شماره ۲۳۶۵ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
دوستی کهن بین ایران و ژاپن؛
مستند اکبر عالمی تمام می‌شود

ادامه ساخت فیلمی که اکبر عالمی در حین فیلمبرداری آن درگیر کرونا شد و از دنیا رفت، تا یکی دو ماه دیگر از سر گرفته می‌شود.
زنده‌یاد اکبر عالمی یک سال قبل مشغول ساخت مستندی بود که در هنگام فیلمبرداری به کرونا مبتلا شد و درگذشت. او درباره مستندی که مرحوم عالمی در بیمارستان و در روزهای کروناییِ سال قبل مشغول ساخت آن بود هم توضیح می‌دهد: «قرار بود این مستند در پنج شهر مختلف کشور ساخته شود که بخش‌های مربوط به تهران را خودشان فیلمبرداری کردند، اما چهار شهر دیگر باقی مانده که مسئولیت تکمیل مستند بر عهده من است. برای ادامه فیلمبرداری باید صبر می‌کردیم تا واکسیناسیون در کشور کمی پیشرفت داشته باشد و برهمین اساس از آذرماه فیلمبرداری را شروع خواهم کرد.»
این فیلم درباره دستگاه‌های ماموگرافی است که شرکت فوجی ژاپن به ایران داده بود. همان‌طور که می‌دانیم سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌هاست و این دستگاه بسیار پیشرفته قدرت تشخیص زیاد و سریعی در این بیماری دارد. این دستگاه‌ها به ۵۰نقطه ایران فرستاده شده‌اند که برای نمونه به چند شهر سفر خواهیم کرد. آقای عالمی نگاهی انسانی در این فیلم داشتند و از این جهت موضوع برایشان جالب بود که تشخیص سریع بیماری چطور به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این رابطه دوستی کهن بین ملت‌های ایران و ژاپن هم موضوع دیگری است که در این مستند مورد توجه ایشان بود.
اکبر عالمی، متولد تیر ۱۳۲۴ در اهواز، فارغ‌التحصیل رشته سینما با مدرک دکتری از انگلستان بود که علاوه بر مستندسازی، تالیف و ترجمه آثاری در حوزه سینما و عکاسی، در سال‌های دهه ۷۰ هم مجری برنامه «هنر هفتم» بود. او به‌ دلیل ابتلا به ویروس کرونا، بامداد سه‌شنبه ۲۲ مهرماه در بیمارستان درگذشت.


تعداد بازدید :  451