از خاک ایران حق تعیین مقدرات ایران به دست ایرانیان تامین خواهد شد.

اخراج دکتر میلسپو به حکم مجلس
77 سال پیش، برابر 9 اسفند 1323 خورشیدی، دکتر آرتور میلسپو، حقوقدان و کارشناس امور مالی اهل ایالات متحده آمریکا که برای نظم بخشیدن به امور مالی دولت وقت مقیم تهران شده بود، در پی سلب اختیار از سوی مجلس شورای ملی، ایران را ترک کرد. میلسپو بهمن 1321 برای نوسازی امور مالی وارد ایران شد و با اختیارات کامل کار خود را آغاز کرد. او عقیده داشت امور مالی در ایران اصلاح نمی‌شود مگر آن که دریافت مالیات به امری قطعی تبدیل شده و بروکراسی کاهش یابد. میلسپو در بدو امر اثر مثبتی روی سازوکارهای مالی دولت وقت ایران گذاشت اما در ادامه با برخی وزرا به مشکل خورد و نهایتاً مجلس شورای ملی عذر او را خواست.


تعداد بازدید :  411