شماره ۴۷۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جشن «بیمه سلامت همگانی» مطرح کرد:
بیماری و بیکاری 2 معضل بزرگ اجتماعی
قصور مسئولان در خدمت به مردم، مشروعیت‌شان را زیر سوال می‌برد وزیر تعاون: بیمه اجباری برای نوزادان صادر می‌شود

شهروند| دیروز همه بودند، از رئیس‌جمهوری گرفته تا وزیر بهداشت و کار، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، نمایندگان مجلس و برخی از سفرای خارجی و نمایندگان سازمان‌های جهانی بهداشت. آنها در سالن اجلاس گرد هم آمدند تا تا با اهدای دفترچه بیمه به دختری خردسال، 8‌میلیون و یکمین دفترچه بیمه‌ای که در 8 ماه گذشته برای ایرانیان صادر شده، جشن بگیرند. جشن برخورداری یا همان بیمه سلامت همگانی به خاطر بیمه شدن 8‌میلیون ایرانی که تا قبل از این تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نبودند، دیروز برگزار شد. حسن روحانی که خودش دفترچه بیمه را به دختر 5 ساله هدیه داد، دختری که از ناحیه دو پا معلولیت دارد، در این مراسم تأکید کرد: « امروز می‌توانیم بگوییم تمام ایرانیان صاحب دفترچه بیمه درمانی هستند، به همین خاطر باید کیفیت بیمه و کارآیی دفترچه‌ها افزایش پیدا کند و روز به روز دفترچه‌های بیمه درمانی ارزشمند‌تر شده و کارآیی آنها بیشتر شود.»
رئیس‌جمهوری، با بیان این‌که این روز برای دولت و ملت بزرگ ایران آرزوی دیرینه‌ای است، افزود: «بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته در آرزوی روزی هستند که بیمه سلامت بتواند بر سر همه مردم کشورشان سایه افکند. در همین راستا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی یکی از شعارهای انقلاب همواره حمایت از مردم و به‌خصوص اقشار نیازمند بوده است.»
او تأکید کرد که کشور با اراده مردم اداره می‌شود.
« چرخ جامعه با دستان پرتوان همه مردم به حرکت در می‌آید و دولت‌های موفق باید بتوانند به خوبی از مردم نمایندگی کنند. چون کشور و حکومت از آن مردم است و تمام مسئولان خادمان مردم هستند.» روحانی با اشاره به این‌که مشروعیت در جمهوری اسلامی ایران از خدمت به مردم نشأت می‌گیرد، گفت: «اگر خدای نکرده فرد مسئولی در انجام خدمت به مردم قصوری داشته باشد، مشروعیت او زیر سوال می‌رود، همه کار دولت این است که به مردم خدمت کند تا مردم از حاکمیت و حکومت راضی باشند، اولین اصل در رضامندی و اجرای عدالت این است که مردم احساس کنند در پیشگاه قانون، حاکمیت خزانه دولت و اجرای امور حاکمیتی مساوی هستند. چون فرصت برابر برای مردم به مفهوم اجرای عدالت اجتماعی است.» روحانی با بیان این‌که بیمه همگانی همه عدالت نیست اما قطعا بخشی از عدالت است، تأکید کرد: «بیمه همگانی همه‌ رضامندی جامعه نیست اما بخشی از رضامندی و خواست جامعه است.»
 او 2 معضل بزرگ اجتماعی را بیماری و بیکاری عنوان کرد و گفت: «درست است که اگر بیکاری درست شود بیماری هم حل‌وفصل می‌شود اما موضوع بیماری در یک نظر از بیکاری هم مهم‌تر است. چون بیکار سالم حتی اگر کسی به او کمک نکند با استعداد ذاتی و کسب مهارت می‌تواند روی پای خود بایستد اما در بیماری رنج و درد طاقت فرساست.» رئیس‌جمهوری به شرایط بیمارستانهای کشور در گذشته اشاره کرد.« متاسفانه بیماران که به بیمارستان مراجعه می‌کردند، با مشکلاتی مواجه می‌شدند که درد و رنج بیماری‌شان را فراموش می‌کردند و حتی برخی از بیماران به دنبال عزرائیل می‌گشتند تا از این درد خلاص شوند که دولت این شرایط را تحقیر مردم و خارج از معیار اسلامی و انسانی می‌دانست.»
