شماره ۲۲۲۴ | ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
اولویت اصلی رژیم صهیونیستی، قطع‌‌شدن کلیه تعاملات بین‌المللی با ایران است؛
با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمی‌گردیم

[شهروند] چهارماه‌ونیم بعد از ترور محسن فخری‌زاده و در حالی که مذاکرات احیای برجام با روند مثبتی پیش می‌رود، اسراییل در حال اجرای طرحی مشابه است. آنها ابتدا به کشتی ایرانی ساویز حمله کردند و سپس به یک خرابکاری در سایت نطنز دست زدند. هدف از این اقدامات چیست؟
در این راستا، تاکنون دیدگاه‌های مختلفی در مورد نیات و پیام‌های حمله تروریستی رژیم‌ صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای نطنز مطرح شده است. در این رابطه، نخستین پیامِ این رویداد، تلاش هدفمند تل‌آویو جهتِ برهم‌زدن فضای تعامل و مذاکره در چارچوب مذاکرات وین است که از تاریخ ۱۷فروردین ماه آغاز شده و سعی دارد از طریق رایزنی‌های فشرده، زمینه را جهت احیای توافق هسته‌ای برجام فراهم سازد. بدون تردید اولویت اصلی رژیم صهیونیستی قطع‌شدن کلیه تعاملات بین‌المللی با ایران در حوزه مسائل مختلف و تحمیل انزوا به تهران است. رژیم صهیونیستی از ابتدا نیز قویا با انعقاد توافق برجام مخالفت داشته و سعی کرده به طرق مختلف در مسیر آن کارشکنی کند. سخنگوی دولت هدف نهایی از اقدام خرابکارنه در تأسیسات نطنز را جلوگیری از ادامه روند دیپلماتیک سازنده عنوان کرد و گفت: «متعهد به تلافی در زمان و شدتی متناسب هستیم و اجازه نخواهیم داد که دشمنان به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.»  دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «ما به اهداف ثانویه این خرابکاری کاملا واقف هستیم. این خرابکاری هرچند موقتا آسیب‌های محدودی به فعالیت‌های غنی‌سازی ما وارد کرده، اما سازمان انرژی هسته‌ای اطمینان داده است در مدت زمان کوتاهی بخش بزرگی از آسیب‌ها را جبران و در مسیر بازسازی بنا بر تصمیم اتخاذشده با فناوری‌های جدیدتر را آغاز کرده است. در دولت تصمیم گرفته شد در بازسازی سانتریفیوژهای آسیب دیده شده از تکنولوژی‌های برتر و نسل‌های جدیدتر سانتریفیوژ استفاده شود.»
ربیعی با بیان اینکه برای ما کاملا روشن است که ریشه این اقدام تروریستی، عصبانیت دشمنان صهیونیستی از تلاش اعضای برجام برای احیای کامل این توافق در هفته‌های گذشته است و هدف نهایی آن جلوگیری از ادامه این روند دیپلماتیک سازنده است، تصریح کرد: «البته ما متعهد به تلافی هم سطح در زمان و شدتی متناسب هستیم، اما اجازه نخواهیم داد که دشمنان به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.»  
همچنین ظریف دیروز گفت: «زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد، ایران فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد، امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند. فراموش نکنند که قبل از اقدام تروریستی اخیر 5هزار سانتریفیوژ IR1 در نطنز غنی‌سازی می‌کرد، بعد از اقدام تروریستی پریشب اگر قرار باشد برگردیم، حتما به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمی‌گردیم، چه IR1 و چه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر.» علی‌اکبر صالحی هم پیشتر از این گفته بود: «دشمن می‌خواهد یأس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد، اما کور خوانده است‌.»او اضافه کرد: «آنها در گزارش‌های خود گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند. اما تأکید می‌کنم بخش قابل توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.»
صالحی بهترین نوع بازدارندگی را حفظ نشاط و روحیه عنوان کرد و با بیان اینکه به دشمن نشان می‌دهیم که ملت ایران تسلیم‌ناپذیر است، گفت: «سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ که سری قبل از بین رفت، امروز بخش قابل توجهی از آن را سرپا کرده‌ایم. ضمن اینکه در دل کوه سالن‌های بسیار پیشرفته‌ای را به بهره‌برداری رساندیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «این حادثه قطعا خرابکاری بوده و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند. سرنخ‌ها پیدا شده و سیستم امنیتی این مسأله را با قدرت و قوت پیگیری می‌کند و خودشان به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌کنند.» معاون اول رئیس‌جمهوری هم در این‌خصوص گفت: «باید دستگاهی که مسئول بوده، جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و اگر در این زمینه توفیقی به دست نیاورده است، بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  648