شماره ۲۴۳۳ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

خالق زبان‌ساز «ارباب حلقه‌ها»
130 سال پیش، برابر 3 ژانویه 1892 میلادی، جان رونالد روئل تالکین، نویسنده شهیر بریتانیایی و خالق کتاب‌های پرفروشی چون «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» در بلوم فونتین آفریقای جنوبی به دنیا آمد. دکتر زامنهوف لهستانی و مخترع زبان بین‌المللی اسپرانتو را بسیاری به عنوان آخرین «زبان‌ساز» دنیا می‌شناسند، غافل از این که این لقب  برازنده تالکین نیز هست. او در تألیفات خود تقریباً 15 زبان جدید ساخته است که به لحاظ قواعد زبانی همگی قابل استفاده هستند. تالکین که استاد زبانشناسی تاریخی در دانشگاه آکسفورد نیز بود علاقه وافری به ساختن زبان‌های جدید داشت و به نوعی حتی این کار را به نگارش رمان ترجیح می‌داد.  

ادیب ریاضی‌دان و منجم مورخ
122 سال پیش، برابر 13 دی 1278 خورشیدی، جلال‌الدین همایی، شاعر، نویسنده، ادیب، مورخ و ریاضی‌دان معاصر در اصفهان و محله پاقلعه به دنیا آمد. همایی برای مدت 12 سال به تدریس درس فقه در دوره‌های لیسانس و فوق لیسانس دانشکده حقوق دانشگاه تهران مشغول بود. او اسطرلاب و نجوم را می‌شناخت و قرآن را از حفظ بود. از جمله شاگردان شهیری که در محضر استاد همایی پرورش یافته‌اند می‌توان به: محمد معین، محمدرضا شفیعی کدکنی، ذبیح‌الله صفا، حسین خطیبی و محمد خوانساری اشاره کرد.

رکورددار مسابقات فرمول یک
53 سال پیش، برابر 3 ژانویه 1969 میلادی، میشائیل شوماخر، راننده نامدار مسابقات فرمول یک در شهر هورت آلمان به دنیا آمد. شوماخر با ثبت رکورد 91 پیروزی موفق‌ترین راننده مسابقات فرمول یک محسوب می‌شود. او سال 2012 میلادی خود را از مسابقات حرفه‌ای بازنشسته کرد، اما کمتر از یک سال بعد در دسامبر 2013 میلادی در حین ورزش اسکی در کوه‌های آلپ فرانسه دچار سانحه و ضایعه مغزی شد. شوماخر 6 ماه بعد از حادثه از کما خارج شد و خانواده‌اش برای ادامه درمان او را به خانه بردند. ادامه درمان او دور از چشم رسانه‌ها و عموم مردم انجام شد.

پیمان کاهش زرادخانه هسته‌ای
29 سال پیش، برابر 3 ژانویه 1993 میلادی، رؤسای جمهوری آمریكا و روسیه پیمان «استارت 2» را امضا کردند. براساس این پیمان واشنگتن و مسکو متعهد شدند، ذخایر زرادخانه هسته‏ای خود را کاهش دهند و موشك‏های كوتاه برد و متوسط خود را نابود كنند. این پیمان در ادامه پیمان «استارت 1» مبنی بر كاهش سلاح‏های هسته‏ای بود. ایالات متحده به این دلیل با انعقاد پیمان «استارت 2» موافقت كرد كه در پی فروپاشی شوروی، روسیه سیاست همكاری با غرب را در پیش گرفته بود و دیگر خطر بالقوه‌ای برای آمریكا محسوب نمی‏شد.


تعداد بازدید :  217