شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
مرغ همسایه بغلی غازه

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

حتما شما هم این ضرب‌المثل را زیاد شنیده‌اید که: گنه كرد در بلخ آهنگری... به شوشتر زدند گردن مسگری. حالا با خشونت جاری در بطن این ضرب‌المثل کاری نداشته باشید. قصدم این بود که بگویم از قدیم در این مملکت رسم بوده «بده بغلی» بازی کنند و همیشه بغلی یک نفر یا یک چیزی تاوان آن فرد یا آن چیز را بدهد. البته همیشه هم این بازی باخت- باخت نیست‌ها. گاهی بازی برد- برد می‌شود. یعنی مثلا ناغافل نشسته‌اید توی خانه و فکر می‌کنید کاش یک پول و پله‌ای داشتید به زخمی می‌زدید یا سرمایه‌گذاری می‌کردید جایی و بعد با آن پول چه‌ها و چه‌ها نمی‌کردید که یکهو زنگ خانه‌تان را می‌زنند و می‌گویند از میراث فرهنگی آمده‌ایم. اولش می‌ترسید که حتما خانه‌تان تو طرحی، چیزی است. بعد می‌بینی می‌گویند خانه شما یک اثر تاریخی است و ما به بالاترین قیمت آن را می‌خریم. یعنی فرشته آرزوها تا حالا نشده این‌قدر سریع عمل کند. نه؟ نخیر رویاپردازی نمی‌کنم. این اتفاق واقعا افتاده. عده‌ای جایی زندگی می‌کرده‌اند. میراث فرهنگی آمده گفته خانه مرحوم مدرس است. خانه را با قیمت خوبی ازشان خریده. بعد دوزاری‌شان افتاده که ددم وای خانه بغلی که همین چند روز پیش تخریب شد خانه مدرس بوده و این‌که اینها خریده‌اند فقط خانه همسایه مدرس است. می‌بینید بغل مدرس بودن چقدر خوب است؟ البته بغل بزرگراه مدرس بودن خوب نیست‌ها.
خاطره یک فروند خاوری: چقدر فصل مشترک داریم ما. چه خاطره نازی بود. من هم کلی خوردم و بردم اما به جای من بغل‌دستی‌هام بازداشت شدند.
درخواست یک هموطن دوستدار فرهنگ: از سازمان میراث فرهنگی صمیمانه درخواست می‌کنم فکری به حال خانه همسایه شادروان مصدق و خانه همسایه صادق خان هدایت و خانه بغلی دایی جان ناپلئون بکنند.
اعتراف کلنل لیاخوف: دیدید بنده بی‌تقصیرم؟ من هم می‌خواستم خانه بغلی مجلس را تخریب کنم اشتباهی مجلس را به توپ بستم. بالاخره تاریخ به بیگناهی من شهادت داد.
یک ضرب‌المثل تاریخی: مرغ همسایه غازه. دیدید؟ به شما هم اثبات شد؟
تشکیک ب. ز: نکند می‌خواستید همسایه مرا دستگیر کنید اشتباهی مرا گرفته‌اید؟ آهای وکیل، اعتراض بده. من نفت را نفروخته‌ام. بغلی من بوده. بروید سراغ او. وکیل کجاااااااایی؟
اطلاعیه مهم سازمان میراث فرهنگی: نظر به کارشناسی بسیار دقیق و مطمئن کارشناسان خبره این سازمان به اطلاع کلیه هموطنان عزیز می‌رساند از این پس و تا اطلاع ثانوی هرگونه تخریب و ساخت‌وساز در همسایگی اماکن تاریخی ممنوع می‌باشد.
استاد اسدی: دوستان رو دست ما بلند شده‌اند گل به خودی‌هاشان دارد شهره عالم و آدم می‌شود. انگار نه انگار برند گل به خودی به نام من ثبت شده!
ربط موضوع به ستون گمشده‌ها: همه پرونده‌های اصلی کشور مفقود و پرونده بغلی‌ها محفوظ و مفتوح است.
بازی نوستالژیک ایرانی: - آهای بغلی بگیر - چیکارش کنم؟ - بده بغلی


تعداد بازدید :  420