25 میلیون و 540 هزار امدادگر هلال‌ احمر کم داریم

دبیرکل جمعیت هلال احمر عنوان کرد

دبیرکل جمعیت هلال‌ احمر با اشاره به فعالیت گسترده بیش از 60هزار داوطلب هلال‌ احمر در ایام کرونا گفت: «قبلا گفته می‌شد هر خانوار باید یک امدادگر داشته باشد اما کمبود اعتبار مانع گسترش هلال در کشور شده است.»

قوسیان‌مقدم تشریح کرد: «کنترل مبادی شهرها، ضدعفونی اماکن، حضور در مراسم محرم و توزیع بروشور و ماسک در بین عزاداران، اجرای طرح بیست روزه در آبان  سال گذشته به‌ عنوان آمران سلامت که در آن مسائل بهداشتی به مردم آموزش داده و توصیه‌های بهداشتی ارایه می‌شد، اجرای طرح ناظران سلامت که همزمان با اجرای طرح شهید سلیمانی اجرا شد و قرنطینه مرزها، تب‌سنجی، انجام آزمایش pcr و… در مبادی ورودی به کشور ازجمله اقداماتی بود که از سال گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد..

کرونا محدودیت جذب داوطلب برای هلال احمر ایجاد کرده است

او امانت کپسول اکسیژن به نیازمندان و  ارایه کمک‌های مالی برای تهیه بسته‌های معیشتی و توزیع این بسته‌ها را بخش دیگری از فعالیت داوطلبان هلال احمر  اعلام کرد و گفت: «هزاران بسته کمک‌معیشتی از سوی داوطلبان تهیه و اهدا شده است. همچنین با کمک خیران هلال احمر دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول اکسیژن در بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال وجود دارد که به صورت رایگان به نیازمندان اهدا می‌شود و افراد بعد از رفع نیاز آن را به هلال بازمی‌گردانند.»

کرونا محدودیت جذب داوطلب برای هلال‌ احمر ایجاد کرد

قوسیان‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا طی بحران کرونا کمبود داوطلب احساس شد؟ گفت: «کرونا محدودیت جذب داوطلب برای هلال احمر ایجاد کرده است. هر ساله هلال احمر با دعوت از جوانان برای حضور در اردوهای مختلف و برنامه‌های متعدد آموزشی آنها را با فعالیت‌های هلال آشنا و داوطلبان جدید را جذب می‌کرد اما طی این مدت امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی فراهم نشد و کرونا در این زمینه نیز بر هلال احمر تأثیر گذاشت. امیدواریم با برطرف‌شدن کرونا شور و شوق داوطلبی بازگردد اما طی اجرای طرح‌های اخیر کمبود نیروها احساس نشد..

نتیجه‌بخش بودن آموزش‌ها

دبیرکل جمعیت هلال احمر از نتیجه‌بخش‌بودن آموزش‌های ارایه‌شده برای کاهش آسیب‌ها در بحران‌ها گفت: «در سال 99 علی‌رغم کرونا طرح خانه‌های هلال در روستاها اجرا و پنج هزار روستا دارای خانه هلال شدند و آموزش‌های لازم به روستاییان برای پیشگیری و مدیریت بحران‌ها ارایه شد. آموزش‌های مجازی همگانی نیز همچنان دنبال می‌شود. هر چه این آموزش‌ها بیشتر باشد به کاهش آسیب‌ها در بحران‌هایی مثل سیل و زلزله کمک می‌کند.»
او با اشاره به زلزله‌های متعددی که در حال رخ‌دادن است، گفت: «زلزله بیش از 5 ریشتر موجب آسیب‌دیدن خانه‌ها می‌شود. هلال احمر با ظرفیت خانه‌های هلال خود نیازهای آسیب‌دیدگان را بلافاصله شناسایی و به رفع آنها کمک می‌کند. خانه‌های آسیب‌دیده نیز به‌سرعت تعمیر می‌شود تا آسیب‌های بعدی بروز کند. همین اقدامات موجب شده آسیب‌ها به حداقل برسد؛ مثلا در زلزله سی‌سخت چهار هزار چادر توزیع شد، در زلزله خراسان شمالی و مریوان روستاها تحت تأثیر قرار گرفتند اما چون آسیب‌ها بزرگ نیست پوشش خبری داده نمی‌شود ولی امدادگران ما در آنجا حضور دارند و مشکلات را رفع می‌کنند..

چند درصد جامعه باید امدادگری را آموخته باشند

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که چند درصد جامعه باید امدادگری را آموخته باشند تا در صورت بروز بحران یا سانحه حداقل آسیب‌ها را داشته باشیم و تاب‌آوری در بحران‌ها افزایش پیدا کند؟ گفت: «کشور ما حادثه‌خیز است و باید آموزش مقابله با بحران‌ها و حوادث به مردم داده شود؛ قبلا مطرح می‌شد که «هر خانواده یک امدادگر»؛ در ایران 25 میلیون و 600 هزار خانوار وجود دارد و باید حداقل از هر خانوار یک نفر آموزش دیده باشد. هر فرد در یک خانواده می‌تواند کل خانواده را در برابر بحران‌ها محافظت کند.»

کمبود اعتبار برای گسترش فعالیت هلال احمر

او اضافه کرد: «برای رسیدن به این هدف با کمبود اعتبارات مواجه هستیم، گستردگی حضور هلال احمر در کشور زیاد نیست. در 400 شهرستان حضور داریم در حالی که در کشور حداقل هزار و 100 شهر و شهرستان داریم. درست است که ما در پنج هزار روستا خانه هلال ایجاد کرده‌ایم اما در سایر مناطق دفتری برای فعالیت نداریم ولی قطعا اگر به تعداد هر خانوار حداقل یک امدادگر داشته باشیم می‌توان تا حدودی آسیب‌ها را در بحران‌ها و حوادث کاهش داد.»
او در پایان در پاسخ به این سؤوال که آیا تمهیدات لازم برای حضور در اربعین سال جاری از سوی هلال احمر اندیشیده شده است، گفت: «هلال احمر مانند گذشته پای کار اربعین هست، اما حضور یا عدم حضور در اربعین منوط به نظر ستاد ملی کرونا و سیاست‌های کلی نظام است؛ در صورتی که قرار باشد در اربعین حضور داشته باشیم هم برای فعالیت در داخل کشور و هم برای خارج کشور آمادگی داریم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.