چندی پیش یکی از مدیرانارشد یکی از غولهای فناوری در یکی از کنفرانسهای محافظهکاران بهصورت ناشناس حاضر شد و دراینباره هشدار داد: «تصاویر ارسال شده در رسانههای اجتماعی میتواند حتی یک دهه بعد، علیه شما مورد استفاده قرار بگیرد. رسانههای اجتماعی بیشک مزایای بزرگی را به ارمغان میآورند اما این مفهوم برای مردم هنوز قدری دشوار است که با ورود به این شبکهها زندگی آنها زیر نظارت دایمی خواهد بود».
این فرد ناشناس که برای یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری در جهان کار میکند، از بیمهدرمانی نام برد که پیامدهای ناخواسته ارسال اطلاعات در رسانههای اجتماعی ممکن است در این زمینه افراد را به لحاظ مالی دچار مشکل کند. او توضیح داد: «به طور مثال شما بیمهنامه درمانی را در سال ۲۰۰۲ بهعنوان شخص غیرسیگاری امضا کردهاید، حالا و پس از سالها عکسی از شما در یکی از شبکههای اجتماعی منتشر میشود که شما را با سیگاری در دست نشان میدهد، فکر میکنید آیا شرکت بیمه در چنین شرایطی به تعهداتش نسبت به شما پایبند خواهد بود؟ پس همانطور که دیدید یک تصویر یا جمله ساده میتواند زندگی شما را با ریسک بزرگی مواجه کند، چراکه در یک بازه زمانی میتواند اطلاعات بسیار زیادی را از شما گردآوری کند که در آینده ممکن است به ضرر شما تمام شود».
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این نکات، پیام او برای مردم چه خواهد بود؟ گفت: «پاسخ به این پرسش نیاز به بحث درباره روش دولتها، جوامع و شرکتهای تجاری در جمعآوری اطلاعاتی دارد که درواقع بهنوعی حریم شخصی افراد محسوب میشوند. اطلاعات شما میتواند روزی علیه شما مورد استفاده قرار بگیرد. اما نکته اینجاست که این مسأله باعث میشود تا آنها از فناوری بترسند و از آن فاصله بگیرند. در چنین شرایطی ما باید بهدنبال راهی باشیم تا اعتماد آنها را جلب کنیم.»