دومین نشست همسایگان افغانستان فردا در تهران برگزار می‌شود

خطیب‌زاده: آیت‌الله رئیسی اجلاس تهران درباره افغانستان را افتتاح می‌کند

ایران طی 4 دهه گذشته  در کنار مردم افغانستان بوده و تمام تلاش خود را کرده است که به عنوان همسایه موثر در کنار آنها باشد

شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی گفت: «اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا چهارشنبه با حضور وزرای خارجه 6 کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد. این اجلاس به‌صورت حضوری و با حضور 4 وزیر خارجه خواهد بود. وزرای خارجه چین و روسیه به‌صورت آنلاین خواهند بود اما نمایندگانی از این دو کشور در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

آیت‌الله رئیسی این اجلاس را افتتاح خواهند کرد. انتظار ما این است که این جلسه تا چند ساعتی به‌صورت محتوایی ادامه پیدا کند و تلاش می‌کنیم که به بیانیه مشترکی دست پیدا کنیم.»

خطیب‌زاده در ادامه گفت: «این نشست در ادامه ابتکاری است که انجام شد و به‌صورت مجازی کشورهای همسایه افغانستان برگزار شد. در اجلاس اول توافق شد که دولت فراگیر در افغانستان شکل گیرد.

ایران طی 4 دهه گذشته در کنار مردم افغانستان بوده و تمام تلاش خود را کرده است که به‌عنوان همسایه موثر در کنار آنها باشد.

تحولات اخیر در افغانستان موج جدیدی از بی‌جاشدگان و پناهجویان را ایجاد کرد و برای ایران که تحت تحریم است، سختی‌هایی را ایجاد کرد. ایران بزرگ‌ترین جمعیت آوراگان افغان را در خود جای داده است.

آنچه ما امروز در افغانستان می‌بینیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظاتی و در عین‌حال همراه با امیدهایی است که ما بدون دخالت خارجی شاهد یک سازوکار فراگیر باشیم.

برای ما مردم افغانستان و پاسداشت حقوق مردم آن اولویت اول است. امروز افغانستان شاهد نابسامانی‌هایی است. مردم افغانستان مشکلات اقتصادی دارند، ما تلاش کرده‌ایم که روابط اقتصادی خود را کاهش ندهیم. متاسفانه نگرانی بسیار جدی برای رشد خشونت تروریسم در افغانستان وجود دارد.»

سخنگو با اشاره به برخی ناامنی‌‌ها در افغانستان گفت: «بمبگذاری‌هایی که در قندوز و قندهار شاهد بودیم بسیار نگران‌کننده است. تلاش خواهد شد که با کمک همه ما از این دوران گذار به سلامتی مردم افغانستان عبور کنند.

نشست افغانستان با هدف تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان تشکیل می‌شود. نشست تهران مجمعی خواهد بود برای مشارکت و همراهی که در آن کشورها به‌جای رقابت، به‌دنبال مساعی و همکاری برای آینده افغانستان کار کنند. هیچ کسی حق ندارد که درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد، تصمیم با مردم  افغانستان است. راه‌حل افغانی برای مشکل افغانستان چیزی است که همه باید به‌دنبال آن باشیم.»

خطیب‌زاده همچنین گفت: «فردا دبیرکل سازمان ملل متحد هم پیامی درباره این نشست خواهد داشت و حمایت خود را از این ابتکار اعلام خواهد کرد.

آنچه که به‌عنوان فرار فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان می‌بینیم که بعد از دو دهه خشونت و تخریب در افغانستان رخ داده است، برخی اشتراک نظر دارند که این ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها در افغانستان است. البته آسیب‌شناسی، بخشی از پرداختن به راه‌حل خواهد بود، نه همه آن. آنچه که مردم افغانستان از کشورهایی مثل ایران انتظار دارند این است که کمک کنند که اراده آنها محقق شود.

تصورم این است که هیأت حاکمه افغانستان باید گوش شنوایی برای شنیدن خواست مردم افغانستان داشته باشد و در این‌صورت می‌تواند خود را به عنوان هیأت حاکمه، مسئول نشان دهد.

سازوکار اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه اینگونه است که باید با اجماع، اقدامات صورت گیرد. ما درخواست‌هایی را از داخل افغانستان و خارج از آن و کنشگران بین‌المللی داشته‌ایم، اما از آنجایی که سازوکار اجماعی است، این مسائل فردا بررسی می‌شود تا در نشست بعدی که در پکن است مسأله حضور برخی از آنها بررسی شود. در نشست اول روسیه حضور نداشت و روسیه درخواست کرد که به این سازوکار بپیوندد. این درخواست در نشست اول مطرح و بررسی و موافقت شد و در نشست دوم روسیه به نشست ملحق شد. درخواست شرکت دیگران هم در نشست فردا بررسی می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.