شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
کسب افتخار ملی و انفعال رسانه ملی! ...

محمدرضا   ممتازواحد منتقد

چندی پیش گروه کر آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو در مسابقات جهانی لتونی به مدال طلا دست یافت. کسب این افتخار و اهمیت و اعتبار آن از منظر جهانی و ملی وصف‌ناشدنی است. این رویداد را می‌توان از معدود افتخارات تاریخ موسیقی کشور – آن هم در سطوح بین‌المللی – قلمداد کرد. شگفتی و حیرت داوران از اجرای حرفه‌ای هنرمندان جوان ایرانی از وجود استعدادهای بالقوه بسیاری حکایت دارد که اگر با حمایت و پشتیبانی همراه شود! چنین شگفت‌آفرین «بالفعل» خواهد شد.
وجود رقبای جدی در چنین میدان رقابتی دشواری، حقیقتاً تردیدبرانگیز بود. حضور چند‌هزار هنرمند آن هم فقط از کشور چین، خود به تنهایی گویای دشواری رقابت و غیرت و حمیت جوانان هنرمند ایرانی بوده است. گروهی منسجم بالغ بر 17نفر! که به‌زعم اظهارات سرپرست آن، اعضایش با صرف هزینه‌های شخصی (بدون وجود هیچ اسپانسری از بخش خصوصی) برای پایدار ماندن گروه کوشیده‌اند. اقدامی کاملا خودجوش و عاشقانه که فقط از روی انگیزه و هدفی متعالی، عرق ملی و عشق به وطن را چنین زیبا و باشکوه به منصه‌ظهور نشاند. کسب چنین مقامی آن‌هم با چنین بضاعت محدودی، نویدبخش دوره جدیدی در موسیقی ایران است، البته حمایت‌های معنوی معاونت هنری وزارت ارشاد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و خانه موسیقی نیز قابل تقدیر است.
در طی مراسم قدردانی از گروه کر آوازی تهران که مردادماه ‌سال‌جاری در تالاروحدت برگزار شد، پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن بیان تعاملات و مساعدت این دفتر با گروه کر آوازی تهران، از همراهی خود با گروه مذکور در لتونی سخن گفت و اذعان داشت: این سفر علاوه بر موفقیت‌هایی که برای گروه کر آوازی تهران در پی داشت، دستاوردهای خوبی را نیز برای دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ارمغان آورد اما خبر خوب دیگر از جانب ایشان مبنی بر توجه به ظرفیت‌های موجود همخوانی و کر در کشور بود تا با امضای تفاهمنامه‌ای با وزیر آموزش‌وپرورش، سند علمی سرود دانش‌آموزی را وارد مرحله اجرایی گرداند. این ایده مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، نگارنده را به یاد یکی از برنامه‌های رادیویی خود به نام «کار و بیکاری موسیقیدانان در جامعه امروز» انداخت. راقم این سطور درخصوص چگونگی حل معضل بیکاری موسیقیدانان با پیشنهاد جالبی از جانب کیوان ساکت روبه‌رو شد که واقعا تأمل‌برانگیز بود. ساکت پیشنهاد کرد با توجه به تعداد کثیر مدارس در سراسر کشور، با استخدام فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی در مدارس و تبیین دروس سرود و موسیقی در فهرست درسی دانش‌آموزان، آیا واقعاً موسیقیدان و فارغ‌التحصیلی در این رشته بیکار خواهد ماند؟!
خانه موسیقی نیز در این میان با حمایت‌های معنوی خود بی‌تفاوت ننشست. محمدرضا شجریان ریاست شورایعالی خانه موسیقی در مراسم قدردانی مذکور، سخنان ارزشمندی را بیان داشت و این واقعیتی غیرقابل انکار است که گروه کر آوازی تهران حتی بدون استفاده از یک ساز، در کنار رقیبان قدری چون کشور چین، این‌گونه شگفت‌آفرین ظاهر می‌شود. این گروه را باید بانی و موجد حرکتی جریان‌ساز در موسیقی ایران محسوب دانست که خلأ آن در فرهنگ موسیقی ما به شدت
 محسوس است.
حال فیدبک و بازتاب این افتخارآفرینی در رسانه‌ها به‌خصوص سیما چگونه بود؟ بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به مسائل و اتفاقات فرهنگی و هنری در کشور ما مسأله جدید و بدیعی نیست ولی پخش اخبار غرورآمیز این رویداد از رسانه‌ها و حتی دعوت از اعضای این گروه جهت اجرای برنامه در سیما، می‌توانست شور و اشتیاق و
قوت قلب بیشتری را در میان جوانان هنرمند این گروه موجب شود. برخوردهای سلبی و منفعلانه رسانه ملی – به‌خصوص سیما – در این برهه کنونی به همان اندازه سوال‌برانگیز است که شورای برگزاری کنسرت‌ها چندی پیش با اخذ تصمیم از جانب نیروی انتظامی پیشنهادی مبنی بر تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها را اعلام داشته بود!


تعداد بازدید :  135