شماره ۴۷۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
بوکوحرام با قتل و غارت و زنده سوزی می تازد

روز‌ سوم ژانویه اخباری از شمال‌شرق نیجریه منتشر شد که از حمله شبه‌نظامیان گروه‌تروریستی بوکوحرام به شهر«باگا» خبر می‌داد؛ شهری ساحلی در مرز کشور چاد که ده‌ها‌هزار سکنه‌اش از راه ماهیگیری روزگار می‌گذرانند و پیش از این نیز مورد حمله بوکوحرام قرار گرفته‌بودند. بنابر گزارش‌های اولیه شبه‌نظامیان پایگاه نظامی باگا را به تصرف خود در آوردند و صد‌ها نفر از مردم شهر را نیز قتل‌عام کردند. خانه‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر ساختمان‌ها به آتش کشیده ‌شدند و اجساد متلاشی شده در خیابان‌های این شهر به چشم می‌خوردند و این درحالی بود که باقی ساکنان نیز کوشیدند به هر شکل ممکن از این مهلکه بگریزند؛ برخی با پای پیاده راهی دیگر شهرها و روستاها شدند، برخی دیگر با قایق و از راه دریاچه راهی کشور چاد در همسایگی خود شدند و برخی دیگر نیز در بوته‌ها پنهان شدند. جنایت بوکوحرام در ابتدا چندان مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار نگرفت.
بوکوحرام در طول 6ماه گذشته کنترل بیش از 10شهر را در شمال شرق نیجریه در دست گرفت و حملاتی را نیز علیه چاد و کامرون سازماندهی کرد و در نتیجه این حملات قلمرویی را به خود اختصاص داد که مساحت آن تقریبا با مناطق تحت کنترل داعش در سوریه برابری می‌کند و این آخرین حمله نیز یکی دیگر از اقدامات خشونت‌آمیز و مرگبار این گروه به نظر می‌رسید. اما کمی بعد گزارش‌هایی از قتل‌عام گسترده غیرنظامیان به دست بوکوحرام صورت گرفت که از قتل‌عام 2‌هزار نفر در دست‌کم 16 شهر و روستا در طول هفته گذشته خبر می‌داد. درگیری‌ها در اطراف باگا در روز جمعه نیز همچنان ادامه داشت.
دسترسی به باگا در هفته گذشته همچنان دشوار و خطرناک بود و حتی «کاشیم شتیما»، فرماندار ایالت «بورنو» که تقریبا از تمامی مناطق مورد حمله بوکوحرام بازدید کرده‌است نیز از سفر به این منطقه بازماند. شتیما حتی به «چیبوک»، محل ربوده شدن صد‌ها دختر دانش‌آموز نیجریه‌ای در ماه‌های گذشته نیز سفر کرده ‌بود، کاری که «گودلاک جاناتان»، رئیس‌جمهوری نیجریه نیز  زحمت انجامش را به خود نداده‌بود.
«حمزه ادریس»، خبرنگار ارشد روزنامه محلی «دیلی تراست»، یکی از خبرنگارانی بود که از ایالت بورنو پوشش قتل‌عام مردم باگا را برعهده داشت. او با شماری از ساکنان این منطقه گفت‌وگو کرد که از مشاهده صد‌ها جسد خبر دادند، مردمانی که در لحظه مشغول زندگی بودند و در لحظه بعد بر اثر انفجار نارنجک و یا شلیک گلوله‌ای جان‌ باخته بودند. خانواده‌های بازمانده از این جنایت نیز در جست‌وجوی یافتن پناه در آن‌سوی مرز‌های نیجریه از هم پاشیده‌اند. در یکی از آخرین حملات بوکوحرام به باگا در آوریل‌سال 2013 نزدیک به 200 نفر کشته شدند، هرچند که اکثر این تعداد پس از آن‌که این شهر توسط ارتش نیجریه به آتش کشیده‌شد جان خود را از دست دادند. ادریس درخصوص سرنوشت مردم این شهر می‌گوید: «آن‌ها شهر را به تصرف خود در‌آورده‌اند، بنابراین ما نمی‌دانیم که آیا به قتل‌عام پایان داده‌اند یا خیر.»
این درحالی است که ارتباط نیجریه و آمریکا، به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد این کشور در مبارزه با بوکوحرام، با افزایش بی‌اعتمادی میان طرفین به خطر افتاده است. هرچند که کشور‌های دیگر نمی‌توانند نقش چندانی را در این نبرد ایفا کنند. حقیقت ناگوار این است که اگر دولتی شایسته و مصمم بر نیجریه حکمرانی می‌کرد تا به امروز از بوکوحرام تنها نامی به جا مانده بود. اما امروز ساکنان این منطقه از لحظه‌ای آرامش محرومند، جایی که پیش از این شمال شرقی نیجریه به شمار می‌رفت و امروز به جای کاملا متفاوتی بدل شده‌ است.
بوکوحرام تا پیش از این نیز عملیات‌های بسیاری را اجرا کرده بود که خونین‌ترین این شورش‌ها حمله به یک پایگاه نظامی در شهر «مایدوگوری» و آزادسازی زندانیان در ماه مارس 2014 بود. بنابر گزارش عفو بین‌الملل تصاویر ماهواره‌ای از این حمله از
 کشته شدن بیش از 600 نفر در جریان این حمله خبر می‌دهد.
حمله اخیر نیجریه در فاصله 5 هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور صورت می‌گیرد، انتخاباتی که خود ممکن است به بهانه‌ای برای خشونت‌های بیشتر بدل شود. 3 ایالت شمال شرق نیجریه همچنان در وضع اضطراری
به سر می‌برند و در روزهای گذشته نیز خواستار اعزام نیروی کمکی شده‌اند. به گفته دولت نیجریه با وجود نا‌آرامی‌هايي که به معنای کاهش ناظران بین‌المللی انتخابات این کشور است، انتخابات در ایالت بورنو نیز برگزار خواهد شد، منطقه‌ای که بسیاری از مخالفان دولت را در خود جای داده‌است. خشونت‌های نیجریه به نقل مکان نزدیک به یک‌میلیون و 500‌هزار نفر از مردم نیجریه انجامیده‌است که براساس قوانین انتخاباتی فعلی این کشور بسیاری از آنها نمی‌توانند رأی خود را به صندوق بیندازند. این در حالی‌است که بوکوحرام در پیام اخیر خود دولت کامرون را تهدید کرده‌است و به نظر می‌رسد این شبه‌نظامیان در نظر دارند تا دامنه خشونت‌هایشان را به دیگر کشور‌های این منطقه نیز بسط دهند.

 


تعداد بازدید :  150