شماره ۴۷۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
10 روز با عکاسان افتتاح شد
افتخار به عکاس بودن

شهروند| حالا یکی از مهم‌ترین رویدادهای عکاسیِ ایران در جریان است. انجمن‌های گوناگون عکاسی گرد هم آمده‌اند تا برای 10 روز، همه جا صحبت از عکس باشد. آمده‌اند تا اگر می‌توانند فرصتی وجود داشته باشد برای این‌که نگاهی هم به مشکلاتشان داشته باشند. شعارشان را هم گذاشته‌اند «لطفا با دوربین وارد شوید» به خاطرِ آن‌که عکاسان در شرایطی مجبور به عکاسی هستند که گاه اصلا دوربین به دست گرفتن جرم است و می‌تواند مسئولیت‌های زیادی برایِ عکاس داشته باشد؛ اما عکاسان تنها با دوربین‌هایشان هستند که معنا پیدا می‌کنند. به همین خاطر است که شعارشان را گذاشته‌اند: «لطفا با دوربین وارد شوید.» از یکشنبه، سومین دوره همایش‌اشان آغاز شد در هفت گالری ِ خانه هنرمندان‌ِ ایران. روزِ افتتاحیه همه آمده‌بودند از مسئولان تجسمی گرفته تا عکاسان.
صحبت‌های مسعود زنده‌روح‌کرمانی - رئیس هیأت‌مدیره انجمن عکاسان ایران و مسئول برگزاری سومین همایش «10 روز با عکاسان» - آغازگرِ این برنامه بود؛ آن‌جا که گفت: «گروه اجرایی یک هفته است که برای برگزاری این همایش نخوابیده و اینها همه از برکات با هم بودن است و همه هم برای یک شعار دور هم جمع شده‌ایم؛ عکاسی. ما عکاسیم و به عکاس بودن‌مان افتخار می‌کنیم. مهم نیست در چه ژانری کار می‌کنیم، مهم این است که همه در کنار هم هستیم.»
سومین دوره «10 روز با عکاسان» به همت انجمن عکاسان ایران و انجمن‌های تخصصی این رشته و چهار سایت عکاسی برگزار می‌شود. ضمن این‌که عکاسان حالا دارند تلاش می‌کنند تا فعالیت‌هایشان بیش از گذشته به چشم ‌آید و انجمن‌هایشان فعال‌تر شوند. چیزی که تاکنون چندان وجود نداشته و زنده‌روح می‌گوید دلیلش این است که مشکلاتی ازجمله نداشتن تشکیلات، سازماندهی و طبقه‌بندی سازمانی وجود نداشته است «باید یک آسیب‌شناسی در روند کار این انجمن‌ها صورت بگیرد. در تمام اساسنامه‌های ما نوشته شده که هیچ‌گونه کار اقتصادی نمی‌توانیم بکنیم. در انجمنی که 54 عضو داشته باشد پول یک‌ماه آن هزینه هیچ‌چیز نمی‌شود.»  رئیس هیأت‌مدیره انجمن عکاسان ایران می‌گوید به پول نیاز ندارند، آنچه می‌خواهند هدایت‌ها، حمایت‌ها و اتاق فکری است تا بتوانند برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنند: «می‌خواهیم بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی از برنامه‌های ما حمایت کنند. انجمن‌ها و سایت‌ها شبانه‌روز از جیب خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این حال، خوشحالیم که پس از سال‌ها برای اولین‌بار دوسالانه عکاسی را به انجمن عکاسان واگذار کرده‌اند. قطعا ما هم به‌دلیل بی‌تجربگی با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.» همچنین طبقِ آنچه ابراهیم صافی - دبیر سومین همایش «10 روز با عکاسان» - می‌گوید همایش امسال با حضور 91 عکاس و 259 عکس انجام شده است، او البته حرف‌های دیگری هم داشت: «نمی‌خواهم گله کنم، اما آنچه پیش روی شماست، نتیجه بضاعت ما بوده است. از 10 روز این همایش، مستندسازی خواهد شد و به‌صورت دی‌وی‌دی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. درباره چاپ کتاب آثار نمایشگاه هم اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
اما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایِ این برنامه، رونمایی از کتاب «زمان سخت» که شامل عکس‌های محسن راستانی از جنگ و وقایعی که در بوسنی و هرزگوین رخ داده است. براساس اعلام، قرار است 29 دی‌ماه محسن راستانی با حضور در خانه هنرمندان ایران کتابش را برای علاقه‌مندان امضا کند. همچنین کسانی که برای حضور در کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های «10 روز با عکاسان» علاقه‌مند به ثبت‌ نام هستند، می‌توانند به دبیرخانه انجمن در خانه هنرمندان و سایت انجمن عکاسان ایران مراجعه کنند. سومین دوره «10 روز با عکاسان» از 21 تا 30 دی‌ماه ادامه دارد.

 


تعداد بازدید :  167