شماره ۲۴۴۲ | ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

برگزاری نخستین اجلاس اوپک
61 سال پیش، برابر 15 ژانویه 1961 میلادی، نخستین اجلاس رسمی سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC)، با حضور 5 کشور بنیانگذار شامل ایران، عربستان سعودی، عراق، كویت و ونزوئلا در كاراكاس پایتخت ونزوئلا تشکیل شد. کارتل نفتی اوپک هم اکنون از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، ونزوئلا و آنگولا تشکیل شده است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال 1961 میلادی در شهر ژنو سوییس بود و در سال 1966 به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

به قدرت رسیدن ژنرال در لیبی
52 سال پیش، برابر 15 ژانویه 1970 میلادی، سرهنگ قذافی، با نام کامل معمر محمد عبدالسلام ابومنیار قذافی، در لیبی به قدرت رسید و با نپذیرفتن عنوان نخست‌وزیر، خود را رئیس شورای فرماندهی انقلاب لیبی خواند. او برای در دست گرفتن قدرت نخستین و آخرین پادشاه لیبی یعنی محمد ادریس سنوسی را که از زمان استقلال لیبی از ایتالیا یعنی سال 1951 بر تخت نشسته بود با یک کودتای نظامی سرنگون کرد و سنوسی که در زمان وقوع کودتا برای درمان در ترکیه به سر می‌برد عازم قاهره شد و تا آخر عمر همانجا ماند. قذافی از 1969 تا سرنگونی در نتیجه جنگ داخلی در سال 2011 میلادی، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های زمامداری در طول تاریخ را به نام خود رقم زد.

سد اسوان، هشتمین شگفتی جهان
51 سال پیش، برابر 15 ژانویه 1971 میلادی، سد اَسوان، ششمین سد بزرگ جهان (به لحاظ ظرفیت آبگیری) توسط دولت مصر افتتاح شد. آبگیری اسوان یک سال بعد از مرگ جمال عبدالناصر کلید خورد و به همین دلیل دریاچه پشت سد «ناصر» نام گرفت. برنامه‌ریزی برای ساخت این سد در آلمان انجام شد اما مصری‌ها آن را با کمک اتحاد جماهیر شوروی ساختند و نیکیتا خروشچف رهبر این کشور اسوان را هشتمین شگفتی جهان لقب داد. این سد بخش عمده‌ای از برق کارخانه‌ها و منازل مسکونی شهرهای گوناگون کشور مصر را تأمین می‌کند.

آغاز به کار دانشنامه ویکی پدیا
21 سال پیش، برابر 15 ژانویه 2001 میلادی، دانشنامه اینترنتی ویکی‌پدیا (Wikipedia) آغاز به کار کرد. ویکی‌پدیا یک دانشنامه اینترنتی چند زبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند. نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دائرةالمعارف) گرفته شده است. ویکی‌پدیا هدف خود را آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامه آزاد به تمامی زبان‌های زنده دنیا معرفی می‌کند.


تعداد بازدید :  268