شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
تعقیب و گریز تروریست‌ها در خیابان‌های پاریس
هوای مرگ در فرانسه

نیرو‌های امنیتی فرانسه در روز جمعه تا یک قدمی دستگیری برادران «کوآشی»، که مظنونان اصلی جدی‌ترین حادثه تروریستی در دوران مدرن فرانسه به شمار می‌روند، پیش رفتند. براساس اعلام پلیس فرانسه این 2 برادر احتمالا به همراه یک گروگان در یک ساختمان تجاری در شهر صنعتی کوچکی در شمال‌شرق پاریس مخفی شده‌اند. بنابر گزارش‌ها این 2 طی تماسی تلفنی با نیرو‌های امنیتی فرانسه از آمادگی خود برای مرگ خبر دادند.
نیرو‌های امنیتی فرانسه با ازدحام در اطراف شهر «دامارتین گوئله»، در 25 کیلومتری شمال‌شرق پاریس این منطقه را به محاصره خود در‌آوردند. همچنین «برنارد کازنو»، وزیر کشور فرانسه در روز گذشته از در جریان بودن این عملیات خبر داد و رسانه‌های فرانسوی نیز گزارش دادند این 2 برادر به همراه گروگانشان توسط ماشینی مسروقه به این منطقه فرار کرده‌اند. همچنین ساختمانی که این 2 مظنون در آن مستقر شده‌اند توسط هلیکوپتر‌های پلیس تحت نظارت قرار گرفته‌ است. ده‌ها‌ هزار نفر از نیرو‌های امنیتی فرانسه برای یافتن «شریف کوآشی» 32ساله و برادرش «سعید» که 34‌سال سن دارد بسیج شده‌اند. عملیات پلیس فرانسه پس از آن آغاز شد که چهارشنبه گذشته افرادی مسلح وارد دفتر هفته‌نامه «شارلی ابدو» شدند و پس از قتل 12 نفر متواری شدند. به گزارش رسانه‌های فرانسوی در جریان سرقت خودرو توسط این 2 برادر در ساعات اولیه صبح روز گذشته چند گلوله نیز شلیک شده است.
در روز پنجشنبه از سوی منابع نزدیک به این تحقیقات اطلاعات تازه‌ای از مظنونین حمله تروریستی پاریس منتشر شد که بنابر آن یکی از این 2 برادر پیش از این و در‌ سال 2011 تلاش کرده ‌بود تا برای ملاقات با یکی از گروه‌های وابسته به القاعده به یمن سفر کند.
به گفته این منابع، سعید کوآشی 34ساله در یمن چندین ماه را تحت آموزش‌ القاعده عربستان سپری کرده ‌است که یکی از فعال‌ترین شاخه‌های القاعده به شمار می‌رود. این 2 مظنون در فرانسه و از پدر و مادری الجزایری متولد شده‌اند. برادران کوآشی هر 2 تحت نظارت پلیس فرانسه قرار داشتند و شریف نزدیک به یک دهه پیش به خاطر تلاش برای سفر به عراق و هم‌رزمی با یکی از گروه‌ها در این منطقه 18 ماه زندانی شد.
به گفته یک مقام یمنی دولت این کشور نیز از احتمال ارتباط سعید کوآشی و القاعده عربستان باخبر بود و در جست‌و‌جوی حلقه‌های این ارتباط بوده‌ است.
به گفته این منبع پس از بازگشت سعید کوآشی از یمن به فرانسه هر 2 برادر از هرگونه فعالیتی که توجه مجریان قانون در فرانسه را به خود جلب کند و یا موجب کنجکاوی سازمان‌های اطلاعاتی شود خودداری کردند.
همچنین گفته می‌شود که در ماه‌های منتهی به حمله چهارشنبه گذشته این برادران از فهرست الویت‌های سازمان ضدتروریسم فرانسه نیز خارج شده‌ بودند. بنابر اعلام دولت آمریکا نام سعید و شریف کو‌آشی در 2 فهرست امنیتی آمریکا درج شده‌ است که یکی از آنها شامل اطلاعاتی درخصوص یک‌میلیون و 200‌هزار مظنون احتمالی مبارزه با تروریست‌ است و یکی دیگر که شمار اسامی کمتری در آن به چشم می‌خورد فهرست «پرواز ممنوع» است که از سوی یک مرکز نظارت بر گروه‌های تروریستی تهیه شده‌ است.
به گزارش خبرگزاری ABC این نام 2 برادر از سال‌ها پیش در مراکز اطلاعاتی درج شده‌ بود.
«دیو جولی»، سخنگوی مرکز نظارت بر گروه‌های تروریستی در واکنش به این مسأله عنوان کرد که نمی‌تواند حضور برادران کو‌آشی در فهرست مرکز اطلاعات مبارزه با تروریست‌ را تأیید یا تکذیب کند.
جولی در اظهاراتی دراین‌باره گفت: «افشای حضور یا عدم حضور شخصی در فهرست نظارت موجب تضعیف توانایی دولت در تحقیق و مبارزه با تروریست‌ها خواهد شد.» گفته می‌شود در دورانی که سعید کوآشی به یمن سفر کرده‌ بود ریاست القاعده عربستان برعهده «انور العولقی» قرار داشت که یکی از رهبران با نفوذ این گروه تروریستی به شمار می‌رفت که واعظی برجسته بود که در آمریکا متولد شده‌ بود و پیام القاعده را در بین انگلیسی‌زبانان و اروپایی‌ها گسترش می‌داد. هنوز ارتباط بین سعید کوآچی و انورالعولقی ثابت نشده‌ است. العولقی در جریان حمله هواپیما‌های بدون سرنشین در سپتامبر 2011 که گفته می‌شود توسط سازمان سیا سازماندهی شد کشته شد. برخی از محققان بر این باورند که مرگ العولقی موجب شد این برادران از جلب توجه سازمان‌های اطلاعاتی پرهیز کنند، با این حال هنوز برای چنین نتیجه‌گیری‌هایی بسیار زود است. محققان در تلاشند تا ارتباط این 2 برادر با القاعده و یا دیگر گروه‌های افراطی تروریستی را کشف کنند.
روز گذشته همچنین فردی مسلح در سوپرمارکتی در شرق پاریس اقدام به گروگانگیری کرد. بنابر گزارش‌ها مظنون که فردی مسلح بود دست‌کم 5 تن را گروگان گرفت و در جریان شلیک گلوله چند تن دیگر را نیز زخمی کرد. گفته می‌شود این فرد مظنون تیراندازی‌های روز پنجشنبه در پاریس است که منجر به مرگ یک پلیس راهنمایی رانندگی و زخمی شدن یکی دیگر شد.


تعداد بازدید :  457