شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
یک بیمارستان هم برای مقابله با خطر احتمالی ابولا نداريم

دكتر مسعود مردانی، پزشك و فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفونی گفته است كه در ایران یک بیمارستان با تجهیزات و امکانات کافی برای مقابله با بیماری ابولا وجود ندارد، در حالی ‌که همواره احتمال انتقال این بیماری در کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: بسیاری اعتقاد دارند ایران با کشورهایی که ابولا در آنها دیده شده ارتباطی ندارد، اين در حالی است که هم‌‌اکنون در استان‌هایی مانند قم، مشهد و اصفهان افرادی از کشورهایی مانند گینه، سیرالئون و لیبریا حضور دارند، پس امکان انتقال این بیماری به ایران وجود دارد.
مردانی گفت: پرسنل و کادر پزشکی قطعاً باید برای مقابله با این بیماری آموزش ببینند و باید بدانند برای مبتلا نشدن به این بیماری چه اقداماتی کنند چرا که کادر درمانی به شدت در معرض ابتلا به این بیماری هستند. ما بايد به فکر تجهیز آزمایشگاه مناسب و مرکز نگهداری مناسب با سطح ایمنی بالا برای مقابله با ویروس ابولا باشیم.
مردانی گفت: سال‌ها پیش سفری به ژاپن داشتم، در آن‌جا ما را به بازدید یک بیمارستان بردند که برای مقابله با بیماری‌های دارای تب خونریزی‌دهنده ایجاد شده بود و این در حالی بود که در 7‌سال پیش از بازدید ما حتی یک بیمار در آن بیمارستان بستری نشده بود و این نشان از آمادگی یک کشور برای مقابله با بیماری‌های خاص دارد.
به‌طور قطع عدم‌دسترسي به زيرساخت‌هاي بهداشتي، درماني و بيمارستاني و به تبع آن آسيب‌هاي اقتصادي كلاني كه اين كاستي‌ها به مردم و دولت وارد مي‌كند، به اندازه‌اي است كه نمي‌توان از كنار آن به سادگي عبور كرد.
آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد كه تنها در بخش تصادفات جاده‌اي سالانه ميليون‌ها دلار به كشور و بيمه‌ها در ايران خسارت وارد می‌شود كه اين بودجه براي ساخت يك بيمارستان فوق‌تخصصي در هر استان كشور كفايت مي‌كند.
بنابراين پيش از آنكه هزينه درمان پرداخت شود، مي‌توانیم با افزايش امكانات، بخش اندكي از اين هزينه‌ها را در حوزه پيشگيري
مصرف كنيم.


تعداد بازدید :  192