شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
عضو فراکسیون رهروان ولایت:
فراکسیون رهروان ولایت به‌عنوان حزب فعالیت نخواهد کرد

این روزها خبرهای متناقضی از فراکسیون رهروان ولایت به گوش می‌رسد. برخی اعضای این فراکسیون می‌گویند که فراکسیون رهروان ولایت به‌زودی به جبهه تبدیل می‌شود. اما از سوی دیگر برخی هم در پی تشکیل حزبی با محوریت لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت هستند. با این وجود برخی اعضای فراکسیون رهروان معتقدند که این فراکسیون توانایی تشکیل حزب را ندارد. جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت و عضو فراکسیون رهروان ولایت معتقد است که فراکسیون رهروان ولایت اهداف کوتاه مدتی دارد و از این رو به‌عنوان حزب فعالیتی نخواهد کرد. مشروح این گفت و گو در پی می‌آید.
با توجه به شرایط فعلی کشور، احزاب و تشکل‌های مختلفی مشغول فعالیت هستند و در این بین هم برخی با عنوان جبهه فعالیت می‌کنند. سوال اول من این است که تفاوت حزب و جبهه چیست؟
پیش از پاسخ به این سوال به نظرم بحث اصلی این است که کشور ما از نبود حزب واقعی، رنج می‌برد. اما الان با شرایطی که ایجاد شده است، احزاب با نام‌های متفاوت مثل جبهه، گروه، تشکل و عناوینی از این دست، برای فعالیت، به عرصه ورود می‌کنند. دلیلش این است که برخی نمی‌توانند زیر تعهد حزب و فعالیت‌های حزبی بروند از این رو عنوان‌هایی دیگر انتخاب می‌کنند و زیر چتر آن عنوان‌ها فعالیت می‌کنند. دلیل دیگری هم که وجود دارد این‌که ممکن است برخی نتوانند زیر تعهد دراز مدت فعالیت‌های حزبی بروند. منظور از تعهد هم این است که افراد استخوان بندی کامل یک حزب را از نوشتن مرامنامه تا عضوگیری رعایت کنند. اما متاسفانه همین احزابی هم که الان داریم به شکل درستی فعالیت نمی‌کنند و در یک دوره‌هایی اوج فعالیت‌شان است و در یک دوره‌هایی هم هیچ خبری ازشان جز صدور بیانیه‌ای (آن هم مناسبتی) نیست. احزابی که استخوان‌دار هستند و مرامنامه و اساسنامه دارند، نباید این‌طور فعالیت کنند. من قول می‌دهم که اگر احزاب دست از فعالیت‌های فصلی بردارند، بسیاری از مشکلات ما در عرصه‌های مختلف از سیاسی گرفته تا اجتماعی حل خواهد شد.
از سوی اعضای فراکسیون رهروان ولایت شنیده شده که این فراکسیون به جای حرکت به سوی فعالیت حزبی به سوی جبهه شدن حرکت خواهد کرد؟ درست است؟
اول این‌که حزب باید به پروسه قانونی وارد شود و به هر دلیلی مثل این‌که مقاصد کوتاه مدت را دنبال می‌کند، نمی‌خواهد وارد این پروسه شود. دوم این‌که احتمال دارد، فراکسیون رهروان ولایت پتانسیل تشکیل حزب را نداشته باشد. چراکه حزب ریشه می‌گیرد و سالیان‌سال خواهد ماند. بنابراین رهروان ولایت پایگاه مردمی ندارد بلکه تعدادی خواص پارلمانی دور هم جمع شده‌اند و اسم رهروان ولایت را روی خود گذاشته‌اند. بنابراین اگر بخواهند این رهروان را به بیرون انتقال دهند، کار بسیار سختی در پیش دارند و به نظرم به لحاظ پتانسیل این توانایی را نداشته باشند.
اهداف کوتاه مدت انتخاباتی دارند؟
هر تشکلی که نتواند یا نخواهد به حزب تبدیل شود، اهداف کوتاه مدت را دنبال می‌کند.


تعداد بازدید :  227