محمود کیانوش درگذشت

درگذشت یکی از آغازگران شعر کودک و نوجوان در ایران

او به شکل سوال‌برانگیزی حاضر بود درباره وجوه مختلف کارهای مختلفش سخن بگوید جز شعر کودک که حالا در مقایسه کم‌اهمیت می‌دانستش. در همه جامع‌الاطرافی‌اش، این جلد از کارنامه کاریِ خود را به‌کلی به کناری گذاشته بود و علاقه‌ای نشان نمی‌داد به مرور دوباره‌ای حتی….

شب گذشته (بیست‌وسوم دی‌)، محمود کیانوش، شاعر و نویسنده و مترجم در لندن درگذشت. عجیب اینجاست که همسرش، پری صابری، نویسنده و مترجم هم همین فروردین‌ امسال دار فانی را وداع گفته بود. کیانوش اما در حوزه‌های متعددی فعالیت داشت؛ از شعر و داستان گرفته تا نمایشنامه و نقد و تحقیق و پژوهش. چند دفتر شعر به زبان انگلیسی هم دارد و گلچینی از اشعار شاعران صاحبنام ایرانی را به انگلیسی ترجمه کرده. او متولد دوازدهم شهریور 1313 در مشهد بود و از اعضای شورای کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران. او همچنین یکی از بازماندگان مهم ادبیات دهه چهل ایران بود. در مجله «سخن» فعالیت داشت، به شعر کلاسیک و نو آشنایی داشت، در حوزه نقد ادبی دستی داشت و در کل چهره‌ای جامع‌الاطراف بود. در حوزه نویسندگی ادبیات کودک و نوجوان هم در واقع از پیشگامان بود و حتی در شاعری، تجربه‌هایی داشت که هر چند به پایه صاحبنام‌های ادبیات ایران نرسید اما تجربه‌ای تازه بود؛ آن قدر که گفته‌اند پیش از شاملو شعر سپید می‌گفت و شعر کودک و نوجوان ایران به شکل امروزی نیز مدیون اوست. او آثار فراوانی هم دارد که از جمله آنها می‌توان به «آدم یا روباه» (1348)، «طوطی سبز هندی» (1356)، «طاق هفت‌رنگ» (1358)، «آفتاب خانه ما» (1358) و… اشاره کرد.

اسدالله امرایی، مترجم، در اینستاگرامش از او یاد کرده است و علی‌اصغر سیدآبادی نیز در صفحه شخصی‌اش او را بنیانگذار شعر کودک و نوجوان به شکل امروزی خوانده است. ناصر صفاریان، مستندساز، اما در یادداشتی که به خبرگزاری ایسنا داده است، وجهی دیگر از این چهره را نشان داده است. صفاریان در این یادداشت نوشته است: «چه از حیث آغازگری و چه از منظر نوع کار، بلندای شعر کودکِ پیش از انقلاب و اوجی بر ادبیات کودک ایران بود.» او با اشاره به فیلمی که قرار بوده درباره کیانوش بسازد، می‌نویسد: «بنای قطعی‌مان بر حضور محمود کیانوش در فیلم بود و هماهنگی‌هایی هم با دوستی ساکن لندن شده بود برای تصویر و گفت‌وگو؛ فکر همه چیز را می‌کردیم جز مخالفتش. نه البته خود مخالفتش که حق طبیعیِ او و هر کسی‌ است که دلیل مخالفتش… به شکل سوال‌برانگیزی حاضر بود درباره وجوه مختلف کارهای مختلفش سخن بگوید جز شعر کودک که حالا در مقایسه کم‌اهمیت می‌دانستش. در همه جامع‌الاطرافی‌اش، این جلد از کارنامه کاریِ خود را به‌ کلی به کناری گذاشته بود و علاقه‌ای نشان نمی‌داد به مرور دوباره‌ای حتی.»

محمود کیانوش در واقع چنان در تمام عرصه‌ها فعالیت کرده بود که گویا کار در حوزه ادبیات کودک را در مقابل تمام آنها چندان پراهمیت نمی‌دانست. برای همین هم در این باره کمتر سخن گفته است اما آشنایان این حوزه می‌دانند که او همچنان یکی از چهره‌های شاخص ادبیات کودک و نوجوان پیش از انقلاب و در واقع از آغازگران این عرصه بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. ابراهیم خلیلی می‌گوید

    همسرش پری منصوری بود؛ نه صابری.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.