امیکرون در تلاش برای بقا در ایران

احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی

امیکرون در ایران در حال گردش است. هرچند نسبت به کشورهای اروپایی تاخیر داشته و آمار رسمی می‌گوید تعداد مبتلایان چندان زیاد نیست، اما هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت می‌گوید خطر جدی است. به گفته یک اپیدمیولوژیست: «سویه غالب در ایران فعلا دلتاست اما احتمال غلبه امیکرون وجود دارد. حتی در کشورهای اروپایی هم واریانت غالب امیکرون نیست و اظهارنظر در این زمینه زود است.»

شهروندآنلاین- در صورت شروع پیک ششم رکورد ابتلا در کشور زده می‌شود. به گفته یک  اپیدمیولوژیست در صورت وقوع پیک ششم، قله مرگ و میر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود. به باور حمید سوری علیرغم نبود تغییر چشمگیر در تعداد موارد مرگ یا بستری اما روند افزایشی ابتلا به امیکرون مشهود است. «60درصد کسانی که به مراکز بهداشتی  مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به امیکرون مبتلا بودند.» به گفته سوری در  جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته شده بین 3 تا 5 درصد امیکرون مثبت بوده‌اند. همه اینها یک معنی دارد روند افزایشی ابتلا به این سویه: «سویه غالب ما دلتاست اما احتمال غلبه امیکرون وجود دارد. حتی در کشورهای اروپایی هم واریانت غالب امیکرون نیست و اظهارنظر در این زمینه زود است.»

«در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ و میر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود، اما در مورد تعداد ابتلا ممکن است قله پیک ششم فراتر از قله پیک پنجم با سویه دلتا باشد. این احتمال وجود دارد در آینده رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.»

تصویری که از وضعیت این واریانت ناقص است

به باور سوری چون نظام مراقبت فعال وجود ندارد و از افرادی که به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می‌کنند تست می‌گیریم، در نتیجه بین آنها موارد مثبت امیکرون شناسایی می‌شود. این در حالی است که خیلی از موارد ممکن است بدون علامت بوده یا تنها علائم خفیف شبیه به آنفلوآنزا داشته باشند و در اطراف ما حضور داشته باشند. وقتی می‌توان برآورد منطقی از وضعیت امیکرون داشته باشیم که تعداد تست‌ها و تست‌های تعیین کننده امیکرون را افزایش دهیم. ما نه به شکل تصادفی نمونه‌گیری می‌کنیم و نه از همه‌ افراد تست می‌گیریم. «در نتیجه تصویری که از وضعیت این واریانت داریم چندان کامل نیست و ناقص است.»

به گفته این اپیدمیولوژیست وقوع پیک ششم در سطح کشوری ممکن است دیر یا زود داشته باشد ولی به شکل استانی و منطقه‌ای به نظر می‌رسد اکنون هم شاهد روندی افزایشی هستیم. روند ابتلا به امیکرون در حال گسترش است ولی اینکه چه زمانی به واریانت غالب بدل شود، مشخص نیست و سرعت افزایش آن وابسته به اقداماتی است که انجام می‌گیرد.«در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ و میر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود، اما در مورد تعداد ابتلا ممکن است قله پیک ششم فراتر از قله پیک پنجم با سویه دلتا باشد. این احتمال وجود دارد در آینده رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.»

سوری درباره شرایط واکسیناسیون کرونا، تاکید کرد:«واکسیناسیون تاثیر مهمی در کنترل اپیدمی دارد اما همه‌ آنچه برای کنترل شرایط نیاز داریم نیست‌ و تاثیر سایر عوامل پیشگیری کننده مانند ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و… بسیار زیاد است.»

جهش‌های کرونا کاهش اثربخشی واکسن‌ها

‌سوری با اشاره به رنگ‌بندی کرونایی استان‌ها و اینکه اساس معیار آن اشتباه بوده است، می‌گوید:«رنگ‌بندی پیشین براساس موارد بستری بود که نمی‌توانست سطح خطر در جوامع را معین کند. برای تعیین سطح خطر باید سایر متغیرها هم تعیین شوند و در مدل اپیدمیولوژی بگنجانیم.»

