شماره ۲۰۳۶ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
مربیان خاطره‌ساز سرخابی‌ها را نقره‌داغ می‌کنند
مهلت فیفا به پرسپولیس برای پرداخت پول برانکو تمام شده و هواداران نگران هستند؛ استقلال هم فقط 8 روز برای پرداخت 600‌هزار دلار به شفر زمان دارد

[شهروند]  کارد بزنید،‌ خون هواداران عصبانی و خشمگین پرسپولیس در نمی‌آید. مهلت قانونی فیفا برای تسویه‌حساب با برانکو به اتمام رسید و باشگاه بدهی خود را پرداخت نکرد؛ به همین راحتی. حالا مدیران خودشان قوانین فیفا را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با یک جریمه می‌توانند مهلت یک‌ماهه دیگری برای تسویه‌حساب بگیرند، اما این تمام واقعیت نیست و اختلاف‌نظر درباره تصمیمی که فیفا خواهد گرفت، زیاد است، به‌ویژه این روزها که هواداران هیچ اعتمادی به حرف‌های مدیران باشگاه ندارند و شرایط به‌شدت بحرانی است. برانکویی که هفت جام قهرمانی برای سرخ‌ها به ارمغان آورد و این تیم قدرتمند را ساخت و به نایب‌قهرمانی آسیا هم رسید، با وجود احترام زیادی که هواداران برایش قایل هستند، حق واقعی‌اش را می‌خواهد و ممکن است به خاطر او ضربه‌ای مهلک به پرسپولیس به خاطر سیاست‌های اشتباه مدیریتی زده شود. به همین منظور نگاهی به آخرین وضع پرونده برانکو و پرسپولیس در روزی داشته باشیم که کمیته انضباطی فیفا قرار است تصمیم بسیار مهمی اتخاذ کند.
ماجرای محکومیت اولیه پرسپولیس
فیفا یک‌ماه قبل در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپویس نوشته بود: «ما می‌خواهیم به شما اطلاع دهیم که موضع در تاریخ ششم آگوست 2020
(16 مرداد) به یکی از اعضای کمیته انضباطی فیفا ارسال می‌شود. درهمین راستا از شما می‌خواهیم تا ظرف 6 روز از ابلاغ این نامه (8 جولای- 18تیر) دبیرخانه کمیته انضباطی فیفا را از مدارک اثبات هرگونه پرداخت مبلغ مطلع و سند پرداختی را در اختیار این مرجع قرار دهید. درصورتی که طرف مذکور(باشگاه پرسپولیس) در مهلت مقرر نتواند مدارک پرداخت خود را ارایه دهد، کمیته انضباطی فیفا در مورد پرونده در تاریخ ششم آگوست تصمیم خواهد گرفت». طبق حکم کمیته تعیین وضع فیفا،‌ باشگاه پرسپولیس محکوم به پرداخت مطالبات برانکو تا تاریخ شانزدهم مرداد شده بود. بر همین اساس و طبق رأی، سود دیرکرد 5‌درصدی تا تاریخ هجدهم تیر به میزان 55‌هزار و 640 یورو محاسبه شده بود و به همین ترتیب باشگاه درمجموع یک‌میلیون و ١١٠‌هزار و ۶۴٠ یورو به حساب معرفی‌شده از سوی برانکو در مسقط عمان واریز کند. مدیران باشگاه درنظر داشته‌اند 350‌هزار دلار از این پول را با دریافت پول انتقال بیرانوند از باشگاه آنتورپ  پرداخت کنند و مابقی مبلغ مورد نظر را با تأمین ارز به برانکو بدهند که این مربی و وکلیش رسما با دریافت پول به صورت قسطی مخالفت کرده و گفته‌اند تمام مبلغ باید به صورت یکجا به حساب واریز شود، البته باشگاه پرسپولیس طبق حکم فیفا باید ٢٠۵‌هزار یورو به زلاتکو ایوانکوویچ و ٧۶‌هزار و ۴٨٠ یورو به ایگور پانادیچ دستیاران برانکو هم پرداخت کند که با نامه به فیفا خواسته شده این مبالغ از محل درآمدهای باشگاه در فیفا از جام‌جهانی روسیه پرداخت شود که این درخواست قبول هم شده است. البته پرسپولیس باید 113‌هزار یورو هم به مارکو استیلینوویچ مربی بدنساز کروات خود بپردازد که کارهای این پرداختی هم درحال انجام است.
خیال آسوده آقای مدیر
مدیران باشگاه پرسپولیس درنظر دارند تا با استفاده از قوانین فیفا تا زمان صدور حکم کمیته انضباطی نسبت به پرداخت طلب برانکو اقدامات لازم را انجام بدهند. مهدی رسول پناه گفته بخش قابل توجهی از این پول به حسابی که از سوی فیفا اعلام شده، به‌ زودی واریز خواهد شد و بقیه طلب تا 30روز آینده بعد از رأی جدید فیفا پرداخت می‌شود. این فرمول با توجه به قوانین مالی و انضباطی فدراسیون جهانی برای باشگاه‌های بدهکار درنظر گرفته شد. درحال حاضر مهلت کمیته تعیین وضع فیفا برای پرداخت مطالبات برانکو به پایان رسید و حالا که پرسپولیس پول برانکو را نداده،‌ طبق آیین‌نامه فیفا که مدیران باشگاه آن را بررسی کرده‌اند، یک جریمه نقدی می‌شود و سپس نهایتا یک مهلت 30روزه نهایی برای پرسپولیس درنظر گرفته می‌شود تا پول برانکو را بدهد. برای همین است که سرپرست باشگاه اخیرا در مصاحبه‌ای در واکنش به عدم پرداخت به موقع پول برانکو تأکید کرده است: «مشکلی نیست و نهایتش جریمه‌اش را می‌دهیم».
ادعای وکیل برانکو
مسئولان باشگاه پرسپولیس به صراحت می‌گویند قطعا نه امتیازی از آنها کسر خواهد شد و نه پنجره نقل و انتقالاتی بسته می‌شود. مهدی رسول‌‌پناه البته تأکید کرده برای تبدیل ریال به ارز و انتقال پول مشکلاتی دارند و اخیرا هم تأکید شده که به خاطر عید بانک‌های عمان تعطیل بوده است. دارو بوشیچ وکیل برانکو اما نقطه نظر دیگری دارد و گفته: «من انتظار دارم که اگر باشگاه مطالبات برانکو را به صورت کامل پرداخت نکند، تمامی مجازات ممکن و حتی بیشتر از سوی فیفا برای پرسپولیس فعال خواهد شد.» همچنین با اینکه مدیران باشگاه به صراحت می‌گویند چند وکیل خبره گفته‌اند خبری از کسر امتیاز و بسته‌شدن پنجره نقل و انتقالاتی نخواهد بود، اما چند حقوقدان هم در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتند، با مطالعه نامه فیفا نظرشان این است که وضع به معنای واقعی خطرناک و هشدارآمیز است و نباید به راحتی از کنار این مسأله گذشت و امیدوار به جریمه نقدی و گرفتن مهلت 30روزه باشند.
جنجال مجازی میان هواداران پرسپولیس
هواداران پرسپولیس درفضای مجازی درحال خط و نشان‌کشیدن برای مدیران باشگاه و وزارت ورزش هستند. به شدید‌ترین شکل ممکن سیستم مدیریتی را نقد می‌کنند و علاوه بر برانکو،‌ نگران وضع نقل و انتقالات تیم،‌ جدایی ستاره‌ها،‌ اختلافات اعضای هیأت‌مدیره،‌ ابهامات قرارداد اسپانسر، بازداشت مدیران اجرایی باشگاه،‌ رأی پرونده بودیمیر و کالدرون که باشگاه در هر دو مورد محکوم شده، هستند. در واقع باید گفت که مدیریت پر از اشتباه و بی‌پول، شیرینی پوکر قهرمانی را برای آنها از بین برده و کام‌شان را تلخ کرده ‌است. به همین ترتیب اکثر هواداران بر این باور هستند که اگر مدیران باشگاه در سیاست‌گذاری‌های خود برای تسویه با برانکو و پیش‌بینی رأی فیفا و مهلت 30روزه اشتباه کرده باشند و اتفاق بدی برای پرسپولیس بیفتد،‌ تمام مدیران باید از سمت خود استعفا بدهند. به این ترتیب 48ساعت سرنوشت‌ساز تا زمان اعلام تصمیم کمیته انضباطی فیفا در انتظار پرسپولیسی‌ها خواهد بود.

