شماره ۲۴۲۴ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تزار روسیه و هم‌پیمان ناپلئون بناپارت
244 سال پیش، برابر 23 دسامبر 1777 میلادی، الکساندر یکم، تزار روسیه (1801 تا 1825 میلادی) در سن‌پترزبورگ به دنیا آمد. مهم‌ترین اتفاق دوران حکمرانی او امضاء پیمان تیلسیت بین امپراتوری روسیه و فرانسه تحت زعامت ناپلئون بناپارت بود. با امضای پیمان تیلسیت، رهبران دو قدرت بزرگ اروپا متعهد شدند درصورت تهاجم کشور ثالث به خاک روسیه یا فرانسه، به یاری هم بشتابند و موجبات دفع شر از سرزمین‌های خود را فراهم آورند. ناپلئون ذیل این پیمان متعهد شد درصورت ابراز مخالفت و حمله عثمانی‌ها، سریعا به کمک مسکو برود.
 اعدام رئیس پلیس ترسناک شوروی
68 سال پیش، برابر 23 دسامبر 1953 میلادی، لاورنتی پاولوویچ بریا، رئیس «چکا» (پلیس مخفی اتحاد جماهیر شوروی) به جرم خیانت به کشور اعدام شد. بریا سال 1921 میلادی به سازمان چکا پیوست و در سال 1924 ده‌ها هزار نفر از مخالفان انقلاب کمونیستی را اعدام کرد. او در سال 1932 به عضویت شورای مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی درآمد و در این سمت دست به حذف کمونیست‌های قدیمی زد. با مرگ استالین ستاره اقبال بریا نیز رو به افول گذاشت. او را به‌ دستور نیکیتا خروشچف در دهم جولای 1953 دستگیر و چند ماه بعد در یک بازداشتگاه مخفی بی‌سروصدا تیرباران کردند.
 اختراع ترانزیستور توسط فیزیکدان‌ها
74 سال پیش، برابر 23 دسامبر 1947 میلادی، ویلیام شاکلی، والتر براتین و جان باردین، سه فیزیکدان آمریکایی، موفق به ساخت نخستین ترانزیستور جهان شدند. نام ترانزیستور که ترکیبی از واژه‌های ترانسفر (انتقال) و رزیستور (مقاومت) است توسط جان رابینسون پیرس نویسنده و مهندس برق پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت. ترانزیستور قطعه‌ای است متشکل از مواد جامد نیمه‌رسانا که در مدارهای الکترونیکی وظیفه تقویت یا قطع و وصل سیگنال‌ها را برعهده دارد. ترانزیستور به عنوان یکی از بزرگترین اختراعات در تاریخ نوین مطرح است.
 اتمام ترجمه انجیل به زبان آلمانی
500 سال پیش، برابر با 23 دسامبر 1521 میلادی، مارتین لوتر کشیش آلمانی، ترجمه انجیل به زبان آلمانی را به اتمام رساند. لوتر عقیده داشت که واسطه شدن کلیسا بین مردم و خدا، مفسده‌انگیز است و باعث می‌شود کشیشانی که ایمانی سست دارند از این قدرت برای سرکیسه کردن مردم استفاده کنند. او نخستین قدم برای اصلاح این مسیر را در ترجمه انجیل به زبانی غیر از عبری و لاتین دید، پس برای ترجمه کتاب مقدس مسیحیان به آلمانی پیشقدم شد. او حتی در کلیسای خود مراسم دعا را به زبان آلمانی اجرا می‌کرد تا به مسیحیان ثابت کند راه ارتباط با خدا فقط تکرار جملاتی که حتی معنی آن‌ها را نمی‌دانیم نیست.

 


تعداد بازدید :  296