او ادامه می‌دهد:«آنچه اکنون می‌توان در رنگ‌بندی به حساب آورد به نظر بنده موارد ابتلا به امیکرون است. به این صورت که هر نقطه‌ای روند ابتلا بیشتر بود خطر را بیشتر می‌توان حس کرد.»

سوری با اشاره به صحبت‌هایی درباره بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، می‌گوید:«بازگشت به شرایط عادی ناگزیر است. اما اینکه با چه مکانیسمی این بازگشت صورت گیرد و امکانات فعلی برای مراقبت از وضعیت اهمیت دارد. نمی‌توان نگاه صفر و صدی داشت، باید با داشتن یک نظام مراقبت فعال که مرتبا افراد را پایش می‌کند با توجه به شرایط از کل یا بخشی از ظرفیت بازگشایی‌ها استفاده کرد تا بتوان قضاوت کرد که بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس منطقی است یا خیر.»

سوری درباره شرایط واکسیناسیون کرونا، تاکید کرد:«واکسیناسیون تاثیر مهمی در کنترل اپیدمی دارد اما همه‌ آنچه برای کنترل شرایط نیاز داریم نیست‌ و تاثیر سایر عوامل پیشگیری کننده مانند ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و… بسیار زیاد است.»

او ادامه می‌دهد: «ویروس برای بقای خود تلاش‌ می‌کند و با این جهش‌ها اثربخشی واکسن‌ها کاهش می‌یابد. به همین دلیل نیاز به تزریق دز بوستر وجود دارد زیرا ممکن است واکسن‌های موجود اثربخشی کافی را نداشته باشند و نیاز به ساخت واکسن‌های جدید باشد.»

ویروس امیکرون در حال جایگزینی با دلتاست و وزیر بهداشت از پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال برخی محدودیت‌های کرونایی خبر داده است.

 امیکرون آخرین روزهای پایین در کشور شناسایی شد و حالا در روزهای سرد سال به دل نگرانی مردم و مسئولان تبدیل شده است. ویروسی که سرعت سرایت آن ١٠ برابر واریانت دلتاست و تعداد موارد ابتلا به آن در کشور به سرعت رو به افزایش است.

تاکنون حدود ۱۳ میلیون نفر، دُز سوم را تزریق کرده‌اند و یکی از دلایل آمار پایین مرگ و میر بیماران کرونایی واکسیناسیون گسترده است، خوشبختانه تا کنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دُز و حدود ۷۹ درصد نیز دو دُز را تزریق کرده‌اند

شناسایی ٢ هزار مورد ابتلا به امیکرون در کشور

«ما بسیار نگران هستیم چون اُمیکرون قدرت انتشار بسیار زیادی دارد. وقتی آلودگی و سویه‌ای در یک کشور ایجاد می‌شود، به کشورهای دیگر نیز سرایت می‌کند و در کشور ما نیز به دلیل ورود و خروج مسافرین، اُمیکرون وارد کشور شده است.» وزیر بهداشت با گفتن از این خبر ادامه داد: «با تست‌های تشخیصی انجام شده تاکنون بیش از دو هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده اما از همه بیماران، تست نمی‌گیریم بلکه به صورت اتفاقی این تست‌ها انجام می‌شود و میزان آلودگی در سطح جامعه، بیشتر از این موارد است.»

بهرام عین‌اللهی ادامه داد:« مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریبا ۴ برابر شده است و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می یابد ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد و نگرانی هایی در این زمینه داریم.»

وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد تا در اسرع وقت، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. تاکنون حدود ۱۳ میلیون نفر، دُز سوم را تزریق کرده‌اند و یکی از دلایل آمار پایین مرگ و میر بیماران کرونایی واکسیناسیون گسترده است، خوشبختانه تا کنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دُز و حدود ۷۹ درصد نیز دو دُز را تزریق کرده‌اند. «ایمنی واکسن‌ها، محدود به زمان است و به صورت مادام العمر ما را بیمه نمی کند و به همین خاطر کشورهای غربی که واکسیناسیون را زودتر شروع کرده بودند، ایمنی در آنها کاهش یافته است و به مردم تزریق دُز سوم را توصیه می کنند. در ایران عمده واکسن های تزریق شده مربوط به ماه های شهریور، مهر و آبان بوده و نیاز است به سرعت، افرادی که سه ماه از تزریق دز دومشان گذشته، دُز سوم را تزریق کنند.»

به گفته وزیر بهداشت  یکی از مهمترین نگرانی‌های، عادی‌انگاری مردم است و نباید تصور کرد که همه چیز تمام شده، مهمترین نکته بهداشت فردی، استفاده از ماسک است. ثابت شده استفاده مداوم از ماسک، می تواند تا حد زیادی از ابتلا به اُمیکرون پیشگیری کند. متاسفانه در فضاهای جمعی می بینیم که بخشی از مردم، از ماسک استفاده نمی کنند.

وزیر بهداشت به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی دستور داده است که مراکز درمانی برای مقابله با موج جدید بیماری آماده باشند. «ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اعمال محدودیت‌ها تصمیم‌گیری می کند و وزارت بهداشت در این زمینه، پیشنهادات کارشناسی خود را مطرح می کند. باتوجه به شرایط کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را می گیرد. اگر در اجتماعات، از ماسک استفاده و فاصله گذاری رعایت شود، تا حدی می تواند از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری کند.»

بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۸ میلیون نفر در کشور هیچ واکسنی تزریق نکردند و باید برای تزریق واکسن توجیه شوند. با گذشت زمان می‌بینیم واریانت‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر از سیستم ایمنی می‌گریزند و این نشان می‌دهد بازنگری بر ترکیب واکسن اهمیت بسیار بالایی دارد. چند روز قبل هم از طریق مراجع علمی خارجی عنوان شد که استراتژی واکسیناسیون کرونا باید مشابه واکسیناسیون آنفلوآنزا باشد

احتمال وقوع خیز ششم بیماری در اسفندماه

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد کووید ۱۹ افزایش می‌یابد که مربوط به سویه امیکرون است و تا سه هفته آینده اومیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران خواهد شد. این خبر را  رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی می‌دهد. به گفته علیرضا ناجی  انتظار داریم که از اسفندماه خیز ششم بیماری آغاز شود و میزان مرگ و میر افزایش یابد.

نکته مهم این است که این افزایش موارد به اندازه خیز پنجم که با سویه دلتا رخ داد، نخواهد بود؛ ولی هر نوع خیز از بیماری باعث بیماری و خسران خواهد شد. «بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۸ میلیون نفر در کشور هیچ واکسنی تزریق نکردند و باید برای تزریق واکسن توجیه شوند. با گذشت زمان می‌بینیم واریانت‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر از سیستم ایمنی می‌گریزند و این نشان می‌دهد بازنگری بر ترکیب واکسن اهمیت بسیار بالایی دارد.

چند روز قبل هم از طریق مراجع علمی خارجی عنوان شد که استراتژی واکسیناسیون کرونا باید مشابه واکسیناسیون آنفلوآنزا باشد؛ یعنی واکسن‌ها مدام بازنگری شوند و ترکیبات جدیدی از ویروس را درون واکسن بگذاریم. »ناجی ادامه می‌دهد: «با افزایش بازگشایی‌ها در سایه شیوع امیکرون، قطعا شیوع بیماری افزایش خواهد یافت، باید علمی‌تر فکر کرد و منتظر ماند تا درصد تزریق دز سوم افزایش یابد. ایجاد هر تجمعی با توجه به قدرت سرایت بالای امیکرون می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری شود. بر اساس اطلاعات علمی می‌توان به برقراری محدودیت‌ها فکر کرد. نباید صبر کنیم بحران به وقوع بپیوندد و بعد بخواهیم جلوی آن را بگیریم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.