شماره ۲۴۰۰ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ آذر
صفحه را ببند
دلار در بالاترین سقف خود ایستاد
صف طولانی رانت ارزی

شهروند|  در بازار آزاد دیروز چهارشنبه قیمت دلار با یک افزایش نسبی به ۲۸هزار و ۹۸۰ تومان رسید. نرخ ارز صرافی ملی دیروز ۲۶هزار و ۹۴۵ تومان اعلام شد. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷۳۸۹ تومان اعلام شد.
برخی فعالان اعتقاد داشتند که افزایش قیمت دلار در روزهای آتی ادامه نخواهد یافت. این دسته اعتقاد داشتند که رشد دلار در روز سه‌شنبه ناشی از ورود مقطعی سکه‌بازان به بازار دلار بوده است.
برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که سکه‌بازان برای جبران اثر نزول بهای اونس طلا وارد بازار ارز شدند و با خرید دلار تا حدی مانع از سقوط سنگین سکه شدند. در واقع سکه‌بازان برای جبران اثر نزول اونس طلا از اهرم دلار استفاده کردند. با توجه به تطبیق سکه‌بازان با نزول اونس طلا، به نظر می‌رسد در روزهای بعد معامله‌گران تمایلی به خرید دلار برای جبران اثر افت اونس طلا نداشته باشند. سکه‌بازان در روز سه‌شنبه از نزول اونس طلا شوکه شده بودند، چراکه این اتفاق در خارج از ساعات رسمی بازار داخلی رخ داده بود و معامله‌گران بازار داخلی ناچار شدند که از صبح سه‌شنبه خود را با این اتفاق هماهنگ کنند.
بسیاری از سکه‌بازان در روز دوشنبه اقدام به خرید فردایی فلز گران‌بهای داخلی برای روز سه‌شنبه کرده بودند و طبیعی بود که از طریق رشد دلار سعی کنند ضرر خود را کاهش دهند.
 صف طولانی خرید دلار سهمیه‌ای با کارت ملی اجاره‌ای
از دیگر سو اختلاف قیمت دلار بازار آزاد و صرافی ملی افراد زیادی را برای خرید دلار سهمیه‌ای به سمت صرافی‌ها کشانده است. برخی از دلالان نیز برای کسب سود بیشتر کارت ملی افراد را می‌خرند.
اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا دو هزار تومان شده است. همین موضوع عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای سالانه خود با کارت ملی کشانده است. قیمت دلار صرافی ملی دیروز ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان شده و قیمت خرید دلالان در بازار آزاد از ۲۸ هزار و ۳۰۰ تا ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان متغیر است. تنها راه فروش دلار سهمیه‌ای سالانه هر فرد فروش به دلالان است، زیرا اگر با قیمت فعلی ارز از صرافی خریداری شود و به دلال فروخته شود، در جا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سود حاصل از این کار به دست می‌آید.
بیشتر افرادی که در میدان فردوسی در صف‌های طولانی برای خرید دلار سهمیه‌ای خود هستند، قصد نگهداری آن را ندارند و به محض خرید به دلالان می‌فروشند.


تعداد بازدید :  352