شماره ۲۴۳۳ | ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
شهروندان عراقی درباره سردار سلیمانی چه می‌گویند؟
شجاعت توأمان با مهربانی

 هنوز داغ سردار سلیمانی بر دل‌ها سنگینی می‌کند. ساعت یک و بیست دقیقه بامداد جمعه، ۱۳ دی ۱۳۹۸ حاج قاسم سلیمانی آسمانی شد. «اندوه تمام‌نشدنی» توصیفی است از این رویداد تلخ.  غمی که مرز نمی‌شناسد و قلب‌ آزادی‌خواهان بسیاری را در نقاط مختلف جهان حزین ساخته است. «شهروند» در دومین سالگرد شهادت سردار به بازخوانی چند روایت از شهروندان عراقی درباره این او پرداخته است.
المهدی علاالعیدانی یکی از رزمندگان عراقی است.  جوان 37 ساله‌ عراقی که از‌ سال 2011 در وزارت دفاع و رسانه‌های مختلف تصویری و مکتوب عراق فعالیت خبری خود را دنبال کرده است و  در‌ سال 2015 در پی درگیری نیروهای ارتش با گروه تروریستی داعش بر اثر انفجار دچار جراحت از ناحیه گردن و چشم شد؛ انفجاری که دو چشم علاالعیدانی را از او گرفت.
علاالعیدانی سه بار از نزدیک با سردار روبه‌رو شد. او در مورد شخصیت این شهید برجسته می‌گوید: «در بسیاری از عملیات‌ها که رزمندگان محور مقاومت در عراق با عناصر تکفیری داشتند، سردار سلیمانی یا مستقیما یا به صورت مشاوره‌ای فرماندهی آن را برعهده داشت.»
علاالعیدانی قاسم سلیمانی را فرمانده شجاع، مهربان و میدانی می‌داند که در بسیج نیرو‌های مردمی عراق و هماهنگی نیرو‌ها نقش بسزایی داشته است: «باعث شد بسیج مردمی به‌سرعت متناسب با نیاز مناطق تشکیل شود.»

الگوی جوانان عراقی
«حسین» فرزند محمد از شهیدان مدافع ‏حرم، کسی است که پدر و عموهایش در‌ ‌سال ٢٠١٥ در پی درگیری نیروهای ارتش مردمی ‏با گروه تروریستی داعش به شهادت رسیده‌اند. «حسین» در مورد علاقه پدرش به سردار سلیمانی می‌گوید: «الگو و اسوه پدرم، سردار سلیمانی بود. او اسوه بسیاری از جوانان عراقی است، از نگاه من یکی از دستاوردهای مهم شهید این بود که او پس از خود ارتشی میلیونی از رزمندگان مقاومت برجای گذاشت.»
ولید عراقی که چند سالی است در راه نجف به کربلا موکبی برپا داشته است نیز در رابطه با حاج قاسم سلیمانی می‌گوید: «قاسم سلیمانی مجاهد است؛ او از حرم حضرت زینب(س)، زمین‌های مقدس و حرم‌های معصومین در مقابل دشمنان اسلام دفاع می‌کرد. سردار سلیمانی را همه مردم عراق دوست دارند.»

ماندگار در ذهن مردم عراق
 علاقه و ارادت مردم عراق به سردار سلیمانی را می‌توان در بیلبوردهای شهری در این کشور مشاهده کرد. عراقی‌ها در ایام سالگرد سردار سلیمانی نیز بار دیگر با حضور باشکوه  برادری خود را ثابت کردند.
یک فعال فرهنگی در عراق در این‌باره نوشته بود: «شاید خیلی‌ها از جمله خود بنده، تصور نمی‌کردیم که سالگرد شهادت سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و همراهانشان با این شور و حماسه و حضور پررنگ در سراسر عراق احیا شود. اما چیزی که اتفاق افتاد از ایام شهادت این عزیزان فراتر رفته، مردم عراق سنگ تمام گذاشتند. عتبات عالیات، احزاب و اقلیت‌ها، عشایر و قبایل، مواکب و حسینیه‌ها، تجمعات دانشجویی، راهپیمایی‌ها، مراسم‌ بانوان، نمایشگاه‌ها و نمایشنامه‌ها و بزرگداشت‌ها، حشدالشعبی و موسسات دولتی و... همه و همه امسال با شهدا عهد و بیعت کردند.»


تعداد بازدید :  223