شماره ۴۷۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
نشست هم‌اندیشی بررسی نقش هنرمندان و ورزشکاران در برنامه‌های تبلیغاتی
ورود ستاره‌ها به دنیای تبلیغات ممنوع!؟

شهروند| چند‌سال پیش به‌دنبال حضور حسین رضا‌زاده در یک تیزر تبليغاتي و واكنش‌های متفاوت حضور یک ورزشکار در تبلیغات، هنرمندانی از قبیل جمشید مشایخی، مهران مدیری، هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، محمدرضا گلزار، بهرام رادان، حمید گودرزی و... در این عرصه ظاهر شدند و هریک به‌دنبال برند شدن خارج از جریان و فعالیت‌های هنری خود بودند. رویکردی که چندی بعد با پایین کشیده شدن بیلبوردهایشان، مخالفت‌هایی هم در جهت عدم‌حضور آنها در عرصه‌های تبلیغاتی شکل گرفت. با این‌که مدت‌ها از این جریان می‌گذشت، اما سه‌شنبه شب، نشستی با حضور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین هنرمندانی که در عرصه تبلیغات حضور داشتند، برگزار شد که هریک در پی علت ممنوع‌الکاری‌شان در این عرصه برآمدند.
در ابتدای این نشست، محمد سلطانی‌فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قوانین و ضوابط مربوط به استفاده از چهره‌های اشخاص در تبلیغات بازرگانی اشاره کرد. طی گفته‌های او، محمدرضا فروتن هنرمند حاضر در این مراسم که به همراه بهرام رادان و مهناز افشار در این نشست حضور داشتند، درباره ممنوعیت استفاده از هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات اظهار کرد و گفت: «چقدر این داستان، خشم تولید کرده و چقدر حال یک عده را بد کرده است. دوستان حرف‌هایشان را با طنز می‌گویند اما اگر درک کنیم، می‌بینیم پشت تک‌تک این صحبت‌های عزیزان چقدر خشم و ناراحتی است. به یاد دارم بعد از تمام گیرودارهایی که در امر تبلیغات مرهون شده بود و ما دوباره قصد داشتیم کاری را شروع کنیم، برایم یک سوال بود که چرا یک بازیگر و ورزشکار نمی‌تواند کالای ایرانی را تبلیغ کند.»
بهرام رادان که دیگر هنرمند حاضر در این نشست بود، در ادامه این بحث پیشنهاد داد: «به نظرم خیلی کار بدیهی است. مثل این است که در حوزه ورزش یک بازیکن با پای راستش شوت می‌زند و بالعکس بازیکن دیگری با پای چپش شوت می‌زند ما باید بیاییم چپ پاها را ممنوع کنیم؟ سپس بیاییم کمیسیونی تشکیل دهیم که برای این ماجرا راهکاری ارایه دهیم که هم بتوانند با پای راستشان شوت بزنند و هم با پای چپشان؟! پس چه فرقی می‌کند.» او در ادامه افزود:  «من می‌خواهم یک مثال تاریخی از حوزه سینمایی بزنم و آن هم این است که بعد از فیلم سینمایی «تاراج»، آقای‌ هاشم‌پور موهایش را از ته‌ تراشید و بسیار محبوب شد و وزارت ارشاد آن زمان که آقای انوار بودند، ایشان را ممنوع‌الکار کردند و دلیلش هم این بود که موهایش را از ته زده بود.»
اما مهناز افشار از جمله بازیگران زن حاضر در این مراسم، ممنوعیت استفاده از چهره‌ها در تبلیغات را به بی‌نظمی‌هایی مربوط دانست که در سال‌های اخیر ایجاد شد. «بی‌شک همه ما درگیر مسأله تبلیغات بوده‌ایم. به یاد دارم، حدود 7الی 8‌سال پیش، تبلیغ کار جواهر از دوبی به من پیشنهاد شده بود. طرحی به آنها داده بودم که پوشش خاصی داشته باشم که هم پوشیده باشد و هم من به‌عنوان یک بازیگر ایرانی، بتوانم تبلیغ خوبی ارایه دهم و نشان بدهم ما به‌عنوان یک زن ایرانی، این شکلی هستیم.
 بر این اساس این پیشنهاد را با یکی از دوستان مطرح کردم که ایشان گفتند این کار را انجام نده؛ می‌خواهی ممنوع‌الکار شوی؟!این ماجرا گذشت و حدود 2‌سال پیش اعلام کردند که بحث تبلیغات آزاد شده و شرکت‌های تبلیغاتی مدام با ما تماس می‌گرفتند که پیرو این اتفاق، یک بی‌نظمی ایجاد شد و اتفاقا همان بی‌نظمی باعث شد که مقابل این ماجرا گرفته شود. افشار در بخشی دیگر از این نشست، بر عادی‌سازی فرهنگ‌های متفاوت در کشور تأکید کرد و گفت:  «من از یک خانواده سنتی هستم که یک مادر حاج‌خانم دارم و در چنین فضایی بزرگ شده‌ام. به همین خاطر از دید فرهنگ‌های مختلف در این خاک حرف مي زنم. »


تعداد بازدید :  243