شماره ۴۸۰ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
37 آیتم برای گریه کردن!
طنز قیمت‌گذاری «سمند مدرن»

شاهین شاد| آیا دنا همان سمند است؟ آیا این خودرو 42‌میلیون تومان می‌ارزد؟ آیا آپشن‌های اعلامی روی این خودرو همانند همان الزام‌هایی است که از سمت خودروسازان به‌عنوان آپشن به مشتری معرفی و مبلغ بیشتری به قیمت برای مصرف‌کننده افزوده می‌شود؟ اینها سوالاتی است که پس از تعیین تکلیف قیمت نهایی دنا از سوی شورای رقابت و به نوعی خاتمه چانه‌زنی‌های ایران خودرو به مسئولان این شورا، میان مردم دهان به دهان می‌شود. اما واقعیت ماجرای دنا چیست؟ در حقیقت گیربکس، موتور و پلتفرم دنا، همان‌هایی است که در سمند سورن مورد استفاده قرار گرفته است؛ پس تا اینجای کار مبنای قیمت‌گذاری این خودرو از سوی شورای رقابت که همانا خودرو سمند سورن بوده است؛ عملی منطقی و در راستای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان بوده است که امری طبیعی و از وظایف ذاتی هر نهاد ملی و مردمی است. از نگاه موتوری اما دنا تنها قدری قوی‌تر از سمند سورن است درحالی‌که هر دو از موتور EF7 بهره می‌برند. جدا از این اما اگر بخواهیم ماجرا را از منظر ایران خودرویی‌ها ببینیم به این نتیجه می‌رسیم که تفاوت‌های این خودرو با سمند سورن تنها در 37مورد است. این تفاوت‌های اعلامی اما تنها در تزیینات داخلی خودرو وجود دارد و اقلامی ضروری و اولیه را در خودرو شامل نمی‌شود. برای مثال قفل در‌های خودرو، قفل در صندوق، آنتن، در باک، هندزفری، سپرهای عقب و جلو، مجموعه کیسه هوای شاگرد و راننده، بخاری و تهویه مطبوع و شیشه‌های بالابر برقی و قلاب صندلی کودک و امثالهم، ازجمله این تفاوت‌ها است. اما نکته دیگر این‌که ایران‌خودرو درحالی قیمت 42‌میلیون تومانی را برای این خودرو پذیرفته است که اعتقاد دارند، با این نرخ روی تولید آن زیان خواهند کرد. حتی مدیرعامل این شرکت نیز گفته بود که در صورت قیمت‌گذاری پایین دنا، تنها با هدف صادرات، این محصول را تولید خواهند کرد. در این میان اما رئیس شورای رقابت اعتقاد دارد ایران‌خودرویی‌ها حدود 4‌میلیون و 600‌هزار تومان برای هزینه خدمات پس از فروش و کارت طلایی در نظر گرفته‌اند که اخذ این رقم به صورت اجباری از مشتریان به شدت بی‌انصافی است. از سوی دیگر اما توجه به این نکته ضروری است که اقدام خودروساز نامبرده در راستای افزایش همه‌جانبه قیمت این محصول که به نوعی تنها فیس لیفت سمند است، اقدامی نامبارک و منفعت‌طلبانه است که با اعلام تغییرات 37 موردی معلوم می‌شود همچون طنزی تلخ است و برای پول بیشتر گرفتن از مردم طراحی شده است. بدون این‌که امکان متفاوتی داده شود! زیرا خودرویی بر پایه خودروی قدیمی‌تر با همان موتور و شاکله به خط تولید رسیده، اما قیمتی بسیار بالاتردارد و بهانه‌اش این است که آپشن‌های جدید و تغییرات ساختاری دارد. حال آن‌که چرم روی دست دنده یا ترمز دستی در این آپشن‌ها قرار داده شده است! هرچند که اقدام شورای رقابت در اعلام 37 تغییر این خودرو، اولین گام جدی در مسیر قیمت‌گذاری خودروها است و در بلندمدت می‌تواند بی‌نظمی‌ها و خودمحوری‌ها را اصلاح کند اما نباید از طنز قیمت‌گذاری سمندی که کمی مدرن شده و نام دنا گرفته به‌سادگی عبور کرد. طنزی که هیچ‌کس را نمی‌خنداند و گریه‌ساز است برای صنعتی که 4 دهه حمایت کامل شده اما هنوز توان رقابت ندارد!


تعداد بازدید :  301