3 راهکار برای خلاصی از اخبار منفی اینترنت

شهروندآنلاین| تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر جوانان و نوجوانان می‌تواند برای والدین و مربیان مشهود باشد، اما به‌ندرت در مورد تأثیر مثبت رسانه‌های اجتماعی بحث می‌شود. واقعیت این است که این دهکده بی‌مرز جهانی(اینترنت) دو رو دارد. از یک طرف آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی کاملا مستند است و می‌تواند اعتیادآور، آسیب‌رسان و سمی باشد. تماشای نکات برجسته زندگی دیگران و تعقیب اعتبار لایک‌ها و نظرات می‌تواند عزت نفس ما را از بین ببرد. از طرف دیگر اما رسانه‌های اجتماعی می‌توانند راهی برای اتصال باشند، به‌ویژه برای افراد مسن، افرادی در مناطق روستایی، افراد دارای معلولیت یا افرادی که نمی‌توانند دیگران را با علایق مشابه در اطراف‌شان پیدا کنند. با رویکرد صحیح، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند یک تجربه مثبت و مثمرثمر باشند که باعث ایجاد روابط جامعه می‌شوند. با همه اینها شاید از خودتان بپرسید که در جهان بی‌رحم امروز که اخبار و اتفاقات منفی مثل شعله‌های یک آتشفشان زبانه می‌کشد چطور می‌شود از اخبار منفی بیشتر دوری کرد. ما 3 روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  1. اهداف خود را تعیین کنید

قبل از استفاده از شبکه‌های اجتماعی، کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چرا از Facebook، Instagram، Twitter یا هر کدام از پلتفرم‌های مورد علاقه خود استفاده می‌کنید. مثلا من سه دلیل برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارم. نخست اینکه می‌خواهم با دوستان و خانواده خود در ارتباط باشم. ثانیا برای نوشت‌ها، افکار و اعتقاداتم نیاز به مخاطب و تعامل با افرادی با تفکرات و ایده‌های جدید دارم. پس اگر شخص یا اخباری من را آزار داده و مربوط به یکی از این اهداف نیست، من آن شخص یا حساب را پنهان می‌کنم، نادیده می‌گیرم، یا پیگیری نمی‌کنم.

  1. منفی‌ها را رها کنید

وقتی دلایل استفاده از رسانه‌های اجتماعی را شناسایی کردید، وقت آن است که چیزهایی به غیر از اهداف‌تان را از لیست خود حذف کنید. به‌خصوص افراد منفی‌باف و آنهایی که جهان را نه سفید و خاکستری بلکه مطلق سیاه می‌بینند. نکته‌ای که بسیاری از مردم در ارتباطات مجازی متوجه آن می‌شوند این است که افرادی که در زندگی واقعی آنها را دوست دارند و برای آنها ارزش قایل هستند، می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی غیرقابل تحمل باشند. شاید بهترین کار این باشد که با پنهان کردن این شخصیت از رسانه اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنید، رابطه زندگی واقعی خود را با آن شخص حفظ کنید.

3 . زمان رسانه‌های اجتماعی را برنامه‌ریزی یا محدود کنید

اگر متوجه شدید که در زمان کار و زندگی شخصی، بیش از حد جذب فیس‌بوک و اینستاگرام شده‌اید دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خود را محدود کنید. برخی از افراد دوست دارند در شبکه‌های اجتماعی خود برنامه‌ریزی کنند و به خود بگویند هر روز فقط می‌توانند یک ساعت برای آن وقت بگذارند. بنابراین بهتر است خودمان را مجبور کنیم تا در زمان شام، موبایل یا تبلت خود را پشت میز نبریم یا دسترسی شبکه‌های اجتماعی را حدود یک ساعت قبل از خواب متوقف کنیم.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.