شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با بروت ماچک، سرمربی هندبال ایران در آستانه جام‌جهانی
اگر خودم را ایرانی نمی‌دانستم، یک روز هم نمی‌ماندم
کاری می‌کنیم ذهنیت مردم ایران به هندبال تغییر کند

حسین جمشیدی - شهروند| تیم‌ملی هندبال کشورمان این روزها خود را برای حضور در جام‌جهانی هندبال آماده می‌کند و با بازگشت ملی‌پوشان محروم به ترکیب تیم‌ملی دیگر هیچ حاشیه‌ای این تیم را تحت‌الشعاع قرار نداده است. هندبالیست‌های ایرانی که اولین تجربه خود را در جام‌جهانی تجربه خواهند کرد، هم‌اکنون در ایتالیا حضور دارند و 3دیدار تدارکاتی با این تیم برگزار خواهند کرد. سرمربی 49ساله اسلوونیایی تیم‌ملی کشورمان نیز امید زیادی به موفقیت تیمش دارد و معتقد است توانسته اتحاد را در این تیم به‌وجود آورد. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با بروت ماچک از نظرتان می‌گذرد.
‌ از وضع اردوی تیم‌ملی هندبال در ایتالیا برایمان بگویید.
در حال حاضر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی که از پیش داشتیم، پیش‌رفته و خوشبختانه هیچ‌یک از بازیکنان مصدوم نیستند. در اردوی ایتالیا 3دیدار تدارکاتی را با تیم‌ملی این کشور برگزار خواهیم کرد که در این دیدارها تاکتیک‌هایی را که تمرین کرده‌ایم مرور می‌کنیم، البته این دیدارها با وجود این‌که رسمی نیستند، برای ما از اهمیت بالایی برخوردارند و به دنبال پیروزی هستیم زیرا روحیه تیم می‌تواند با این برتری قبل از جام‌جهانی بالا برود.
  ‌ از آمادگی بازیکنان تیمتان راضی هستید؟
من تا‌ به‌حال بازیکنان تیم‌ملی را چه در دوره قبلی که هدایت ایران را برعهده داشتم و چه الان این‌قدر آماده ندیده بودم. ما برای تمام دقایقمان برنامه داریم و سعی می‌کنیم در دیدارهای تدارکاتی نیز بهترین نتیجه را بگیریم تا بازیکنان نیز از نظر روحی کاملا آماده شوند و حس برتری را در خود تقویت کنند.
‌ ایران اولین دوره حضور خود را در جام‌جهانی تجربه می‌کند، هدفگذاری شما برای این مسابقات چیست؟
من به‌عنوان مربی تا‌کنون در 2دوره جام‌جهانی حضور داشتم و با ایران سومین حضورم را تجربه می‌کنم. ما برای کسب بهترین نتیجه به قطر می‌رویم و مطمئنا به این امید نمی‌رویم که در اولین حضور فقط یک شرکت‌کننده باشیم. ما نمی‌خواهیم برای حریفان گروهی‌مان زنگ تفریح باشیم و قصد داریم از حیثیت هندبال ایران دفاع کنیم. تنها قولی که می‌توانم بدهم این است که خیلی بیشتر از امکاناتی که در اختیار داریم، نتیجه خواهیم گرفت.
‌ در بدو ورود شما به تیم‌ملی اکثر بازیکنان اصلی این تیم به دلیل اختلاف با فدراسیون کنار رفتند اما حالا به تیم بازگشته‌اند. در آستانه جام‌جهانی اختلافی در تیم‌ملی دیده نمی‌شود؟
من مطمئن بودم که می‌توانیم در جام‌جهانی از تمام پتانسیل هندبال ایران استفاده کنیم که این اتفاق هم با بازگشت ملی‌پوشان محروم و همچنین اضافه شدن لژیونرهای ما رخ داد. من به مسئولان فدراسیون گفته بودم که شما این بازیکنان را در اختیار من قرار بدهید، من می‌دانم چطور بازیکنان را با هم متحد کنم. نتیجه این اتحاد را در جام‌جهانی قطعا خواهید دید.
*‌ حتما می‌دانید که هندبال در ایران به اندازه چند رشته هم‌سطح خود محبوب نیست. درست است؟
من به کسانی که از هندبال حمایت می‌کنند، افتخار می‌کنم و خوشحالم که جو خوبی در تیم در آستانه جام‌جهانی حاکم است اما امیدوار بودم که با شرایط و امکانات بهتری راهی این رقابت‌های بزرگ شویم. درواقع می‌توانستیم خیلی خوشحال‌تر باشیم اما الان هم راضی هستیم. مردم ایران حق دارند که از ما انتظار داشته باشند و ما هم با جان و دل برای موفقیت در برابر تیم‌های بزرگ دنیا می‌جنگیم. می‌توانیم با عملکرد خوب در این رقابت‌ها ذهنیت مردم ایران را نسبت به هندبال تغییر دهیم تا بعد از پایان این بازی‌ها خیلی‌ها باشند که به هندبال توجه می‌کنند.
‌ تیم شما این توانایی را دارد که شگفتی‌ساز جام‌جهانی 2015 نام بگیرد؟
ما با آرامش کارمان را دنبال می‌کنیم اما مطمئن باشید می‌توانیم شگفتی‌ساز این دوره باشیم. هر برد ما در جام‌جهانی یک موفقیت بزرگ برای ایران محسوب می‌شود. ما تلاش می‌کنیم نمایندگان خوبی برای ایران باشیم و شگفتی‌ساز این رقابت‌ها شویم تا مردم ایران به ما افتخار کنند. بازی کردن مقابل تیم‌هایی مثل تونس، اتریش، کرواسی، مقدونیه، بوسنی‌وهرزگوین که همگروه ما هستند، بسیار سخت است اما هیچ کاری غیرممکن   نیست.
‌ بعد از چند‌سال حضور در ایران چه حسی نسبت به مردم این کشور دارید؟
مطمئنا حس عمیقی به ایران دارم و این حس فراتر از احساس یک سرمربی به تیمی است که در آن کار می‌کند. اگر چنین حسی به ایران نداشتم، با این وضع یک روز هم در این کشور نمی‌ماندم اما الان خودم را یک ایرانی پرقدرت می‌دانم. فقط از یک نکته متاسفم که در ایران بهایی که به سایر رشته‌های هم‌سطح می‌دهند، به هندبال داده نمی‌شود. در تمام دنیا هندبال جزو رشته‌های مهم محسوب می‌شود و اهمیت زیادی برای مردم و مسئولان دارد. جوانانی که در تیم‌ملی هندبال ایران حضور دارند، خیلی پرقدرت هستند و با کمی توجه به آنها قطعا آینده درخشانی در انتظار آنها و هندبال ایران خواهد بود.


تعداد بازدید :  219