مهلت 8 روزه استقلال برای پرداخت طلب شفر

در کنار مشکلاتی که پرسپولیس برای پرداخت طلب برانکو ایوانکوویچ با آن مواجه شده، استقلالی‌ها نیز نگران پرونده وینفرد شفر هستند. سرمربی آلمانی این تیم که دو‌سال قبل از هدایت استقلال اخراج توانسته در حکم اولیه باشگاه استقلال را محکوم به پرداخت 600‌هزار دلار کند و حالا فقط 8 روز دیگر زمان برای این باشگاه باقی مانده تا مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. اگر در پایان این مهلت شفر به پولش نرسد، احتمالا شاهد یک حکم سنگین علیه استقلال هم خواهیم بود. شفر چند روز قبل در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که اگر استقلال پولش را سر موعد مقرر ندهد، تاوان سنگینی که احتمالا کسر امتیاز یا بسته‌شدن پنجره نقل و انتقالاتی است، پرداخت خواهد کرد و همین موضوع باعث نگرانی هواداران آبی نیز شده است. البته سعادتمند مدیرعامل استقلال بارها در مصاحبه‌هایش اعلام کرده که موضوع شفر حل می‌شود و جای نگرانی نیست اما به‌ هرحال نمی‌شود از این پرونده هم چشم‌پوشی کرد. آیا برانکو و شفر سرمربیان سابق سرخابی‌ها این دو تیم را نقره‌داغ خواهند کرد؟


تعداد بازدید :  308