شماره ۴۷۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۵ دي
صفحه را ببند
در سومین همایش آلودگی هوا و صدا مطرح شد
روزانه 8تن ذرات معلق در ترافیک پایتخت تولید می‌شود
تهرانی‌ها هر روز 8 ‌هزار تن زباله تولید می‌کنند

گروه جامعه| 8تن ذرات معلق، 8‌هزار تن زباله. تهران در آلودگی غرق شده، ترافیکش هر روز 8تن ذرات معلق تولید می‌کند و شهروندانش روزانه 8‌هزار تن زباله از خود به‌جای می‌گذارند. زباله‌هایی که آب و خاک پایتخت را آلوده می‌کنند و در نهایت سوزاندن آنها، هوای تهران را زیرسایه خود می‌کشد.
سومین همایش ملی آلودگی هوا و صدا، آمارهای نگران‌کننده‌ای داشت از آلودگی‌هایی که آینده پایتخت را مبهم می‌کنند. دبیر این همایش با اشاره به این‌که ترافیک بخش عمده‌ای از آلودگی هوا را تشکیل می‌دهد که باید با عزمی جدی و مدیریتی قوی بر استانداردهای موتورسیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه شود، گفت: «با پایش مداوم هوای تهران یافته‌های جدیدی در زمینه آلودگی هوای پایتخت به‌دست آورده‌ایم. طی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ غلظت آلایندگی هوا اندازه‌گیری شده که در اندازه‌گیرهای صورت گرفته، کاهش خطی مونوکسیدکربن را شاهد بودیم به‌طوری که روزهای ناسالم به واسطه افزایش آلاینده مونوکسیدکربن را شاهد نبودیم. این در حالی است که ۱۰‌سال پیش وضع آلودگی هوای تهران تنها به دلیل افزایش مونوکسیدکربن بوده است.»
وحید حسینی با اشاره به نتایج اندازه‌گیری‌ها ادامه داد: «تفاوت آشکاری میان ذرات معلق در نزدیکی اتوبان‌ها و شریان‌های اصلی با پارک‌ها و فضاهای دورتر از اتوبان‌هاست، به‌طوری که غلظت آلاینده ذرات معلق در نزدیکی معابر و بزرگراه‌ها به مراتب بیشتر از یک پارک است.»
او با تأکید بر این‌که خودروهای دیزلی، خودروهای با استاندارد یورو ۲ و خودروهای گازسوز نقش مهمی در تولید ذرات معلق دارند، یادآور شد: «سیاست گازسوز کردن خودروها سیاست خوبی بود اما به درستی اجرا نشده به‌طوری که اکنون بیشترین آلایندگی را تولید می‌کند.»
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر این‌که روزانه ۸تن ذرات معلق از ترافیک شهر تهران تولید می‌شود، تصریح کرد: سهم عمده آلاینده‌ها را کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند به‌گونه‌ای که در مکان‌های که ذرات معلق تولیدی در مرکز شهر و حاشیه پایتخت که تردد بیشتر موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها را در آن شاهد هستیم این میزان بیشتر است که از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که ترافیک بخش عمده‌ای از آلودگی هوا را تشکیل می‌دهد و باید به استاندارد تولید خودرو، وضع موتورسیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه ویژه شود.
فاجعه‌ای ملی به نام آلودگی هوا
8تن ذرات معلق که توسط خودروها در ترافیک تهران تولید می‌شود، بخشی از آلودگی‌هایی است که تهرانی‌ها تولید می‌کنند. شهردار تهران در سومین همایش آلودگی هواوصدا از 8 دیگری نام برد که آلوده‌کننده محیط‌زیست تهران است و آن 8‌هزار تن زباله‌ای است که تهرانی‌ها تولید می‌کنند. محمدباقر قالیباف، در این‌باره گفت: «دقیقا در همان روزی که 8تن ذرات معلق در شهر تولید می‌کنیم، در حوزه آلودگی آب و خاک نیز روزانه ۸‌هزار تن تولید زباله در شهر تهران داریم؛ به این ترتیب 8تن ذرات معلق هوا را آلوده کرده و 8‌هزار تن زباله نیز آب، خاک و زمین را آلوده می‌کند این در حالی است که 3 عنصر حیاتی شهر آب، هوا و خاک هستند. در این شرایط چه چیزی باید برای ما باقی بماند؟»
او با اشاره به این‌که در صورت عدم‌اصلاح ساختارها آلودگی هوا به یک فاجعه ملی تبدیل می‌شود، ادامه داد: «جایی که بیشترین تأثیر را در حوزه آلایندگی می‌گذارد مربوط به انرژی و مصرف انرژی است، البته ممکن است آلاینده‌های دیگری هم در شهر تهران وجود داشته باشد. امروز هم کیفیت سوخت تولید شده اعم از بنزین، گازوئیل و گاز و همچنین نوع و حجم مصرف که جنبه فرهنگی دارد، دو موضوع اساسی به شمار می‌رود. در کنار این موارد، در میان وسایل مصرف‌کننده سوخت نیز وسایل متحرک نسبت به وسایل ثابت در اولویت هستند.»
شهردار تهران با تأکید بر این‌که «ما باید در همه سیاست‌های خود به سمت این برویم که تولید آلاینده نشود نه این‌که آلاینده تولید شده و سپس با آن مبارزه کنیم»، گفت: «هر برنامه‌ای در دست ماست باید جلوگیری از تولید آلاینده باشد و به سمت منبع تولید برویم. با این نگاه در بسیاری از سیاست‌ها و اقدامات باید تجدیدنظر کرده و دقت بیشتری کنیم.»
او با اشاره به آثار آلودگی هوا هم گفت:  «آلودگی هوا و آلودگی صوتی زندگی بانشاط را از افراد می‌گیرد و اثرات عمیق روحی و جسمی بر کودکان، جوانان، سالمندان همه محیط‌زیست زندگی و شهروندان شهر می‌گذارد.
نصب فیلتر دوده  روی اتوبوس‌های‌ دیزل پایتخت در ‌سال ۹۴
استفاده از حمل‌ونقل عمومی همواره یکی از راه‌های موثر برای مقابله با آلودگی هوا معرفی می‌شود، این در حالی است که در کشور ما اتوبوس‌های درون‌شهری که از آنها به‌عنوان یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی یاد می‌شود، در لیست آلوده‌کننده‌های هوای شهر قرار دارند. چندی است که قرار است برای اتوبوس‌های دیزلی پایتخت که سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق و آلودگی هوا دارند، فیلتر دوده نصب شود تا کمی از بار آلودگی پایتخت بکاهد. در این‌باره، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرای پایلوت نصب فیلتر دوده روی ۳۰ دستگاه اتوبوس دیزل پایتخت خبر داد و گفت: «نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزل شهر تهران از ابتدای‌ سال ۹۴ آغاز خواهد شد.»
جعفر تشکری‌هاشمی در حاشیه سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هواوصدا در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که توسعه حمل‌ونقل عمومی اصلی‌ترین راهکار برون‌رفت از وضع بحرانی آلودگی هوای پایتخت است درباره نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی گفت: «اکنون در مرحله سنجش و بررسی هستیم و پس انجام آزمون و خطا‌ها در این طرح از ابتدای‌ سال ۹۴ عملیات نصب فیلتر دوده روی تمامی اتوبوس‌های دیزل شهر تهران آغاز خواهد شد.»

 


تعداد بازدید :  216