شماره ۴۷۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

از دست رفتن ایروان
۱۹۳‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم دی ۱۲۰۰ خورشیدی، شهر «ایروان» در جریان جنگ میان ایران و روسیه توسط قوای روس به اشغال درآمد. در جریان دومین جنگ ایران و روسیه در زمان فتحعلی شاه قاجار، عباس میرزای ولیعهد، در ابتدا پیروزی‏هایى به دست آورد ولی بر اثر خیانت برخی از نیرو‌هایش، قلعه‏ استراتژیک عباس‌آباد در ایروان که دژی محکم بود، به دست روس‏‌ها افتاد و در ادامه تبریز و اردبیل نیز سقوط کرد. این حادثه زمینه عقد قرارداد ترکمانچای شد و مناطق پهناوری از ایران را به خاک روسیه‏ تزاری ملحق کرد.

زادروز م. ا. به‌آذین
۱۰۰‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم دی ۱۲۹۳ خورشیدی، محمود اعتمادزاده (م. ا. به‌آذین) فعال سیاسی، نویسنده و مترجم نامدار معاصر ایرانی در کوی خُمِران چهل‌تن شهر رشت به دنیا آمد. به‌آذین فعالیت‌های ادبی خود را از‌سال ۱۳۲۰، با انتشار داستان‌های کوتاه خود آغاز کرد. نوشته‌ها و داستان‌های کوتاه بیشتری در طول سالیان پسین به رشته تحریر درآورد و با ترجمه آثار بالزاک و شولوخوف به حیات ادبی خود ادامه داد. به‌آذین، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آراد تهران درگذشت.

درگذشت جعفر شهیدی
۷‌سال پیش، برابر با بیست و سوم دی ۱۳۸۶ خورشیدی، سید جعفر شهیدی، رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام در تهران درگذشت. شهیدی از شاگردان برجسته علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در‌ سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. شهیدی به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغتنامه دهخدا، ۴ عنوان ترجمه، ۳ عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از کتاب‌های او به زبان‌های دیگر ترجمه شده و جایزه دریافت کردند.

 


تعداد بازدید :  216