شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان سلسله ساسانیان
1372‌سال پیش، برابر با بیست و دوم دی 21 خورشیدی، یزدگرد سوم، سی و چهارمین و آخرین پادشاه ساسانی، در شهر مرو به دست آسیابانی کشته و بدین ترتیب سلسله ساسانیان پس از 427‌سال منقرض شد. یزدگرد هنگام بر تخت نشستن ۲۱‌سال داشت و به مدت 20‌سال پادشاهی کرد. حمله اعراب به ایران در زمان پادشاهی او رخ ‌داد که به تسخیر تیسفون و تقریباً سراسر قلمرو ساسانیان و شکست و آوارگی یزدگرد انجامید.

تأسیس  اولین عدالتخانه
109 سال پیش، برابر با بیست و دوم دی ماه 1284 خورشیدی، مظفرالدین شاه قاجار، فرمان تشکیل «عدالتخانه» را صادر کرد. صدور این فرمان یک سال قبل از صدور فرمان مشروطه و در پی افزایش تعرفه گمرکی، به چوب بستن تجار قند توسط عین‌الدوله و تحصن آنان در حرم عبدالعظیم به وقع پیوست. به رغم فرمان شاه، در برپایی عدالتخانه از سوی مقامات دولتی تعلل فراوانی صورت گرفت که این بار موجب تحصن علمای تهران در قم و افزایش خواسته‌ها به عزل عین‌الدوله و برپایی دارالشورا شد. شاه نهایتاً عین‌الدوله را عزل و مشیرالدوله را صدراعظم کرد اما برپایی عدالتخانه تا امضای فرمان مشروطه به تعویق افتاد.

اولین تزریق انسولین
92‌سال پیش، برابر با یازدهم ژانویه 1922 میلادی، برای نخستین‌بار داروی انسولین به پسربچه‌ای 14 ساله به نام لئونارد تامپسون تزریق شد. دکتر فردریک بانتینگ و دکتر چالز بست به‌عنوان کاشفان انسولین مدت‌ها قبل با آزمایش آن روی حیوانات به اثر این ماده بر بیماران دیابتی پی برده بودند. تزریق انسولین به این پسربچه کانادایی اولین تلاش محققان برای کنترل این بیماری در انسان بود. لئونارد تامپسون که تا قبل از تزریق انسولین در آستانه مرگ قرار داشت با استفاده مداوم از این دارو۱۳‌سال دیگر زنده ماند و در‌سال ۱۹۳۵ در اثر مرض دیگری درگذشت.


تعداد بازدید :  261