شماره ۲۴۲۴ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲ دي
صفحه را ببند
فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان آغاز شد
گام نخست در تحقق کریدور خلیج فارس - دریای سیاه

شهروند| توسعه همکاری‌های ترانزیتی منطقه‌ای و تعریف کریدورهای جدید در دستور کار دولت قرار دارد. ایجاد کریدورهای جدید علاوه بر تسهیل مراودات تجاری، منجر به درآمدزایی برای کشور شده و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد. در همین راستا راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا دیروز در آیینی با حضور جمعی از مقام‌های کشورهای ذینفع در تبریز به صورت آزمایشی فعال‌ شد. این مراسم با حرکت نمادین یک کاروان ترانزیتی تجاری از تبریز به سمت مرز بیله‌سوار و از آن‌جا به بندر باتومی در گرجستان گشایش یافت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشورمان روز چهارشنبه در مراسم فعال‌سازی این راهگذر با اشاره به روابط سنتی و تاریخی دیرینه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان گفت: «این راهگذر در راستای فعال‌سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و برقراری ارتباطات حمل و نقل جاده‌ای از امروز به صورت آزمایشی فعال‌سازی می‌شود.»
جواد هدایتی افزود: «این راهگذر در سفر به این کشورها و برگزاری نشست‌های مشترک در باکو و تفلیس در راستای همگرایی اقتصادی و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری کریدور
خلیج فارس به دریای سیاه فعال‌سازی می‌شود.»
وی با بیان اینکه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال‌سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: «با توجه به ظرفیت‌های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه‌های کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال‌سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت‌ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می‌شود.»
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: «پس از فعال‌سازی آزمایشی این راهگذر، خروجی و جزییات آن بعد از برگزاری نشست سه جانبه در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفین قرار خواهد گرفت.»
هدایتی با اشاره به اینکه فعال‌سازی این مسیر در جهت برقراری مسیرهای دسترسی به بازارهای آسیای جنوب شرق و اروپا انجام می‌شود، ادامه داد: «با توجه به افزایش
سه برابری هزینه حمل و نقل دریایی، توجه به حمل و نقل زمینی افزایش یافته، بنابراین باید از این فرصت طلایی در قالب هماهنگی‌های مرزی، گمرکی و حمل و نقل کالا برای توسعه حمل و نقل زمینی استفاده کرد.»
وی یادآوری کرد: «با اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و هند از طریق ایران و حوزه شرق و غرب اروپا از طریق دریای سیاه به این کریدور، ارتباطات و حمل و نقل زمینی بین کشورهای منطقه افزایش می‌یابد.»
هدایتی با اشاره به هدف‌گذاری کوتاه‌مدت کشور برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون تن حمل کالا در سال افزود: «در افق ۲۰ ساله تلاش می‌شود این میزان به ۵۰ میلیون تن کالا در سال برسد.»
وی اظهار داشت: «شروع این کریدور از آذربایجان شرقی و تبریز، چشم‌انداز روشنی برای همگرایی منطقه‌ای، توسعه مناسبات و رونق اقتصادی این استان و کشور فراهم می‌کند.»

راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان زمینه‌ساز تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی کشورهای ذینفع است
سرکنسول جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم با اشاره به روابط رو به گسترش کشورش با ایران، امضای توافقنامه انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، به هم پیوستن شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، ایجاد کریدور بین‌المللی شمال - جنوب و ایجاد راهگذر ترانزیتی جدید ایران - آذربایجان - گرجستان را مصداق عینی این امر دانست.
بنیاد حسین اف افزود: «آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان‌های مرزی ایران را تقویت و پررنگ‌تر از قبل می‌کند.»
حسین اف یادآوری کرد: «ایجاد و آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان نشان‌دهنده موقعیت ژئواستراتژیک سه کشور است و تاثیر مثبت در مبادلات کالا بین آنان و در شکل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در آینده نزدیک
خواهد داشت.»
 راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان در راستای احیای جاده ابریشم فعال‌سازی می‌شود
رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت جاده‌ها و راه‌ها در ارتباطات بین کشورها، گفت: «با توجه به اهمیت کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه، راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال‌سازی می‌شود.»
گئورگین با بیان اینکه فعال‌سازی این کریدور موجب می‌شود ارتباطات مردم این کشورها با هم افزایش یابد، افزود: «این مسیر که قبلا کم و بیش به صورت غیر رسمی باز و فعال بوده با فعال‌سازی به صورت آزمایشی به صورت رسمی فعال شود و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.»
وی اظهار داشت: «با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینه‌های آن، فعال‌سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.»

توسعه پایدار با کشورهای همسایه در اولویت دولت سیزدهم است
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، گفت: «توسعه پایدار سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و همجوار از برنامه‌های دولت سیزدهم است.»
عابدین خرم افزود: «جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی با کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان اشتراکات زیادی دارد و تقویت ارتباط با این کشورها برای دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
وی با تاکید بر اینکه گذر آزمایشی از عوامل ارتباطات ثابت و پایدار بین این کشورهاست، اظهار داشت: «انعطاف در حمل و نقل جاده‌ای به نسبت حمل و نقل دریایی بیشتر است و مسئولان و متولیان حوزه حمل و نقل باید در صادرات و ترانزیت کالا این ظرفیت را به صورت گسترده ادامه دهند.»

 جواد هدایتی: پس از فعال‌سازی آزمایشی این راهگذر، خروجی و جزییات آن بعد از برگزاری نشست سه جانبه در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفین قرار خواهد گرفت.

بنیاد حسین اف: آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان، تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان‌های مرزی ایران را تقویت و پررنگ‌تر از قبل می‌کند.

عابدین خرم: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی با کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان اشتراکات زیادی دارد و تقویت ارتباط با این کشورها برای دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


تعداد بازدید :  335