شماره ۲۴۴۹ | ۱۴۰۰ يکشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پدر ناتورالیسم و مبتکر رمان روانشناسی
239 سال پیش، برابر 23 ژانویه 1783 میلادی، استاندال، نویسنده شهیر فرانسوی در شهر گرونوبل به دنیا آمد. استاندال که نام اصلی او ماری آنری بیل بود، در طول حیات هنری خود آثار بسیاری به رشته تحریر درآورد از جمله «آرماسن»، «گردش‌های رم»، «خاطرات یک سیاح»، «عشق»، «صومعه پارام» و... اما در میان همه آثار او، «سرخ و سیاه» تازه‌تر و پرمعناتر از بقیه ارزیابی شده است. امیل زولا نویسنده معروف فرانسوی و بنیانگذار مكتب «ناتورالیسم» در ادبیات، استاندال را پدر «مكتب ناتورالیستی» نامید و آندره ژید خالق «مائده‌های زمینی»، او را مبتكر «رمان روانشناسی» خواند.

سازنده سلاح سبک و سلاح‌های اتوماتیک
167 سال پیش، برابر 23 ژانویه 1855 میلادی، جان برونینگ، طراح آمریکایی سلاح‌های سبک، در شهر اودن ایالت یوتا به دنیا آمد. برونینگ با اختراع سلاح‌های معروفی چون تپانچه‌های کلت، تفنگ اتوماتیک برونینگ، مسلسل متوسط برونینگ و مسلسل سنگین کالیبر 50 برونینگ به شهرت رسید. او در 24 سالگی نخستین تفنگ تک تیر خود را ساخت. تفنگ اتوماتیک برونینگ در سال 1918 میلادی مورد استقبال ارتش آمریکا قرار گرفت. از سال 1920 تا دهه 1950 تقریباتمام سلاح‌های اتوماتیک مورد استفاده ارتش آمریکا توسط جان برونینگ طراحی شده بودند.

هرکول رکورد شکن دنیای وزنه ‌برداری
55 سال پیش، برابر 23 ژانویه 1967 میلادی، نعیم سلیمان اوغلو، وزنه‌بردار شهیر جهان، از پدر و مادری ترک در بلغارستان به دنیا آمد. در کارنامه حرفه‌ای سلیمان اوغلو فهرستی از مدال‌های طلای کسب شده از میادین مختلف جهانی به چشم می‌خورد. او یکی از معدود وزنه‌بردار‌هایی بود که توانست با هنرنمایی در جدال با آهن سرد، شوری در دل دوستداران این ورزش در جهان  بیفکند. سلیمان اوغلو تنها وزنه‌بردار دنیاست که موفق شده دو و نیم برابر وزن خودش را در حرکت یکضرب و سه برابر وزنش را در دو ضرب بالای سر ببرد. رکوردی که رسیدن به آن برای یک وزنه‌بردار سنگین ‌وزن غیرقابل تصور است.

منتقد جدی سارتر و مخالف جهانی ‌سازی
20 سال پیش، برابر 23 ژانویه 2002 میلادی، پیر بوردیو، جامعه‌شناس سرشناس فرانسوی در 71 سالگی درگذشت. بوردیو تحت‌تأثیر فیلسوفانی چون هایدگر، ویتگنشتاین، هوسرل و مارکس نظریه شکل‌های فرهنگی، اجتماعی و سمبلیک سرمایه‌داری را در برابر شکل‌های اقتصادی سرمایه‌داری مطرح کرد. او منتقد ژان پل سارتر به خاطر اتخاذ یک نقش فرصت‌طلب، روشنفکرانه و بی‌مسئولیت در سیاست بود. بوردیو همچنین به شدت نگران جهانی‌سازی و افرادی بود که از آن ضرر می‌بینند. او سخنرانی‌های زیادی علیه نئولیبرالیسم در دورانی که در مرکز بحث‌های سیاسی روز بود انجام داد.


تعداد بازدید :  231