شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
رتبه‌بندی اکونومیست از کشورهایی با بالاترین صرفه‌جویی انرژی
کشورهای درحال‌توسعه پرچمدار صرفه‌جویی در انرژی

گروه اقتصادی شهروند| راه‌های ارزان و ساده‌ای برای دستیابی به انرژی بیشتر وجود دارد و این امر به معنای ساختن یک واحد تولید برق دیگر یا مزرعه بادی نیست. درواقع استفاده از انرژی کمتر برای انجام یک کار بزرگترین منبع صرفه‌جویی در انرژی است که اغلب کشورها آن را نادیده می‌گیرند. تأمین انرژی در کشورها بحث مهمی است و اصولا در کشورهای صنعتی بودجه زیادی را به‌خود اختصاص می‌دهد. کمبود انرژی یا مصرف بیش از حد 2 محوری هستند که پیامدهای بسیاری برای کشورها دارند.
از سوی دیگر تشویق مردم به صرفه‌جویی و استفاده از روش‌های اینچنین در صنعت، کشاورزی و... به کشورها کمک می‌کند علاوه‌بر کاهش آلودگی، هزینه کمتری صرف انرژی کنند و این خود بر پویایی اقتصاد آنها تأثیر دارد.
در همین زمینه نشریه اکونومیست فهرستی از 10 کشور تهیه کرده که بیشترین صرفه‌جویی را در انرژی دارند. برخلاف تصور عمومی که صرفه‌جویی در مصرف انرژی را فقط مختص کشورهای توسعه‌یافته می‌داند، در رده یکم این فهرست، هنگ‌کنگ قرار دارد. در این کشور به ازای هر واحد انرژی مصرفی 8/21 واحد در تولید ناخالص آن صرفه‌جویی می‌شود. یکی از دلایل این امر، آن است که در اقتصادهای توسعه‌یافته، انرژی بسیاری صرف تولیدات کارخانه‌ای می‌شود.
در رده بعدی کشور «پرو» قرار دارد که به ازای هر واحد انرژی 8/12 واحد در تولید ناخالص ملی خود صرفه‌جویی می‌کند. جالب آن‌که در این فهرست بسیاری از اقتصادهای درحال‌توسعه قرار دارند و تنها 2 کشور سوییس و ایرلند به‌عنوان توسعه‌یافته به‌ترتیب در رده‌های ششم و هشتم  هستند. در سوییس به‌ازای هر واحد انرژی در تولید ناخالص ملی 7/11 واحد صرفه‌جویی می‌شود و شاخص صرفه‌جویی در ایرلند نیز 2/11 واحد تولید ناخالص ملی است. همچنین در رده‌های دهم و یازدهم این فهرست 2 کشور کنگو و کاستاریکا قرار دارند که میزان صرفه‌جویی انرژی در این کشورها 5/10 واحد تولید ناخالص ملی است.


تعداد بازدید :  468