شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
گزارش عفو بین‌الملل از قتل‌عام 2‌هزار نفر به دست بوکوحرام

مقامات عفو بین‌الملل از مرگ 2‌هزار تن در جریان قتل‌عام مردم شهر «باگا» در شمال‌شرق نیجریه خبر می‌دهند. به گفته این مقامات در این حمله که از آن تحت عنوان «مرگبار‌ترین قتل‌عام» بوکوحرام یاد می‌شود صد‌ها نفر جان باخته‌اند که اجساد آنها هنوز در تپه‌های اطراف باگا پراکنده‌است.
«مایک اُمری»، سخنگوی دولت نیجریه از ادامه درگیری‌ها در باگا خبر داد. باگا در مرز نیجریه و چاد واقع شده‌‌ و یک پایگاه نظامی کلیدی را در خود جای داده‌است. شبه نظامیان بوکوحرام یک هفته پیش پایگاه نظامی باگا را تصرف کردند و چهارشنبه گذشته بار دیگر این شهر را مورد حمله قرار دادند.
در بیانیه دولت نیجریه آمده‌است: «نیرو‌های امنیتی نیجریه به سرعت پاسخ دادند و شمار قابل توجهی از نیرو‌های نظامی خود را مستقر کردند و حملات هوایی را علیه شبه‌نظامیان صورت دادند.»
این درحالی است که در گزارش‌های قبلی شماری از بازماندگان از عدم ارسال نیروی کمکی خبر داده‌بودند و کامرون نیز تنها کشوری است که بوکوحرام را با حملات هوایی هدف قرار داده ‌است.
به گفته «بابا اباحسن»، رئیس منطقه باگا بیشتر قربانیان این حادثه را کودکان، زنان و افراد مسنی که قادر به فرار از دست شبه‌نظامیان نبودند تشکیل می‌دهند. شبه نظامیان با نارنجک‌انداز و مسلسل ساکنان این شهر کوچک را هدف قرار دادند.
«محمد اباگاوا»، سخنگوی یک گروه مسلح متشکل از مردم عادی نیجریه که با بوکوحرام مبارزه می‌کند در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: «قتل‌عامی که توسط بوکوحرام در باگا رخ داد بسیار گسترده و هولناک بود». به گفته اباگاوا شمار جانباختگان به قدری زیاد بود که نیرو‌های مدافع از شمارش آنها بازماندند. اباگاوا در ادامه گفت :«هیچ‌کس نمی‌توانست به اجساد رسیدگی کند و آن‌هایی که مجروح بودند هم تا این لحظه جان باخته‌اند.»
در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده‌است که براساس گزارش‌ها این شهر با خاک یکسان شده و بیش از 2‌هزار نفر جان باخته‌اند. «دانیل ایره»، کارشناس عفو بین‌الملل در نیجریه می‌گوید اگر این گزارش‌ها درست باشد «نشانه‌ای نگران‌کننده از تشدید اقدامات بوکوحرام در
یورش‌هایش است.»

 


تعداد بازدید :  131