شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
290‌میلیارد تومان ، قیمت پایه سرخابی‌ها
چه کسی خریدار است؟

شهروند| سرانجام انتظارها برای قیمت‌گذاری 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت به پایان رسید و دیروز این کار در جلسه‌ای با حضور وزرای ورزش‌وجوانان،‌ اقتصادودارایی و دادگستری انجام شد تا خریداران استقلال و پرسپولیس تکلیف خود را برای حضور در مزایده  بدانند.
قیمت 290 میلیاردی
قیمت پایه برای هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس 290‌میلیارد تومان به همراه یک مجموعه ورزشی تعیین شده است. برای استقلال کمپ این باشگاه مدنظر است و برای پرسپولیس ورزشگاه درفشی‌فر که البته هر 2 مجموعه هنوز هم دارای مشکل مالکیتی هستند و درواقع سندشان به نام این 2 باشگاه نیست. نحوه پرداخت هم به صورت 40‌درصد نقد، 60‌درصد به صورت اقساط در طول دو‌سال خواهد بود. در جلسه دیروز همچنین مصوب شد 20‌درصد از سهام این دو باشگاه توسط خریدار به یکصد نفر از پیشکسوتان و هواداران دو تیم اختصاص پیدا کند.
اختیارات گسترده وزارت‌ورزش
وزارت‌ورزش اهلیت خریداران استقلال و پرسپولیس را خارج از حیطه خودش دانسته اما اختیارات دیگری در این واگذاری دارد. اول این‌که 100 نفر پیشکسوت و هواداری که قرار است 20‌درصد از سهام این 2 باشگاه را در اختیار بگیرند باید به تأیید وزارت‌ورزش برسند. همچنین هیات‌مدیره انتخابی از سوی سهامداران استقلال و پرسپولیس باید مورد تأیید وزارت‌ورزش باشند. البته آنطور که اعلام شده در 10 روز آینده چگونگی مزایده، زمان آن و امکان واگذاری در فرابورس برای هر کدام از باشگاه‌ها اعلام خواهد شد.
عابدینی:  این قیمت خیلی گران است
امیرعابدینی،‌ مدیرعامل اسبق پرسپولیس در واکنش به قیمت 290 میلیاردی استقلال و پرسپولیس می‌گوید: «قیمت این دو باشگاه گران نه، خیلی گران است! نمی‌دانم کارشناسان بر مبنای چه اطلاعاتی این قیمت‌گذاری را انجام داده‌اند. جایی که برای دولت سالی 30 تا 35‌میلیارد تومان هزینه دارد، این قیمت گذاری جای سوال است. هیأت واگذاری باید جزییات کامل را اعلام کند و بگوید قیمت بازیکنان، امکانات، زمین و سایر موارد چیست و چطور قیمت هر باشگاه برای فروش 290‌میلیارد تومان شده است. با این حساب این دو باشگاه برای دولت ماند! هیچ احدی استقلال و پرسپولیس را نمی‌خرد. آدم پولدار زیاد داریم ولی آدم «پول دور بریز» کم است.»
خریداران واقعی چه کسانی هستند؟
پیش از این از افراد زیادی برای خریداری سهام استقلال و پرسپولیس نام برده می‌شد اما حالا که این قیمت‌گذاری انجام شده باید دید چه کسانی خریدار واقعی هستند. البته هنوز مشخص نشده که به جز 20‌درصد سهامی که به پیشکسوتان می‌رسد،‌ باقی سهام به یک نفر واگذار خواهد شد یا چندین نفر. در هر صورت باید دید دولت می‌تواند در این واگذاری حساس موفق عمل کند یا بازهم انتقادات زیادی در راه است.

 


تعداد بازدید :  237