شماره ۲۴۴۲ | ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
انتقاد ده‌نمکی از برخی نگاه‌های محدودکننده
«خانه پوشالی» هم بسازیم فحش می‌خوریم

مسعود ده‌نمکی در کارگاهی در جشنواره فیلم «عمار» ضمن اشاره به اهمیت فیلمنامه‌نویسی در سینما و انتقاد از برخی نگاه‌های محدودکننده بیان کرد که «خانه پوشالی» هم بسازیم فحش می‌خوریم.
ده‌نمکی اظهار کرد: «من وقتی فیلم «فقر و فحشاء» را ساختم ایده «رسوایی ۱» به ذهنم آمد یکی آنجا به من گفت یک روحانی بود پول روضه‌اش را به محض خروج از روضه، به دختری بدکاره داد و گفت این 10 روز محرم را گناه نکن.
این کارگردان سینما تاکید کرد: «بعضی از تهیه‌کننده‌ها می‌آیند فیلمی را می‌آورند و می‌گویند این را ایرانیزه کنید، بعد هم جایزه سیمرغ و چه و چه. ولی با ناشی‌گری، آن چیزی که می‌خواهند هم در نمی‌آید. مخاطب‌شناسی خیلی مهم است. نیاز به مخاطب و نیاز مخاطب یک معادله دوطرفه است. ما در صنعت سینما به مخاطب نیاز داریم اما در انتخاب ایده باید به نیاز مخاطب توجه داشت. بعضی ژانرها هستند که در سینمای ایران جواب نمی‌دهند. مثل ژانر تخیلی. یا ژانر وحشت، اما در خارج، از آرزوهای خود فیلم می‌سازند اما ما واقعیت را بسازیم، می‌گویند اتفاق نیفتاده است. آنها نداشته‌های خودشان را داشته می‌کنند این طرف داشته‌های خود را به نداشته تبدیل می‌کنند. مثلا در مورد شهید فهمیده جوک می‌سازند.»
ده‌نمکی گفت: «مثلا سریال «خانه پوشالی» را همه پایش نشستند و دیدند اما نمی‌توان در اینجا چنین چیزی ساخت. هیچکس باور نمی‌کند مثلا این طرف ناطق نوری باشد، آن طرف خاتمی باشد. اصلا کسی باور نمی‌کند، چرا؟ چون ذائقه‌سازی نشده است، بخواهیم به سمتش برویم، اول حزب‌اللهی‌ها فحش می‌دهند که فیلم شما شعاری است. در همه فیلم‌های آمریکایی پرچم آمریکا وجود دارد اما ما تا در فیلمی پرچم امام‌حسین (ع) و پرچم ایران و عکس فلان داشته باشیم، می‌گویند کارگردان دچار شعارزدگی است.»

 


تعداد بازدید :  253