شماره ۲۰۳۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
طلای جهانی روز گذشته رکورد 2000دلاری برای هر اونس را به ثبت رساند
صعود فلز زرد
روزنامه فایننشال تایمز: «روند افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر ادامه داشت، اما به‌نظر می‌رسد به‌تازگی علل جدیدی برای مثبت شدن عملکرد بازار پدید آمده و بر همین مبناست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

[شهروند] روز گذشته هر اونس طلا در بازار‌های جهانی رکورد 2000 دلار را پشت سر گذاشت، رکوردی جدید که در ادامه رکوردشکنی این فلز گران‌بها طی روز‌ها و هفته‌های گذشته شکل می‌گیرد. رکوردشکنی قابل توجه جدید طلای جهانی درحالی رقم می‌خورد که شنبه چهارم مرداد ماه این فلز گران‌بها با ثبت قیمت 1902 دلاری رکوردی را شکست که آخرین بار در سپتامبر‌ سال۲۰۱۱ به ثبت رسیده بود. این رکوردشکنی‌ها درحالی است که به گمان کارشناسان و بنابر نشانه‌های موجود که مهم‌ترین این نشانه‌ها را می‌توان ادامه تأثیرات جهان‌گیری بیماری کووید-19، کاهش نرخ بهره در آمریکا و در پی آن کاهش ارزش جهانی دلار و همچنین بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین به‌عنوان اقتصاد‌های اول و دوم دنیا دانست، روند افزایشی این فلز گران‌بها ادامه خواهد داشت.

