شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
وزیر دادگستری از بررسی فیلترینگ تعدادی از شبکه‌های اجتماعی موبایلی خبر داد:
فیلترینگ‌های هوشمند سیاست دولت برای نظارت بر نرم افزارهای تلفن همراه

شهروند| قرار بود از چهارشنبه شب گذشته، یعنی از 3روز پیش تانگو، لاین و واتس‌آپ در ایران فیلتر شوند اما در روزهای گذشته کاربران این اپلیکیشن‌ها مثل روزهای گذشته از آنها استفاده کردند و هنوز خبری از فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی موبایلی نیست و آنچه در قالب اخبار ضد و نقیض درباره فیلترینگ آنها منتشر می‌شود نشان‌دهنده اختلاف‌نظرهای جدی در پشت‌پرده در ارتباط با فیلترینگ این اپلیکیشن‌هاست. دیروز وزیر دادگستری وایبر را هم به فهرست اپلیکیشن‌های در معرض فیلتر اضافه کرد و گفت برخی شبکه‌های اجتماعی سلامت اخلاقی خانواده‌ها را به مخاطره انداخته‌اند.
مصطفی پورمحمدی، گفت: درخصوص برخی شبکه‌های اجتماعی ازجمله لاین، وایبرو واتس‌آپ شکایت‌های زیادی به قوه قضائیه رسیده است. برخی از این شبکه‌ها سلامت اخلاقی خانواده‌ها را به مخاطره انداخته و به نوعی دردسرساز شده‌اند.
به گفته او «وظیفه قوه قضائیه این است که به‌طور جدی با هرآنچه سلامت اخلاقی و روانی اعضای خانواده را تحت شعاع قرار می‌دهد مقابله و برخورد کند.» پیش از این وزیر ارتباطات و نیز تعداد دیگری از مسئولان دولتی گفته بودند با فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در ایران مخالفند. با وجود این چندی پیش قوه قضائیه ضرب‌الاجلی یک ماهه تعیین کرد تا دولت نسبت به مسدود کردن وایبر، واتس‌آپ و تانگو، سه اپلیکیشن موبایل‌های هوشمند که کاربران ایرانی زیادی دارد، اقدام کند. دولت اگرچه به این ضرب‌الاجل یک ماهه پایبند نبوده است. حالا وزیر دادگستری می‌گوید، دولت تلاش دارد تا آنجایی که می‌تواند با کنترل فنی و فیلترینگ‌های هوشمند از ادامه فعالیت این شبکه‌ها ممانعت نکند اما این اقدام تا زمانی صورت می‌گیرد که این شبکه‌های اجتماعی از لحاظ اخلاقی به تهدید تبدیل نشوند. این مسئول ابراز کرد: اگر نتوانیم به‌طور هوشمند از گسترش بخش‌های ناسالم این شبکه‌ها جلوگیری کنیم طبعاً درنهایت ناچار می‌شویم که اصل شبکه‌ها را با محدودیت مواجه کنیم. وزیردادگستری در پایان حرف‌هایش گفت: این موضوع درحال بررسی بین قوه قضائیه و مجریه است و نتیجه نهایی آن اعلام
 خواهد شد.در تعطیلات آخر هفته درحالی‌که خبر احتمال از دسترس خارج شدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی بین مردم دهان به دهان می‌گشت، خبر مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بار دیگر منتشر شد. علی جنتی که پیش از این هم اعلام کرده بود با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس‌بوک موافق نیست، دیروز هم گفت:  فیلترینگ تنها راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی نیست. به نوشته خبرگزاری فارس، جنتی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره عکس طبیعت گفته است:   فرهنگ ایرانی اسلامی، ‌فرهنگی قوی و تاثیرگذار است و می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با هجمه دشمنان استفاده شود.


تعداد بازدید :  139