شماره ۲۴۷۹ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند
صفحه را ببند
بازگشت مذاکره کننده ارشد ایران به وین با هدف حل مشکلات باقی‌مانده
احیای برجام نزدیک است؟

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با دستور کار مشخص برای ادامه گفت‌وگوها به وین بازگشت.
اولیانوف نیز دیروز در توئیتی نوشت: شرکت‌کنندگان برجام (بدون ایران) و ایالات متحده، رایزنی‌های غیررسمی در چارچوب مذاکرات وین انجام دادند. ما منتظر بازگشت دکتر علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایرانی  از تهران به وین هستیم تا توافقنامه احیای برجام نهایی شود.
شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده است همواره بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد، تاکید کرده است.نور نیوز نیز که رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی کشور است در توئیتی اعلام کرد: «در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات وین را در «مرز توافق یا بن بست» قرار داده ، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است. علی باقری با هدف حل این مسائل که حصول توافق را با چالش های مهمی مواجه نموده عازم وین خواهد شد.» همچنین حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم و با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌‌کننده ارشد مذاکرات وین تلفنی گفت‌وگو داشتم.»امیرعبداللهیان افزود: «همکارم علی باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاش هستیم و خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم.»
هنوز هیچ چیز نهایی نشده است
در همین راستا، روز گذشته جلسه غیرعلنی مجلس در خصوص آخرین تحولات مذاکرات وین برگزار شد. نماینده تبریز در تشریح جلسه غیرعلنی بررسی مذاکرات وین گفت: «به گفته رئیس مجلس، اینکه امکان فروش نفت برای کشور فراهم شود، اما ساختار هسته‌ای از بین برود قابل پذیرش نیست. باید ساختار هسته‌ای ایران باقی بماند.» احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص جزییات جلسه غیرعلنی نمایندگان و رئیس مجلس در مورد مذاکرات وین گفت: «قالیباف در جلسه غیرعلنی مجلس موضوعات مهمی را مطرح کرد. به گفته رئیس مجلس، برخی موضوعات و چالش‌های برجام در مذاکرات وین حل شده، اما برخی از موضوعات هنوز باقی مانده است. یکی از این موضوعات بحث تضمین اقتصادی است.»وی تصریح کرد: «رئیس مجلس معتقد بود باید از مذاکرات بهره اقتصادی ببریم و بتوانیم بدون محدودیت نفت بفروشیم. بانک مرکزی نیز منابع حاصل از فروش نفت را جابه‌جا کند، لذا اصرار داریم که ایران از این توافق انتفاع اقتصادی ببرد.»نماینده مردم تبریز اظهار داشت: «به گفته رئیس مجلس، علاوه بر فروش نفت و جابه‌جایی منابع حاصل از آن، باید امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم شود.»علیرضا بیگی ادامه داد: «به گفته رئیس مجلس، ایران مشکلات و مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را هم حل کرده بود، اما در حال حاضر آژانس مسائل جدیدی مطرح می‌کند. باید پرونده‌های مطرح بسته شود و تضمین ذاتی داده شود.»وی تصریح کرد: «رئیس مجلس معتقد بود اجرای تعهدات باید گام به گام و مرحله ‌به ‌مرحله باشد.»علیرضا بیگی گفت: «به گفته رئیس مجلس، جمهوری اسلامی اصرار بر حفظ ساختار هسته‌ای خود دارد. اینکه امکان فروش نفت برای کشور فراهم شود، اما ساختار هسته‌ای از بین برود، قابل پذیرش نیست. باید ساختار هسته‌ای ایران باقی بماند.»
پرونده ادعاهای سیاسی علیه ایران باید بسته شود
همچنین سعید خطیب زاده  در گفت وگویی در مورد مذاکرات وین اظهار داشت: ما معمولا به صحبت‌هایی که انجام می‌دهیم، بیشتر به جای خوش‌بینی یا بدبینی، به واقع‌نگری اشاره می‌کنیم، ما الان در موقعیتی قرار داریم که گفت‌وگوهای وین، به نقطه سیاسی تصمیمات جدی ایالات متحده، رسیده است.سفر علی باقری به تهران سفری عادی مانند دیگر سفرهاست که تاکنون انجام شده و هدف از آن، مشورت و دریافت دستورالعمل‌ها برای بازگشت به وین است. خطیب زاده تصریح کرد: ما درباره پرسش‌ها یا ادعاهای سیاسی که آژانس در خصوص برخی اقدامات ایران مطرح کرده که از نظر ما محلی نداشته است پاسخ دادیم این پرونده باید بسته شود.وی بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (pmd) علیه ایران را ضروری دانست و تاکید کرد ایران هیچ ضرب الاجلی را قبول نمی‌کند.


تعداد بازدید :  691