شماره ۴۷۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي
صفحه را ببند
خیز ایران خودرو برای بازگشتن به بازارهای خارجی

طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال 1404، یک سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود و این در شرایطی است که خودروسازان کشور در یک دهه گذشته کمتر از 500 هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای کشور فرستاده‌اند.    
براي بسیاری از خودروسازان دنیا «صادرات» یک اصل به حساب می‌آید و بخش بزرگ و قابل‌توجهی از درآمد آن ها را بازارهای صادراتی تامین می‌کند. اين درحالي است كه درشرايط محدوديت هاي بين المللي و عضو نبودن در پيمان هاي منطقه اي، صادرات خودرو هاي ايراني از شتاب كمي برخوردار است. طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال 1404، یک سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود و این در شرایطی است که خودروسازان کشور در یک دهه گذشته کمتر از 500 هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای کشور فرستاده‌اند.  
در واقع نه این که خودروهای ایرانی قدم به خارج از مرزهای کشور نگذاشته باشند، اما آمار صادرات آن ها درشرايط موجود درمقايسه با رقباي منطقه اي و جهاني زياد نيست.
در این شرایط، کارشناسان معتقدند، خودروسازها باید علاوه‌بر حفظ بازارهای خارجی خود، به‌دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند در عین حال این کار را بسیار سخت می‌دانند.
کارشناسان بر این باورند که صادرات خودرو به میزان زیادی با شرایط سیاسی کشور مرتبط است، تا زمانی‌که هر لحظه شرایط سیاسی ایران با کشورهای بازار هدف با افت و خیز همراه باشد، نمی‌توان روی صادرات نیز حساب باز کرد.
ثبات سیاسی و ارتباط طولانی با کشورهای هدف، ارتباطی که حداقل تا یک دهه آینده‌اش قابل‌پیش‌بینی باشد لازمه داشتن یک صادرات موفق است. با اين وجود گروه صنعتي ايران خودرو توانسته  خط توليد خودرو ي ملي سمند را در چهاره قاره  جهان راه اندازي كند و محصولات خود را به فراسوي مرزها بفرستد و طعم رقابت با بزرگان خودروسازي را به خصوص در بازار روسيه چشيده است.
آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، اگر به صادرات به‌عنوان یک رویکرد بلندمدت و ماندگار نگاه نکنیم و از طرفی محصولاتی به روز و با کیفیت نداشته باشیم، نمی‌توانیم نگاهی امیدوارانه به آینده صادرات خودروهای ایرانی داشته باشیم.
بدون تردید اگر خودروسازی ایران می‌خواهد در سال 1404 یک میلیون دستگاه صادرات داشته باشد، این هدف تنها با افزایش کیفیت، قميت مناسب و توسعه سریع‌تر محصول و صد البته حمایت‌ها و مشوق‌های دولت محقق خواهد شد، چه آن که در دنیای امروز خودروسازی، بزرگان صنعت خودروي جهان و حتی چینی‌ها از کوچک‌ترین فرصت برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره می‌برند. گروه صنعتي ايران خودرو با تشكيل شوراي عالي صادرات درصدد خيزش دوباره در بازار هاي خارجي است و براي حضور ماندگار در بازار هاي هدف، فعال سازي سايت هاي خارجي در دستور كار قرار گرفته است .قرار است فعال سازی این کارخانه ها، البته نه در همه موارد، انجام شود. خط تولید خودرو توسط ایران خودرو در ونزوئلا، سنگال و عراق راه اندازی شده بود و این شرکت به روسیه نیز محصولات خود را صادر می کرد که فعالیت خط تولیدهای خارجی متوقف و در صادرات به روسیه و عراق نیز محدودیت هایی ایجاد شد. اما با تدابير اتخاذ شده، اين شركت در برنامه صادراتي خود، صادرات سالانه 10 هزار دستگاه خودرو به روسيه و 20 هزار دستگاه به عراق را در برنامه دارد. همچنين سایت ونزوئلا قرار است به زودی فعال شود. اولین محموله نیز برای این سایت فرستاده شده اما مشکلی که در این بین وجود دارد، موضوع تحریم ها است. تحریم ها موجب شد نتوانیم حمل مستقیم به ونزوئلا داشته باشیم. همین موضوع کمی کار را با تاخیر مواجه کرده اما نمی تواند مانعی برای جلوگیری از فعالیت  گروه صنعتي ايران خودرو باشد. پیش بینی مي شود تا نیمه اول بهمن ماه (اواخر ژانویه)، کشتی حامل محموله دیگری برای ونزوئلا فرستاد شودکه حدود 1700 دستگاه است.  در سایت ونزوئلا دو خط تولید وجود دارد که ایران خودرو از یک خط استفاده می کند و سایپا از خط دیگر. البته ایران خودرو می خواهد ساخت خودرو در ونزوئلا را از مرحله  CKD آغاز کند. ظرفیت تولید در این سایت، 10 هزار دستگاه در یک شیفت و 20 هزار دستگاه در دو شیفت است.سمند و پرايد درسايت  ونزوئلا توليد مي شود البته خودرو رانا نيز به خط تولید اضافه خواهد شد.
ایران خودرو یکی از صادر کنندگان خودرو به عراق است و در بازارهای خارجی  به خواست و نیاز مشتری توجه دارد. اکنون عراق در حال وضع قوانینی است که فقط خودرو یورو 4 به این کشور وارد شود، ايران خودرو نيز هيچ مشکلی درصادرات خودرو با استاندارد يورو 4 به عراق ندارد.
گروه صنعتي ايران خودرو به دنبال بازار هاي تازه صادراتي نيز بوده و در حال مطالعه بر روی بازار آذربایجان  است تا بتواند در اين بازار فعال شود. اين درحالي است كه حتی در سفر اخیر وزیر صنعت به آذربایجان طرف آذربایجانی پیشنهاد راه اندازی یک کارخانه مشترک توليد خودرو را داده است. در بازار روسیه تلاش هاي ايران خودرو درحال به ثمر نشستن بود كه تحريم ها كمي اين امر را به تاخير انداخته است. برگ برنده ايران خودرو در رقابت با ساير کشورها در بازارهای هدف ايران خودرو، کيفيت مناسب، قيمت رقابتی و سهولت دست‌يابی به قطعات يدکی است.
در عين حال با برنامه های تدوين شده سعی شده سرعت تحويل نيز افزايش يابد که خود باعث افزايش گردش نقدينگی نمايندگان ايران خودرو شده است.  در برنامه استراتژی ایران خودرو صدرو برندملی از جایگاه خاصی بر خوردار است. با تولید رانا و دنا و پیوستن آن ها به سبد محصولات صادراتی ایران خودرو، جهشی تازه در صنعت و اقتصاد کشور رخ خواهد داد.


تعداد بازدید :  192