شهروند| خودروهای لوکس همچنان در فضای رسانهای کشور خبرساز هستند. اقلامی که اگرچه سرآغاز واردات حجم گسترده آن در سال 88 از جانب دولت دهم کلید خورد و تا اواخر سال پیش نیز ادامه داشت. حجم گسترده واردات خودروهای بالای 2500سیسی درحالی مورد انتقاد قشرهای مختلف (از خودروساز تا نماینده مجلس) قرار گرفته است. زیرا منابع ارزی کشور صرف واردات محصولاتی میشود که جز افزایش سطح کیفیت زندگی مرفهان، تأثیر دیگری در فضای اقتصادی کشور ندارد. از منظری دیگر اما اکنون واردات خودروهای بالای 2500سیسی اکنون بهطور کامل ممنوع شده است و بنابر آمارهای موجود در سالجاری هیچ خودروی لوکسی به کشور وارد نشده است. در پی همین امر اما سازمان توسعه تجارت با انتشار متن کامل مصوبات دولت قبل در اعطای مجوز واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی.سی اعلام کرد واردات این نوع خودروها از سال ۸۸ تا ۹۲ بالغ بر ۹۰هزار دستگاه بوده است و در سال ۹۳ با کاهش ۹۶درصدی به ۱۳۳ دستگاه رسیده است.
3 مصوبه دولت دهم برای واردات لوکس
این سازمان با انتشار این آمار تأکید کرده است: ثبت سفارش خودروهای بالای 2500سی.سی به صورت تجاری در آغاز کار دولت تدبیر و امید ممنوع بوده است، اما براساس 3 مصوبه قبلی، ثبت سفارش این نوع خودروها برای افراد خاصی (جانبازان، ورزشکاران برتر و افراد مشمول مصوبه قبض انبار) مجاز بوده و به یکی از روشهای زیر انجام میشده است: 1- مصوبه شماره 85661/44502/هـ مورخ 21/4/1389 درخصوص واردات 7هزار و 928 دستگاه خودرو به انضمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز که برای جانبازان 70درصدی متناسبسازی شود؛ ثبت سفارش این خودروها برای جانبازان با شرط عدم انتقال به غیر، ظرف 5سال و با بهرهمندی از معافیتهای تصریح شده در مصوبه صورت میگرفته است. همانگونه که ملاحظه میشود، تعداد این جانبازان در حدود 8هزار نفر است که از سال 1390 تاکنون در صورت عدم استفاده از تسهیلات خودروی داخلی با معرفی گمرک ثبت سفارش خودروی سواری دریافت کردهاند. نکته حایز اهمیت این است که تا قبل از مصوبه هیأت وزیران در تاریخ 28 اسفند 1392، قابلیت ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500سی.سی متصور بود، اما بعد از آن و از ابتدای سالجاری برای جانبازان فقط خودروهای با حجم موتور زیر 2500سی.سی ثبت سفارش میشود و این فرآیند تا سقف 7هزار و 928 جانباز ادامه خواهد داشت؛ بهطوری که آمار ثبت سفارشات خودروهای جانبازان در سال 93 با رعایت حجم موتور 2500سی.سی بالغ بر 100 فقره است.2- مصوبه شماره 85711/ت 48176 هـ مورخ 11/4/1392 که طبق آن ثبت سفارش و واردات یک دستگاه خودرو سواری بالای 2500سی.سی به نام هریک از ورزشکاران برتر با پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و بدون رعایت ضوابط فنی واردات خودرو مجاز بوده است. ثبت سفارش خودروهای بالای 2500سی.سی براساس این مصوبه تنها تا پایان سال 1392 صورت میپذیرفت و پس از ابلاغ مصوبه 28 اسفند 1392 هیأت وزیران، سفارش این نوع خودروها برای ورزشکاران برتر با رعایت حجم موتور زیر 2500سی.سی ثبت میشود. 3- بند 4 مصوبه شماره 118320/ت 49515/هـ مورخ 21/6/1392 که اصطلاحاً مصوبه قبض انبار نامیده میشود. طبق این مصوبه واردات خودروهای بالای 2500سی.سی برای افراد حقیقی که به دلیل عدم آگاهی اقدام به خرید خودروی بالای2500سی.سی و ورود آن به گمرکات کشور کرده و کالای آنها با وجود پرداخت وجه، به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش، مدتهای زیادی در گمرکات رسوب کرده بود مجاز دانسته شد.
دولت یازدهم چه کرد؟
سازمان توسعه تجارت در ادامه این مطلب آورده است: دولت دکتر روحانی با ابلاغ مصوبه شماره 192451/ت 50391 /هـ در تاریخ 28 اسفند 1392و لغو مصوبات قبلی، ثبت سفارش این خودروها را برای همه افراد متوقف کرده است. بنابراین، با توجه به آنچه ذکر شد، ثبت سفارشات خودرو با حجم موتور 2500سی.سی به بالا در نیمه دوم سال 92 صورت پذیرفته که با وجود این مصوبات اقدامی مطابق قانون به شمار میآمده است اما با ابلاغ مصوبه شماره 192451/ت 50391 /هـ در تاریخ 28 اسفند 1392 ثبت سفارش این خودروها برای همه افراد متوقف شد و در سالجاری به هیچوجه این نوع خودروها ثبت سفارش نشدهاند. هرچند ثبت سفارش خودروهای بالای 2500سی.سی در سالجاری براساس مصوبه 28 اسفند 1392 هیأت وزیران متوقف بود اما با این وجود هیأت وزیران مجدداً در مصوبه شماره 70441/ت 51040هـ در تاریخ 23 شهریور 1393 تأکید کرد که ورود و ترخیص هرگونه خودروی سواری از محل تصویبنامههای قبلی صرفاً برای خودروهای با حجم موتور 2500سی.سی و پايینتر مجاز است. بنابراین باید توجه داشت که هیچگونه ثبت سفارشی برای خودروهای بالای 2500سی.سی از ابتدای سالجاری صورت نگرفته است و اگر آماری ارایه میشود مربوط به ثبت سفارشات سال 92 و براساس مصوبههای سهگانه مذکور بوده است. با این حال، آمار واردات خودروهای بالای 2500سی.سی در طول سالهای 88 تا 92 به ترتیب بدین شرح بوده است؛ در سال 1388، 31هزار و 312 دستگاه؛ سال 1389، 23هزار و 763 دستگاه؛ سال 1390، 18هزار و 604 دستگاه؛ سال1391، 16هزار و 239 دستگاه و در سال 1392، 4هزار و 16 دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است. در سال 1393 میزان واردات خودروهای بالای 2500سی.سی با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش آنها و تنها از محل مصوبات دولت قبل به 133 کاهش یافته است. این میزان در مقایسه با سال 1392 کاهش 96درصدی داشته است. با توجه به توقف ثبت سفارش خودروهای لوکس در پایان سال 92، در 6 ماهه دوم سالجاری به هیچ عنوان خودروی بالای 2500سی.سی وارد و ترخیص نشده و نخواهد شد.