دلایل اقبال‌ها به طلا و چرایی رکوردزنی‌ها
در حالی این فلز زرد رکورد جدید 2هزار دلاری را به ثبت رسانده است که شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا در گزارشی درباره این رکوردشکنی گفت: «روز جمعه قیمت هر اونس طلای آمریکا درحالی از رقم بسیار با اهمیت ۲۰۰۰ دلار فراتر رفت که تداوم افت ارزش دلار و نگرانی‌های ناشی از بحران کرونا قیمت این فلز زرد را تقویت کرده است.»
هنگامی که در اوایل‌ سال جاری میلادی جهان با همه‌گیری یک بیماری جدید و بسیار خطرناک مواجه شد، دولت‌ها تلاش کردند تا از اثرات اقتصادی آن بکاهند و برای مهار این تبعات عمدتا  تصمیم گرفتند بخش‌های قابل توجهی از اقتصاد را تعطیل کنند. اما پس از مدتی و همزمان با کاهش شدت این همه‌گیری، تعدادی از کشورها بازگشایی اقتصاد را در دستور کار خود قرار دادند و همزمان برنامه‌های بزرگ مالی و پولی را برای جبران خسارت‌های حاصل از این همه‌گیری آغاز کردند.
دولت آمریکا یکی از اولین دولت‌هایی بود که بسته‌های بزرگ حمایتی برای اقتصاد خود در نظر گرفت و در ادامه این مسیر بانک مرکزی این کشور نیز از انواع ابزارهای حمایتی ازجمله کاستن از نرخ‌های بهره استفاده کرد تا جایی که این نهاد چندی پیش نرخ‌های بهره را به نزدیکی صفر رساند و آن‌طور که جروم پاول، رئیس این نهاد گفت تا پایان ‌سال ۲۰۲۲ نرخ‌ها بالا برده نخواهد شد. یکی از نتایج این سیاست حمایتی، کاهش ارزش دلار بود که سرمایه‌گذاران را به سمت خرید طلا سوق داده است.
همچنین نکته دیگری که درباره رشد قیمت فلز زرد باید به آن توجه کرد، تردیدها درباره مهار شدن ویروس کروناست. این روزها هرچند تلاش برای یافتن واکسن این بیماری منحوس در اقصی نقاط جهان ادامه دارد، اما بسیاری از کشور‌های دنیا درگیر موج دوم این بیماری شده‌اند.
این همه درحالی است که در ماه‌های اخیر سیاست‌گذاران در اکثر اقتصادهای بزرگ اقدامات مختلفی برای حمایت از اقتصاد و جبران زیان‌های حاصل از بحران کرونا انجام داده‌اند و یک نتیجه این اقدامات، کاهش بازدهی اوراق قرضه دولتی و در برخی موارد اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، منفی شدن نرخ بازدهی بوده که بر جذابیت طلا افزوده است.
درباره چرایی روند افزایشی اونس جهانی طلا مدیر معاملات در صندوق سرمایه‌گذاری هراوس گفت: «شکی وجود ندارد که تقاضای جهانی از سوی سرمایه‌گذاران یک عامل اصلی برای بالا رفتن قیمت طلاست.» همچنین مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اسپریت در آمریکا نیز در این‌باره گفت: «تحولات اخیر در بازارهای مالی سبب شده طلا بالاخره مورد توجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران قرار گیرد. آنها مایل هستند در آن حوزه سرمایه‌گذاری کنند.» همه این دلایل در شرایطی مطرح می‌شود که به تازگی شورای جهانی طلا اعلام کرده است که در ماه جاری میلادی سرمایه‌گذاران 4/ 7‌میلیارد دلار در صندوق‌های با پشتوانه طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پیش‌بینی ادامه روند افزایشی
پیش‌بینی‌ها از چشم‌انداز بازار طلا گوناگون است، اما روزنامه فایننشال تایمز در میانه هفته گذشته طی تحلیلی در این‌باره به امن بودن خرید طلا و اقبالی که از این زاویه به این فلز گران‌بها شکل گرفته است، اشاره کرد و نوشت: «روند افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر ادامه داشت، اما به‌نظر می‌رسد به‌تازگی علل جدیدی برای مثبت شدن عملکرد بازار پدید آمده و بر همین مبناست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»
 قیمت طلا، فلزی که از دید سرمایه‌گذاران حوزه امن سرمایه‌گذاری در دوران‌های بحرانی و ذخیره ارزش است، سال‌جاری میلادی تا روز دوشنبه (ششم مرداد) حدود ۲۵‌درصد افزایش یافت و این یعنی طلا به یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.
این همه درحالی است که پنجشنبه گذشته نیز خبرگزاری رویترز درباره جهش اونس جهانی طلا در تحلیلی نوشت:   «پنجشنبه(نهم مرداد) قیمت طلا پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا برای حمایت از اقتصاد کرونازده آمریکا قول مساعد داد، کاهش‌یافت. درحالی‌که تحلیلگران معتقدند که این فلز در کوتاه‌مدت از نظر روانشناسی به مقاومت ۲‌هزار دلار برخورد خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند در کوتاه‌‌مدت فلزات طلا افزایش بیش از ۱۹۸۰ دلار داشته باشد و به سمت ۲‌هزار دلار برود.
روز گذشته قیمت طلا پس از اینکه فدرال رزرو متعهد شد نرخ بهره را در محدوده صفر نگه دارد، افزایش یافت. نرخ بهره پایین معمولا هزینه فرصت نگهداری شمش را به شدت کاهش می‌دهد. قیمت طلا که در ‌سال‌جاری ۲۸‌درصد افزایش یافته، عامل اصلی این حمایت به خاطر دلار ضعیف بوده که البته وخامت اوضاع به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا هم به این مسأله کمک کرده است.
از سوی دیگر یک تحلیلگر بازار فلزات گران‌بها در بانک یو‌بی‌اس می‌گوید: «انتظار می‌رود طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده قیمت طلا به سمت دو‌هزار دلار در هر اونس حرکت کند، زیرا سرمایه‌گذاران مایلند از سبد دارایی خود در برابر کاهش بیش از پیش نرخ‌های واقعی بهره حفاظت کنند.» اما به باور او گزارش‌های مثبت از شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های آینده از رشد شدید قیمت طلا جلوگیری خواهد کرد. این به آن معناست که اگر وضع اقتصاد جهان تحت‌تأثیر تداوم بحران کرونا بهبود پیدا نکند، زمینه برای افزایش قابل‌ملاحظه قیمت طلا فراهم است.
این تحلیل‌ها در شرایطی ارایه می‌شود که باید به مخارج گسترده ارزی رو به افزایش بانک‌های مرکزی در جهان برای تزریق نقدینگی به اقتصاد خود توجه کرد، موضوعی که نشان‌دهنده آن است که راهکار چاپ پول برای کنترل اوضاع هنوز در دستور کار بسیاری از بانک‌های مرکزی قرار دارد و اگرچه کارشناسان بسیاری آن را ناصحیح ارزیابی می‌کنند، اما در شرایط فعلی اقتصاد جهانی به نظر این نهادهای مالی از آن گریزی ندارند.
بر همین مبنا به نظر می‌رسد که طلا در سه ماه آینده، 6 ماه و حتی یک‌سال آینده نسبت به اکنون افزایش قیمت بیشتری داشته باشد تا جایی که برخی افزایش قیمت این فلز گرانبها را تا پایان ‌سال حتی تا سطح ۲۲۰۰ و حتی ۲۳۰۰ دلار در هر اونس هم پیش‌بینی کرده‌اند.


تعداد بازدید :  379