شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت مارکو پولو
691‌سال پیش، برابر با دهم ژانویه 1324 میلادی، مارکو پولو، تاجر و جهانگرد مشهور ایتالیایی در ونیز درگذشت. مارکو پولو شرح سفرهایش را در کتابی به نام «سفرهای مارکوپولو» ثبت کرده ‌است. امروزه این کتاب با نام‌های «شگفتی‌های جهان» یا «توصیفی بر جهان» شناخته می‌شود. این کتاب در شناساندن آسیای مرکزی و چین به اروپاییان نقش کلیدی داشت. مارکو در جوانی و هنگام سفر تجارتی پدرش به آسیا با قوبلای‌خان امپراتور مقتدر چین دیدار داشت. سفرها و ماجراجویی‌های مارکوپولو، الهام‌بخش کسانی چون کریستف کلمب بود.

آغاز به کار متروی لندن
152‌سال پیش، برابر با دهم ژانویه 1863 میلادی، بهره‌برداری از متروی لندن، قدیمی‌ترین شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی در جهان، آغاز شد. متروی لندن اکنون دارای ۲۷۵ ایستگاه است و به‌رغم نام رسمی آن‌که زیرزمینی (Underground) نامیده می‌شود، ۵۵‌درصد این شبکه، روی زمین واقع شده است. این شبکه، با ۴۰۸ کیلومتر خط آهن، طولانی‌ترین خط حمل‌ونقل درون شهری جهان نیز هست. شبکه متروی لندن، از شلوغ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل زیرزمینی جهان است و در‌ سال حدود یک‌میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند.

نخستين جلسه مجمع عمومي
69‌سال پیش، برابر با دهم ژانويه ‌سال 1946 میلای، مجمع عمومي سازمان ملل متحد نخستين نشست خود پس از پایان جنگ جهانی دوم را با شركت نمايندگان 51 كشور عضو در لندن تشكيل داد. نخستين شكايتي كه در اين مجمع مطرح شد دادخواهي ايران از دولت شوروي بود. ایران مسکو را متهم ساخت که به‌رغم تعهد قبلي نه‌تنها نيروهايش را از ايران خارج نساخته بلكه مانع نقل و انتقال واحدهاي ارتش ايران در قلمرو كشور شده‌ است. براساس تصمیم مجمع قرار شد دو كشور نخست با مذاكرات دوجانبه در حل مشکل بكوشند و سپس سازمان ملل وارد قضیه شود.


تعداد بازدید :  492