شماره ۲۴۳۳ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
واعظ آشتیانی: وقتی درآمد نیست، هر کسی دلسرد می‌شود

برای پیگیری این مساله که چرا افرادی که در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند، خیلی زود پا پس می‌کشند با امیررضا واعظ آشتیانی، معاون سابق وزیر ورزش هم‌کلام شدیم. او به خبرنگار ما گفت: «من بارها گفته‌ام که حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ، کپی رایت و تبلیغات محیطی 4 رکن اساسی در فوتبال هستند که در حال حاضر عملا 3 رکن در فوتبال ایران قابل استفاده نیست. ما نه حق پخش تلویزیونی داریم، نه کپی رایت را رعایت می‌کنیم. حتی تبلیغات محیطی هم هنوز به طور کامل به باشگاه‌ها واگذار نشده است. از طرف دیگر در بخش اسپانسرینگ هم وقتی کپی رایت وجود نداشته باشد، عملا عایدی زیادی به باشگاه‌ها نمی‌رسد.»
او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد:‌ «اگرچه می‌شود از تبلیغات محیطی، بلیت‌فروشی و اسپانسرینگ درآمدزایی خوبی داشت اما امروز هزینه‌ها آنقدر زیاد شده که شاید کفاف اداره تیم را ندهند. از طرف دیگر، افراد سرمایه‌داری که وارد فوتبال می‌شوند در بحث مدیریت فوتبال تجربه کافی ندارند و نمی‌توانند آنطور که باید هزینه‌ها و درآمد را مدیریت کنند. نتیجه این می‌شود فردی که با هزار امید و آرزو وارد فوتبال شده و هزینه کرده، در نهایت می‌بیند میلیاردها تومان از جیبش رفته و عایدی خاصی هم برایش نداشته است. پس دلسرد می‌شود و تصمیم به کناره‌گیری می‌گیرد.»
معاون سابق وزیر ورزش همچنین گفت: «ما برای آنکه بخش خصوصی را به ورود به ورزش و فوتبال ترغیب کنیم، باید ورزش را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم. اکنون بخش خصوصی حضور ناچیزی در ورزش دارد. وقتی ورزش خودکفا شود، آن وقت می‌شود انتظار داشت بخش خصوصی ورود کند و علاوه بر هزینه، درآمد هم داشته باشد.»
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس امکان‌پذیر است؟ گفت: «شما کافی است به بدهی‌های دو باشگاه نگاهی بیندازید تا همه چیز را متوجه شوید. من شخصا موافق خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس هستم اما وقتی این دو باشگاه زیان‌ده هستند، چطور می‌شود آنها را فروخت؟ ابتدا باید این دو باشگاه سودده باشند و بعد در بورس آنها را عرضه کنیم. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، امکان ندارد سهام استقلال و پرسپولیس فروخته شود.»


تعداد بازدید :  239