شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز ژاندارک
603‌سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1412 میلادی، ژاندارک، قهرمان ملی فرانسه و ازجمله مشهورترین قدیسه‌های کلیسای کاتولیک در منطقه تاریخی لورِن، به دنیا آمد. او در 16سالگی با این ادعا که از سوی خدا مامور نجات فرانسه شده است به دربار پادشاه وقت آن کشور راه یافت. ژاندارک در جنگ 100ساله بر ضد انگلستان، رهبری فرانسوی‌ها را برعهده داشت اما به خاطر خیانت برخی از هموطنان خود اسیر و به انگلیسی‌ها فروخته شد. ژاندارک در یک دادگاه کلیسایی، توسط اسقف اعظم به جرم ضدیت با قوانین کلیسا، محکوم و در آتش سوزانده شد.

اختراع تلگراف
176‌سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1838 میلادی، ساموئل مورس، استاد هنر و نقاشي دانشگاه نيويورك، برای اولین بار دستگاه کامل شده تلگراف را كه مي‌توانست هر دقيقه 10 كلمه مخابره كند به معرض نمايش گذاشت. مخابره کلمات با اين دستگاه بر پايه فن الكترومغناطيس و قطع و وصل جريان برق بود. مورس قبلا برای هر کلمه يك واژه‌نامه به وجود آورده بود که اين الفبا «كد مورس» نام گذاشته شد. ظرف 10‌سال اختراع او مرزهای آمریکا را درنوردید و در همه نقاط دنیا تيرهاي تلگراف بر افراشته شد.

مرگ روزولت
96‌سال پیش، برابر با ششم ژانویه 1919 میلادی، تئودور روزولت، بیست‌وششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوریخواه در 62سالگی درگذشت. دستاوردهای روزولت در تاریخ سیاست خارجی آمریکا مانند حمايت از تجزيه‌طلبان پاناما و کمک به جدایی این کشور از کلمبیا و همچنین ميانجي‏گري در جنگ میان روسيه و ژاپن و پايان دادن به اين جنگ که جایزه صلح نوبل را برایش به ارمغان آورد همواره مورد توجه مردم این کشور قرار داشته است. جمله معروف «چوب‏دستي بزرگي بردار ولي به نرمي سخن بگو»، منصوب به روزولت است.


تعداد بازدید :  286