شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
جدال 300 امدادگر هلال‌احمر در جاده‌های برفی
برف و کولاک به 17 استان کشور تاخت

شهروند| بارش برف زمستانی به همراه کولاک 17 استان کشور را غافلگیر کرد. شهروندان و مسافران جاده‌های یخی وقتی در محاصره برف و کولاک پایان هفته قرار گرفتند، در عملیات سخت امدادگران هلال‌احمر نجات پیدا کردند. در این عملیات گسترده 300  امدادگر هلال‌احمر در قالب 90 تیم عملیاتی دست به امداد و نجات گرفتارشدگان زدند.
 نیمه دوم دی‌ماه استان‌های شمال، شمال غربی و شمال شرقی کشور پوشیده از برف شد و موج عظیمی از کولاک بسیاری از شهرهای کشور را در برگرفت. 1300گرفتارشده در جاده و روستاهای برفی 17 استان کشور در عملیات نفسگیر سرخپوشان هلال‌احمر نجات یافتند. بارش سنگین برف و به دنبال آن کولاک و بوران مردم و رانندگان درحال حرکت در مسیرهای جاده‌ای، روستاییان را با سختی بسیاری مواجه کرد، تا این‌که 300 امدادگر در قالب 90 تیم عملیاتی به کمک مسافران و ساکنان روستاها، شتافتند. رهاسازی 270 خودرو در برف مانده، انتقال 3 مصدوم یخ‌زده به بیمارستان و مداوای 14 حادثه‌دیده به صورت سرپایی، امدادرسانی به مسافران در محورهای برفی و مسیریابی و همچنین اسکان اضطراری عملیات‌های امدادگران هلال‌احمر در روزهای پایانی هفته بود.
نجات 1300 نفر از هجوم برف
روزهای پایانی هفته، با ورود سامانه بارشی به آسمان برخی از استان‌های کشور، استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، سمنان، زنجان، قزوین، فارس، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان از برف سفیدپوش شدند. دکتر ناصر چرخ‌ساز معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح جزییات امدادرسانی در جاده‌های برفی به «شهروند» گفت: «از تاریخ 18 دی ‌ماه 17 استان کشور در محاصره برف و کولاک قرار گرفتند. با اعلام این خبر، امدادگران جاده‌ای و پایگاه‌های شهری هلال‌احمر برای نجات مسافران و شهروندان گرفتارشده در برف و کولاک عملیات سختی را آغاز کردند. در این مدت امدادگران به 1300 برف‌زده امدادرسانی کرده و به 320 نفر از گرفتارشدگان اسکان اضطراری داده شد. امدادگران نسبت به رهاسازی 270 خودروی در راه مانده اقدام کردند. همچنین این حادثه17 مصدوم بر جای گذاشت که  13 نفر از آنها به صورت سرپایی مداوا و
 3 مصدوم دیگر به علت نیاز بیشتر به درمان به بیمارستان منتقل شدند.»
کردستان در محاصره برف و کولاک
نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان کردستان به مسافران و روستاییان گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند. با ورود سامانه بارشی به غرب کشور شهرها و روستاهای استان کردستان در محاصره برف قرار گرفتند. دکتر حسن خدابنده‌لو، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان در رابطه با امدادرسانی در مناطق برفی به «شهروند» گفت: «طی روزهای پنجشنبه و جمعه شهرهای مرزی استان کردستان ازجمله بانه، مریوان، سقز و سرو آباد در محاصره برف و کولاک قرار گرفتند. به دنبال خبر گرفتار شدن روستاییان و مسافرانی که در جاده‌های برفی در برابر کولاک متوقف شده بودند بلافاصله تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر برای نجات آنها اعزام شدند. بارش شدید برف بعد از مدت‌ها روستاییان را غافلگیر کرده بود و راه‌های ارتباطی 60 روستا بسته شد که با کمک عوامل راهداری استان بیشتر این مسیرها بازگشایی شده است. امدادگران  120 مسافر گرفتار شده در برف را هم اسکان اضطراری دادند و بقیه مسافران با رهاسازی خودروشان از برف به مسیر خود ادامه دادند.»
محمد راشد مدرس گرجی مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان با توجه به امکان یخ زدگی سطح راه‌ها به دلیل سرمای شدید گفت: «عوامل راهداری برای بازگشایی مسیرهای جاده نسبت به نمک‌پاشی اقدام می‌کنند و 37 اکیپ با 350 دستگاه ماشین‌آلات و 400 نیرو در 30 راهدارخانه ثابت و سیار، آمادگی اجرای عملیات راهداری زمستانی در استان کردستان را دارند.»
کولاک بعد از تندباد به اردبیل هجوم آورد
در حالی که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته وزش تندباد در برخی شهرهای استان اردبیل خسارت‌های مالی را بر جای گذاشت، پایان هفته با ورود سامانه بارشی و سرد، برف توام با بوران و کولاک بیشتر مناطق استان اردبیل را فرا گرفت. پس از 2 روز پدیده تندباد که در مناطقی از استان سرعت آن به بیش از ۱۰۰ کیلومتر رسید، روزهای پنجشنبه و جمعه بارش برف همراه با کولاک شدید در این شهرهای اردبیل آغاز شد. براساس گزارش‌های رسیده بارش برف اکثر شهرستان‌های استان اردبیل به‌ویژه مناطق مرکزی و جنوبی را تحت‌تأثیر قرار داده بود. بارش برف به همراه کولاک شدید در بیشتر گردنه‌های صعب‌العبور استان مانع تردد روان خودروها شدو تردد بدون زنجیر چرخ و وسایل ایمنی زمستانی امکان‌پذیر نبود. نیروهای راهداری در تمام محورهای مواصلاتی به‌ویژه گردنه‌های الماس (محور خلخال به اسالم)، حیران (اردبیل به آستارا) و صائین (اردبیل به سراب) دست به بازگشایی مسیرهای بسته شده به علت بارش برف زدند. باتوجه به شرایط کوهستانی و جوی افت دما و بارش برف، شهرستان خلخال و گردنه الماس نسبت به سایر مناطق با بیشترین یخبندان و کولاک روبه‌رو هستند.
عملیات منسجم در 17 استان کشور
علاوه بر 2 استان کردستان و اردبیل 15 استان دیگر در محاصره برف و کولاک قرار گرفته بودند. نیروهای امداد جمعیت هلال‌احمر در پایگاه‌های بین شهری و جاده‌ای، خودروهای گرفتار در برف در راه‌های ارتباطی استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، سمنان، زنجان، قزوین، فارس، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان را رهاسازی کردند. باتوجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درحالی‌که در برخی از استان‌ها همچنان کاهش دما و بارش برف ادامه دارد، امدادگران هلال‌احمر به صورت آماده باش به سر می‌برند.


تعداد بازدید :  435