رئیس‌جمهوري با تأکید بر این‌که باید کیفیت بیمه و کارآیی دفترچه‌ها روز به روز افزایش یابد، گفت: «باید در امر بهداشت نیز تلاش‌های خوبی انجام شود چرا که بهداشت به آموزش و فرهنگ نیز مربوط می‌شود و باید از دبستان آموزش‌های آن شروع شود. همچنین صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ی ملی و رسانه‌های دیگر نیز باید در این زمینه فعال شوند.»
روحانی خاطرنشان کرد: ‌»در راستای هدف افزایش سلامت و بهداشت در کشور سالی چند نوبت یارانه کالایی به نیازمندان می‌دهیم و درحال حاضر 11‌میلیون تحت پوشش آن هستند. همچنین طرح شیر در مدارس نیز پیگیری می‌شود و معتقدیم ادامه این مسیر باعث ایجاد عدالت و رضایت و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی در امور سیاسی و اجتماعی وفرهنگی و ... می‌شود.»
*صدور بیمه اجباری برای نوزادان
در این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پُر خبر پشت تریبون رفت. او همان ابتدا از صدور دفترچه بیمه اجباری برای نوزادان خبر داد. «در دستور کار دولت است که هر کودکی که به دنیا می‌آید دفترچه‌ای به اجبار به او اعطا شود.»
علی ربیعی، ادامه داد: « دولت یازدهم یک سیاست رفاهی منسجم را دنبال می‌کند که سیاست صدقه‌ای نیست. این دولت رفاه را حق مردم می‌داند و وظیفه‌اش این است که در کنار سایر برنامه‌های اقتصادی و غیره امر سلامت مردم را دنبال کند.» وزیر کار در ادامه با تأکید بر شناسایی 175‌هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور، ادامه داد: «بسترهای لازم برای ادامه تحصیل این کودکان فراهم شد و امروز هیچ کودک بازمانده از تحصیل نداریم و مبارزه با فقر سواد در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد.» ربیعی از برگزاری جشن رفع فقر غذایی و سفره‌های خالی از پروتیین در آینده، هم خبر داد. «علاوه بر جشن بیمه سلامت همگانی که برگزار شد، در آینده جشنی خواهیم گرفت که براساس آن دیگر شاهد فقر غذایی و سفره‌های خالی از پروتیین نباشیم.»
او با بیان این‌که در بخش مسکن نیز همکاری‌هایی با وزارت مسکن درحال انجام است گفت: «نارسایی‌هایی در این بخش وجود دارد که درحال رفع آنها هستیم و مسکن‌های امید در راهند.»
حسن‌ هاشمی، وزیر بهداشت هم در این مراسم، از رئیس‌جمهوری به خاطر تحقق عدالت در بخش سلامت تشکر کرد و گفت که: « دیدگاه رئیس‌جمهوری سلامت‌محور است.» او به سفرهای استانی‌اش اشاره کرد. «خوشحالم که در سفرها با افرادی برخورد می‌کنم که بعد از 70 تا 80‌سال برای نخستین‌بار دفترچه بیمه دریافت می‌کنند که مایه شادمانی است.» وزیر بهداشت، موفقیت سازمان‌های بیمه‌گر را در گرو در اختیار داشتن منابع پایدار اعلام کرد.‌هاشمی همچنین به اهمیت بیمه‌های تکمیلی اشاره کرد. «در یک‌سال گذشته وزیر تعاون همراه همکارانش در سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی نهایت همکاری را در اجرای طرح تحول داشتند، از این رو امیدواریم در ادامه مسیر بیمه‌های تکمیلی نیز همراه شوند.»
محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، سخنران دیگر این جشن بود، او به فعالیت سامانه امید اشاره کرد. سامانه‌ای که به گفته او از اول اردیبهشت‌ماه امسال شروع به کار کرد و در سوم خردادماه هم طرح نمادین دادن دفترچه آغاز شد. «در این مدت دفترچه بیمه برای 8‌میلیون نفر که عمدتا آسیب‌پذیر بوده و در حاشیه کلان شهرها زندگی می‌کنند، صادر شده.» او توجه به مقوله‌های اجتماعی ازجمله سلامت را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ارزیابی دولت‌ها اعلام کرد. «در 20‌سال گذشته نداشتن عزم و اراده جدی، شرایطی را فراهم کرد که نتوان مردم را از تحت پوشش قرار دادن بیمه همگانی برخوردار کرد.»
در پایان جشن برخورداری، رئیس‌جمهوری به انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان و تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی لوح تقدیر اهدا کرد.


تعداد بازدید :  176