شماره ۴۷۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
نگاهی به دور اول مرحله گروهی جام‌ملت‌های آسیا
یوزپلنگ، سامورایی و اعراب خسته

 شهروند| ردوبدل ‌شدن 20گل در دور اول مرحله گروهی شانزدهمین دوره جام‌ملت‌های آسیا، نشان‌دهنده جذابیت هر چند سطحی معتبرترین رقابت ملی پهناورترین قاره دنیاست. میانگین 2.5 گل در هر بازی، روحیه تهاجمی تیم‌ها را نشان می‌دهد؛ هرچند معمولا بازی‌های اول هر تورنمنت ملاک مناسبی برای ارزیابی نیست چون تیم‌ها بدون شناخت لازم از یکدیگر بیشتر در حال تطابق با شرایط بازی در تورنمنت هستند.
فروغ  امارات
شاید غیرمنتظره‌ترین نتیجه را امارات کسب کرد. این تیم در نهایت تعجب قطر را درهم کوبید تا به پرسروصداترین شکل ممکن، همه را متوجه حضور خود کند، البته نمی‌توان از یک بازی به حکمی قطعی رسید؛ عیار امارات در بازی دوم مقابل بحرین و رقابت دور سوم با ایران مدعی مشخص می‌شود. در گروه سوم، ایران بخت اول به نظر می‌رسد. تیمی که در ضعیف‌ترین جام‌جهانی آسیا از زمان افزایش سهمیه به 4تیم، نماینده‌ای سربلند ارزیابی شد با تدابیر بازدارنده کی‌روش راه و رسم غلبه بر آنچه ضدفوتبال عربی می‌داند را آموخته و به نظر می‌رسد اگر بحرین را به دلیل ساختار ضعیف‌تر نسبت به 3تیم دیگر گروه، حذف‌شده ارزیابی کنیم، امارات و قطر باید برای دوم شدن تلاش کنند و رتبه اول را برای ایران خالی بگذارند.
درخشش
ژاپن با رکورد منحصر به‌فرد 4قهرمانی در 7دوره حضور راهی جام‌ملت‌های آسیا شد و با زدن 4گل در بازی اول برای همه مدعیان خط‌ونشان کشید. هرچند فلسطین جنگ‌زده آن هم در اولین بازی تاریخ خود در جام‌ملت‌های آسیا ملاک مناسبی برای ارزیابی سامورایی‌ها نبود اما به نظر نمی‌رسد تهدیدی برای اول شدن ژاپن در این گروه وجود داشته باشد؛ نه از جانب عراق که در اولین بازی یک بر صفر و به سختی اردن را شکست داد و نه از جانب اردنی‌ها.
پیچیدگی
2 نتیجه یک‌برصفر، گمانه‌زنی راجع‌به آینده گروه دوم جام‌ملت‌های آسیا را ناممکن کرد. عربستان با از دست‌ دادن یک پنالتی به چین اجازه داد انتقام شکستی که با کمک داوران به عربستان در یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا در ‌سال 96 رقم خورده بود را تلافی کند و در دیگر بازی، ازبکستان همیشه چغر، یک بر صفر کره‌شمالی ناشناخته را از سر راه برداشت. از شواهد، بوی صعود چین و ازبکستان از گروه دوم می‌آید. عربستان پس از خاطره شدن آن نسل افتخارآفرین در یکی از بدترین برهه‌های دوران حرفه‌ای خود به‌سر می‌برد و کره‌شمالی در این چندساله هرگز نتوانسته در حدواندازه‌های تیم خوب‌ سال 2010 باشد. چین هم البته چندان قوی نشان نمی‌دهد.
خیال راحت میزبان
برتری 4بریک استرالیا بر کویت، پیغام روشنی از سوی اولین میزبان جام‌ملت‌های آسیای برگزار شده در خارج از این قاره بود. کانگوروها در صورت تداوم روند فعلی به راحتی صعود می‌کنند؛ احتمالا دست در دست کره‌جنوبی که در بازی اول تنها با یک گل عمان را برد. به نظر نمی‌رسد حضور دروازه‌بانی لیگ‌برتری به نام علی الحبسی هم باعث سربلند کردن عمان مقابل کره‌جنوبی و استرالیا شود.


تعداد بازدید :  193