شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
کلاهبردار بازار آهن دستگیر شد
مانورهای متقلبانه تبهکار بازارآهن در سراسر کشور

شهروند| مردی که به دلیل آشنایی با اصطلاحات خرید و فروش آهن‌آلات اقدام به کلاهبرداری‌های میلیونی از آهن‌فروشان کرده بود در عملیات پلیسی دستگیر شد.
در پی وقوع کلاهبرداری‌های مشابه از خریداران آهن‌آلات سایر شهرها و استان‌های کشور که قصد خرید از بازار آهن تهران را داشتند، پرونده‌ای با موضوع «کلاهبرداری» تشکیل و به دستور شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 5 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
بررسی اظهارات شاکیان نشان داد مردی ناشناس در تماس تلفنی ادعا کرده که فروشنده آهن‌آلات به قیمت مناسب است و به این شیوه و شگرد، خریداران آهن را به خرید ترغیب کرده است.
بررسی پرونده‌های مشابه نشان می‌داد که همگی آنها از فروشندگان آهن‌آلات در سایر شهرها و استان‌های کشور به‌ویژه در شهرهای مشهد، کرمان، اصفهان، تبریز و خرم‌آباد هستند که با توجه به دوری مسافت نسبت به اعزام راننده از طریق باربری‌های مورد اعتماد خود در سطح شهر تهران جهت بارگیری آهن‌آلات به مقصد شهرهای خود اقدام کرده‌اند. فروشنده کلاهبردار هم با اطمینان از این موضوع که مالباختگان خودشان به تهران و بازار آهن مراجعه نخواهند کرد، کلاهبرداری‌های خود را عملی کرده است.
با توجه به شیوه و شگرد کلاهبرداری، کارآگاهان به بررسی تراکنش بانکی حساب‌های بانکی پرداختند که پول توسط مالباختگان به آنها واریز شده بود؛ بررسی‌ها نشان داد که تمامی حساب‌ها متعلق به شخصی به نام محمد 35 ساله است که در تمامی حساب‌ها اقدام به ارایه آدرس و نشانی‌های واهی کرده بود.
با توجه به این‌که «محمد» با مراجعه به بازار آهن نسبت به خرید آهن و بارگیری آنها اقدام کرده بود، کارآگاهان به تحقیق از داخل بازار آهن پرداختند. تحقیقات نشان می‌داد که محمد به مدت چندین‌سال در بازار آهن مشغول به کار بوده و به همین علت، اطلاعات کامل از اصطلاحات فنی مخصوص به انواع آهن‌آلات دارد. با انجام اقدامات دقیق پلیسی کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه این مرد در خیابان مرزداران شدند و محمد را در داخل مخفیگاهش دستگیر کردند.
متهم در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد وگفت: « با استفاده از اطلاعات درج شده در کتاب آبی ویژه آهن فروشان کشور، طعمه‌های خود را در سطح کشور شناسایی می‌کردم؛ تمامی مالباختگان را از شهرهایی انتخاب می‌کردم که بعد مسافت زیادی با تهران داشتند و به این شیوه و شگرد اطمینان پیدا می‌کردم که آنها خودشان به تهران نمی‌آیند؛ پس از آن، با توجه به این‌که از نوجوانی در بازار آهن کار کرده بودم و اطلاعات کامل و دقیقی از شیوه و شگرد خرید و فروش و همچنین اصطلاحات رایج درخصوص خرید و فروش آهن در اختیار داشتم، از طریق پیامک نسبت به ارسال پیامک «فروش ویژه آهن» برای مالباختگان اقدام می‌کردم؛ زمانی که مالباختگان جهت خرید آهن تماس می‌گرفتند، با آنها درخصوص شرایط فروش آهن صحبت می‌کردم؛ پس از قطعی شدن معامله و اطلاع از زمان حضور کامیون در بازار آهن، به بازار آهن مراجعه و این‌بار به‌عنوان خریدار اقدام به خرید آهن به همان میزان وزن و نوع آهن‌آلات مورد درخواست مالباختگان   کرده و به فروشندگان آهن قید می‌کردم که پول را در زمان پایان بارگیری پرداخت خواهم کرد؛ پس از توافق بر سر خرید آهن، زمانی که کامیون وارد بازار آهن می‌شد به راننده مراجعه و خود را به‌عنوان فروشنده معرفی و بلافاصله نسبت به بارگیری بار آهن اقدام می‌کردم. پس از بارگیری از راننده می‌خواستم تا با مالباختگان تماس گرفته و موضوع بارگیری را اطلاع دهند؛ زمانی که مالباختگان از طریق رانندگان مورد اعتماد خودشان از بارگیری اطمینان پیدا می‌کردند، بنا بر قرار قبلی که با آنها گذاشته بودم نسبت به واریز پول به حساب بنده اقدام می‌کردند؛ من نیز پس از دریافت پیامک بانک و اطمینان از واریز پول به حساب، بدون آن‌که کسی متوجه شود از بازار آهن خارج می‌شدم و راننده کامیون می‌ماند با صاحب اصلی بار آهن که منتظر تسویه حساب بود». باتوجه به اعتراف متهم به کلاهبرداری‌های سریالی بازپرس پرونده از کسانی که به‌ویژه در سایر شهرها و استان‌های کشور به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، خواست تا قبل از مراجعه به پایگاه دوم پلیس آگاهی نسبت به تماس با شماره 63957760 – 021 اقدام و ضمن انجام هماهنگی به نشانی پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان آزادی – خیابان زنجان شمالی مراجعه کنند.


تعداد بازدید :  265